printlogo


کد خبر: 241744تاریخ: 1400/11/10 00:00
هراتیان:فدراسیون های عضو فیفا تابع تصمیم دولت ها هستند
ممنوعیت برای تماشاگران، موهبت برای فدراسیون

گزارش
بهناز میرمطهریان  
 
 ورود تماشاگران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی ایران – امارات ممنوع شد. تصمیمی یکباره و غافلگیرکننده که همه را متعجب کرد. مشکل فقط این نیست که ورود تماشاگران به ورزشگاه به‌دلیل شدت گرفتن امیکرون ممنوع شده است. آنچه این تصمیم را با اما و اگر همراه می‌کند، این است که از 12 بهمن، قرار بود درهای سالن‌ سینماها برای نمایش فیلم‌های جشنواره فجر به روی تماشاگران باز شود. همین تناقض‌هاست که سیل سؤال‌ها را بابت این ممنوعیت به ذهن‌ها سرازیر می‌کند.
اهالی فدراسیون مدعی‌اند در حالی که در تدارک امور مربوط به بلیت‌فروشی برای بازی ایران – امارات بوده‌اند، با این تصمیم مواجه شدند که برای بازی ایران – امارات، ورود تماشاگران ممنوع شده است.
سایت خبرگزاری صدا و سیما، این خبر را این‌طور اعلام کرد که در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس جمهور، مقرر شد به‌دلیل همه‌گیری دوباره بیماری کرونا، افزایش ابتلا به سویه امیکرون و لزوم حفاظت از سلامت عموم مردم، مسابقه ایران و امارات بدون تماشاگر برگزار شود. به‌دنبال این خبر، دکتر عباس شیراوژن، سخنگوی جدید ستاد ملی مقابله با کرونا و معاون فرهنگی ـ دانشجویی وزارت بهداشت اعلام کرد: «اعمال محدودیت‌ها و رنگ‌بندی شهرها بر اساس شرایط جدید کشور است که جزئیات آن به اطلاع خواهد رسید.»
البته که برخی مسئولان فدراسیون خیلی هم این خبر را ناراحت‌کننده نمی‌دانند که راه فراری برای آنها شده تا بابت مشکلات سامانه بلیت‌فروشی‌شان که در بازی ایران – عراق حواشی متعددی ایجاد کرده بود، پاسخگو نباشند. ضمن اینکه بابت حضور زنان در ورزشگاه هم در معرض سؤالات بی‌شمار از سوی نهادهای مختلف و مردم نخواهند بود. همه اینها را با بیان این جمله مطرح می‌کنند که «خیلی هم بازی مهمی نیست که برای تماشاگران جذابیتی داشته باشد. جشن صعود را هم که گرفتیم و تماشاگران حضور داشتند. حالا بازی ایران – امارات هم بدون تماشاگر برگزار شود، ایرادی ندارد.» و این یعنی حتی اگر قرار بود نظر فدراسیون فوتبال هم در این تصمیم دخیل باشد، بدون شک رأی آنها ممنوعیت حضور تماشاگران بود. هرچند که به طور کلی ستاد کرونا معمولاً چنین تصمیم‌هایی را بدون مشورت با فدراسیون فوتبال اخذ می‌کند.
زهره هراتیان، عضو ستاد مبارزه با کرونا در فوتبال، در همین رابطه به خبرنگار ایران ورزشی می‌گوید: «فیفا اوایل شیوع کرونا در جهان، آیین‌نامه و پروتکل‌های مربوط به این موضوع را منتشر کرد. مطابق با همان پروتکل‌ها، فدراسیون‌های عضو درباره پروتکل‌های بهداشتی درباره کرونا باید تابع تصمیم‌های دولت‌ها باشند. به همین دلیل فدراسیون فوتبال هم در این زمینه تابع نظر وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کروناست. همان‌طور که پیش از این هم ما در جلسات این ستاد نماینده‌ای نداشتیم، الان هم تصمیم‌ها بدون حضور نماینده‎ فدراسیون فوتبال اخذ می‌شود.»
اما این سؤال همچنان پابرجاست که چرا این ممنوعیت فقط برای فوتبال است و مشکلی برای فضاهای بسته‌ای مانند سینماها ایجاد نمی‌شود؟ هراتیان می‌گوید: «من عضو ستاد مبارزه با کرونا در فوتبال هستم و اطلاعی از سینماها یا مراکز دیگر ندارم اما این را می‌گویم که حتی اینفانتینو برنامه‌ای که در ماه اسفند داشته را هم به‌دلیل شیوع سویه امیکرون لغو کرده. همان‌طور که می‌دانید به ایران هم سفر نکرد. ضمن اینکه این سویه تازه در هفته‌های اخیر واقعاً شیوع عجیبی داشته و همین‌ الان خود شما این ویروس را در بدن‌تان دارید اما اطلاع ندارید.»
فدراسیون فوتبال در بازی ایران – عراق نشان داد که با وجود فرصتی که در مدت شیوع کرونا داشته، هنوز خود را برای حضور تماشاگران آماده نکرده است. سامانه بلیت‌فروشی مشکلات عجیبی دارد و هماهنگی‌ها در این زمینه اصلاً در حد قابل قبولی انجام نشد و همه اینها باعث می‌شود ممنوعیت تماشاگران موهبتی برای مسئولان فدراسیون فوتبال به حساب بیاید.
 
برای حضور هواداران تیم ملی در ورزشگاه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم
کلهر: برای حضور تماشاگران در بازی ایران – امارات در حال رایزنی هستیم
سینا کلهر معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی در واکنش به خبر منتشره مبنی بر اینکه بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و امارات بدون تماشاگر برگزار خواهد شد، اظهار داشت: «در حال رایزنی هستیم تا در صورتی که امکان برگزاری بازی با حداقل تماشاگران وجود داشته باشد، این بازی نیز با تماشاگران برگزار شود.» او  در ادامه بیان داشت: «وزارت ورزش و جوانان همه سعی و تلاش خود را انجام می‌دهد که این بازی با حضور تماشاگران انجام شود و با رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی، شاهد حضور هواداران در استادیوم و بالطبع یک برد شیرین دیگر از سوی تیم ملی ایران باشیم. در بازی مقابل امارات نیز از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد و در صورتی که ستاد ملی مقابله با کرونا این اجازه را دهد، میزبان تماشاگران خواهیم بود.»
 

 


Page Generated in 0.0048 sec