printlogo


کد خبر: 241785تاریخ: 1400/11/11 00:00
تأیید خبر ایران ورزشی درباره تعویق انتخابات کمیته
بازی با کلمات به جای حرف حساب

گزارش
آزاده پیراکوه      
 
«مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک هوا شد» این تیتری است که هفته گذشته ایران ورزشی بعد از نشست هیأت اجرایی زد اما مسئولان کمیته بخصوص سخنگوی هیأت اجرایی حاضر به تأییدش نبودند؛ همان‌طور که این بار کیکاووس سعیدی، دبیر کل کمیته با کلمات بازی می‌کند و همچنان واقعیت را در پشت این جملات پنهان می‌کند: «مجمع 17 اسفندماه برگزار می‌شود اما به احتمال قوی انتخابات عقب می‌افتد.» این جمله وقتی با واکنش خبرنگار ایران ورزشی مواجه می‌شود، سخنگوی هیأت اجرایی می‌گوید: «شما با هر ادبیاتی که می‌خواهید این موضوع را منتشر کنید.»
نشست فوق‌العاده هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک با هدف تصمیم‌گیری در مورد آیین‌نامه انتخاباتی کمیته برگزار می‌شود و این در حالی است که تا پیش از برگزاری این نشست، برخی مسئولان تأکید دارند در این جلسه درباره مجمع انتخاباتی تصمیم گرفته می‌شود در حالی که از چند روز قبل مشخص بود قرار نیست در اواخر اسفندماه مجمع انتخاباتی شکل بگیرد. از نشست قبل قابل پیش‌بینی بود که گردهمایی اعضای مجمع کمیته در تاریخ 17 اسفندماه برای تصویب آیین‌نامه پیشنهادی است؛ چراکه اگر غیر از این بود، اعضای هیأت اجرایی باید هفته پیش تاریخ شروع ثبت‌نام کاندیداها را اعلام می‌کردند. با وجود این موضوع بدیهی، باز هم وقتی قرار است دبیرکل کمیته گزارش روز یکشنبه نشست هیأت اجرایی را بدهد، از واژه «به احتمال قوی» استفاده می‌کند.
او در ادامه تأکید دارد که این مجمع تشکیل می‌شود تا آیین‌نامه انتخابات تصویب شود و برای کمیته بین‌المللی المپیک برود. 
وقتی از کیکاووس سعیدی پرسیده می‌شود چرا زودتر این کار انجام نشده، او می‌گوید: «حالا فرض را بر این بگذارید که ما یک ماه تعلل کرده‌ایم. اما باز هم امکان برگزاری انتخابات در تاریخ 17 اسفند نبوده است.»
سعیدی در حالی این موضوع را می‌گوید که برای این سؤال پاسخی ندارد که چرا سه ماه قبل که مشخص بوده، اساسنامه پیشنهادی به تصویب شورای نگهبان رسیده، مقدمات تدوین آیین‌نامه فراهم نشده است؟
در حالی که هیأت اجرایی می‌توانست آیین‌نامه پیشنهادی را آماده کند تا وقتی در روزهای ابتدای آذرماه، اساسنامه ابلاغ می‌شود؛ در همان زمان دعوتنامه را برای اعضای مجمع بفرستد و مجمع فوق‌العاده را در هفته اول دی‌ماه برگزار کند. به محض تصویب اساسنامه این امکان وجود داشت که آیین‌نامه انتخابات با ذکر فوریت به کمیته بین‌المللی المپیک برود. با توجه به اینکه برای IOC اجرای قانون اهمیت دارد، این نهاد بین‌المللی پاسخ ایران را بموقع می‌داد و با این اقدام، حداکثر تا نیمه دی‌ماه، آیین‌نامه مدون و مصوب در اختیار هیأت اجرایی بود و امکان برگزاری مجمع در اسفندماه فراهم بود. در نتیجه هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک اگر می‌خواست، می‌توانست مجمع انتخاباتی کمیته را بموقع برگزار کند، پس حالا که این‌طور نشده؛ حتماً ماجرا فراتر از یک تعلل ساده یکماهه است.
جالب است که در این شرایط هر سؤالی از سخنگوی کمیته ملی المپیک پرسیده می‌شود، باز ابهام تازه‌ای به وجود می‌آید.

Page Generated in 0.0050 sec