printlogo


کد خبر: 241702تاریخ: 1400/11/10 00:00
جام ملت‌های آفریقا

غرش شیرهای ترانگا به رهبری مانه
تیم ملی سنگال به آرامی اما با اطمینان به سوی حضور در جمع چهار تیم پایانی جام ملت‌های آفریقا گام بر می‌دارد، آنها باید امشب در یائونده، پایتخت کامرون از تیم سرسخت و شگفتی‌ساز گینه استوایی عبور کنند تا آخرین تیم نیمه‌نهایی باشند.
سنگال البته تنها تیم حاضر در یک‌چهارم‌نهایی نیست که بازی‌هایش برای کسانی که این رقابت‌ها را دنبال می‌کنند بیشتر خمیازه‌آور است تا هیجان‌انگیز. تماشای بازی مصر هم خسته کننده است و گینه استوایی، حریف بعدی شیرهای ترانگا، نماد بازی هجومی و جذاب نیست. اما تفاوت میان مصر و سنگال از یک طرف و گینه استوایی از طرف دیگر زیاد است: دو تای اول نام‌های بزرگی در فوتبال آفریقا به حساب می‌آیند.
سنگال بازیکنانی در بهترین باشگاه‌های اروپا دارد: ادوارد مندی در چلسی، بونا سار در بایرن‌مونیخ، کالیدو کولیبالی در ناپولی، عبدو دیالو و ادیس گوایه در پاری‌سن‌ژرمن، فدو بالو توره در میلان، پاپه گوایه و بامبا دینگ در مارسی و شاخص‌ترین آنها سادیو مانه در لیورپول. با وجود این، شیرها به سختی از مرحله گروهی عبور کردند یعنی دقیقاً با پنالتی دقیقه آخر مانه به زیمبابوه که به برد یک بر صفر این تیم انجامید. دو تساوی بدون گل مقابل گینه و مالاوی صدای هواداران سنگال را درآورد.
مثلاً حسان اندور که در سال 2002 نایب قهرمان آفریقا شد و تا یک‌چهارم‌نهایی جام جهانی پیش رفت، گفت:«ما از این تیم انتظار بازی باکیفیت‌تری داریم با این بازیکنان در کلاس جهانی. دور اول سخت بود، مربی تیم آلیو سیسه چند ماهی است که با انتقادات مواجه شده اما او نتیجه گرفته و همین است که اهمیت دارد.»
در یک‌هشتم‌نهایی با 2 گل بر 
کیپ ورده پیروز شدند؛ تیمی که بازی را با دو بازیکن کمتر به پایان رساند و حتی این پیروزی انتقادات از سبک بازی تیم را بیشتر کرد.
اندور بعد از آن بازی گفت:«نمی‌توانیم راضی باشیم، ما بازی خوبی انجام ندادیم.»
فردیناند کولی یکی دیگر از اعضای تیم تاریخی سال 2002 هم گفت:«ما با وجود صعود عملکرد خوبی نداشتیم. شاید انتقادات روی عملکرد بازیکنان و کادر فنی تأثیر گذاشته. اینجا در سنگال مردم به‌دنبال قهرمانی هستند حتی اگر جرأت گفتنش را نداشته باشند. آنها منتظر هستند اما اگر بتوانیم گینه استوایی را حذف کنیم، این انگیزه شکل بهتری به خود می‌گیرد.»
سادیو مانه بزرگترین بازیکن تیم به حساب می‌آید هر چند به قول کولی، او نمی‌تواند به تنهایی هیچ کاری از پیش ببرد. هافبک هجومی لیورپول مقابل کیپ ورده یک گل دیگر زد و عملکرد او مشخص می‌کند شیرهای ترانگا تا چه زمانی در کامرون می‌مانند.
کولی می‌گوید:«او نشان داده خودش را کاملاً درگیر بازی می‌کند و تیم می‌تواند روی کمکش حساب کند. هر چه مانه بهتر عمل کند، سنگال قوی‌تر می‌شود. در بازی‌های حذفی تجربه مانه و دیگر بازیکنان شاغل در باشگاه‌های بزرگ به کمک تیم می‌آید.»
مانه که در جریان بازی با کیپ‌‎ورده دچار مصدومیت سر شد، به تمرین‌ها برگشته هر چند برخی در انگلیس می‌گویند نباید روی او ریسک کرد و بهتر است در یک‌چهارم‌نهایی بازی نکند. این اتفاق نمی‌افتد چون خود بازیکن و کادر فنی چراغ سبز نشان داده‌اند. اگر برنده این بازی شوند، چهارشنبه در نیمه‌نهایی به مصاف برنده بازی بورکینافاسو و تونس می‌روند.
 
 
سنگال – گینه استوایی ؛ساعت 22:30
دیدار شگفتی‌ساز و مدعی
سنگال و گینه استوایی در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آفریقا با هم در ورزشگاه احمدو آهیجو دیدار خواهند کرد. «تندر ملی» یک نتیجه درخشان دیگر گرفت و توانست مالی، که بسیار قوی‌تر بود را در ضربات پنالتی شکست دهد و همچنان به شگفتی‌سازی ادامه دهد.
سنگال هم بهترین نتیجه خود را در این دوره از جام ملت‌ها گرفت و توانست کیپ ورده را با نتیجه دو بر صفر ببرد. آنها در مرحله گروهی هم شکست نخورده بودند، هر چند که تنها یک برد یک بر صفر برابر زیمبابوه و دو تساوی بدون گل مقابل گینه و مالاوی به دست آورده بودند. سنگال با این حال در صدر جدول گروه B قرار گرفت.
مردان آلیو سیسه در این رقابت‌ها تنها سه گل زده‌اند، اما در دفاع عالی بوده‌اند و تنها تیمی هستند که تاکنون گل دریافت نکرده‌اند. سنگال در 10 بازی اخیر خود در تمامی رقابت‌ها شکست نخورده است و هفت پیروزی و سه تساوی داشته است. سادیو مانه شاید در این مسابقه حضور نداشته باشد، چرا که هنوز آمادگی لازم را ندارد. گینه استوایی که شگفتی‌ساز این جام بوده، پس از شکست روز نخست مقابل ساحل عاج، توانست الجزایر، قهرمان دوره پیش را با نتیجه یک بر صفر ببرد و در نهایت با برد یک بر صفر مقابل سیرالئون به مرحله حذفی برسد. آنها در این مرحله برابر مالی 120 دقیقه دفاع کردند و بازی را بدون گل به پایان رساندند و در ضربات پنالتی پیروز شدند. این تیم در 9 بازی اخیر خود در تمامی رقابت‌ها تنها یک شکست را تجربه کرده و پنج برد و سه تساوی داشته است.
ترکیب احتمالی
 سنگال: ا. مندی؛ سار، کولیبالی، آ. دیالو، سیس؛ پ. گیه، ن. مندی، ا. گیه؛ ه. دیالو، دینگ، دیا.
گینه استوایی: اوونو؛ آکاپو، کوکو، اوروزکو، اندونگ؛ سالوادور، گانه، ماشچین، بویلا؛ سیافا، هانزا.
 

 


Page Generated in 0.0049 sec