printlogo


کد خبر: 241687تاریخ: 1400/11/10 00:00
طلای محسن بهشتی‌راد در یخ‌نوردی قهرمانی جهان
سریع باهوش تاریخ‌ ساز

گزارش
محسن آجرلو    
 
 صبح دیروز برای ورزشی‌ها با مدال طلای محسن بهشتی راد همراه بود. یخ‌نوردی که در رقابت‌های قهرمانی جهان دست به کار بزرگی زد و در ماده سرعت به نشان تاریخی طلا رسید. مدالی که برای اولین بار برای ایران به‌دست آمد و رفت کنار طلای رضا علیپور در سنگ‌نوردی قهرمانی جهان که ارزشمندترین مدال‌های ایران در این رشته‌ها هستند.
 
یک طلا و یک پنجمی
بهشتی راد که به همراه محمدرضا صفدریان راهی رقابت‌های جهانی شده بود، در مرحله مقدماتی نتیجه چندان خوبی نگرفت و با صفدریان در جایگاه‌های هفتم و هشتم ایستاد. در فینال اما بهشتی راد با ثبت زمان فوق‌العاده 6:90، تنها یخ‌نورد ماده سرعت بود که زیر هفت ثانیه دیواره را صعود کرد و با اختلاف قابل توجه به قهرمانی رسید. دیگر یخ‌نورد ایران در این رقابت‌ها یعنی محمدرضا صفدریان نیز با ثبت زمان 8:09 در رده پنجم قرار گرفت تا روز خوب نمایندگان ایران در این رقابت‌ها تکمیل شود.
نکته جالب در رقابت‌های یخ‌نوردی سرعت قهرمانی جهان، حضور دو ایرانی و 6 ورزشکار روس در بین هشت ورزشکار برتر بود! به عبارت دیگر از میان هشت نفر برتر این رقابت‌ها، به جز بهشتی راد و صفدریان، باقی یخ‌نوردها از روسیه بودند و کشور دیگری در بین برترین‌ها نماینده نداشت.
 
نقش علیپور و هوش بالای بهشتی
تمرین‌های بهشتی در قزوین و تشکر او از علیپور بعد از قهرمانی در جهان، گواه واضحی از تأثیر تکنیک و تمرینات بدنی علیپور بر بهشتی است. دو نفری که در دو رشته بسیار شبیه به هم و البته متفاوت، قهرمانی جهان را تجربه کرده‌اند و نام ایران را وارد لیست مدعیان ماده سرعت در سنگ‌نوردی و یخ‌نوردی کرده‌اند. دیگر نکته جالب در شباهت مدال این دو نفر، نقش بالای هوش و تاکتیک است. بهشتی در شرایطی توانست رقبای قدرتمند روس خود را کنار بزند که با اتخاذ تاکتیک جالب، تبر چپ خود را به کناره دیوار زد که زمان قابل توجهی را برایش ذخیره کرد. چیزی شبیه به جا انداختن برخی گیره‌ها توسط رضا علیپور که حالا دیگر جزء جدایی‌ناپذیری از تکنیک نفرات برتر دنیا در سنگ‌نوردی شده است.
 
رشته بدون رکورد!
یکی از نکات جالب درباره یخ‌نوردی، نداشتن چیزی به‌عنوان رکورد جهانی است! مدال‌های این رشته اگرچه بر حسب زمان داده می‌شود اما مقایسه رکوردهای هر مسابقه با مسابقه دیگر، به‌دلیل تفاوت جنس یخ دیواره (میزان آبی که در آن قرار دارد و شکنندگی و چندین عامل دیگر)، اقدامی غیر فنی به حساب می‌آید. به همین خاطر در دنیای یخ‌نوردی، چیزی به‌عنوان رکورد بخصوص در ماده سرعت نداریم و شما هم در جست‌و‌جوهای خودتان چنین چیزی نخواهید یافت.

 


Page Generated in 0.0046 sec