printlogo


کد خبر: 241654تاریخ: 1400/11/9 00:00
واکنش

تیم ملی یک بازی زودتر از دوره کی‌روش صعود کرد
قطعی شدن حضور‌مان در پیکارهای جام جهانی پیش از پایان دیدارهای انتخابی مسأله‌ای است که قبلاً هم برای فوتبال ایران سابقه داشته است ولی هرگز شاهد این نبودیم که ۳ بازی پایانی ما در مرحله گزینشی عملاً به دیدارهای تشریفاتی مبدل شوند. اتفاقی که پنجشنبه گذشته به لطف پیروزی ارزشمند خانگی مقابل عراق رخ داد و حالا در نهایت آرامش به مصاف امارات، کره جنوبی و لبنان خواهیم رفت چون دیگر دغدغه صعود نداریم و فقط به‌دنبال صدرنشینی گروه هستیم. ما در دوره قبلی هم برای رسیدن به روسیه ۲۰۱۸ عملکرد بسیار خوبی با کارلوس کی‌روش داشتیم و طوری نتیجه گرفتیم که دو بازی آخر ایران مقابل کره جنوبی و سوریه هیچ تأثیری در صعودمان نداشت ولی حالا یک بازی زودتر از دوره قبلی به جام‌جهانی رسیدیم و اسکوچیچ می‌تواند مدعی شود از سایر سرمربیان تیم ملی ایران که جواز حضور در جام جهانی را کسب کرده بودند سبقت گرفته است.
تیم ملی ایران قبل از به پایان رسیدن پیکارهای انتخابی جام‌های جهانی ۱۹۷۸ و ۲۰۰۶ هم صعودش را قطعی کرده بود.
 
تلویزیون قطر:
صعود به جام جهانی برای ایران عادی شده است
راهیابی تیم ملی فوتبال کشورمان به مرحله نهایی جام جهانی بازتاب وسیعی در رسانه‌های آسیایی داشت. ما در حالی جواز حضور در این مسابقات را به دست آوردیم که هنوز کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و عربستان موفق به کسب آن نشده‌اند و همین مسأله ارزش عملکرد 
ملی پوشان ایرانی را بیش از پیش نشان می‌دهد. شبکه تلویزیونی قطر از جمله کانال‌هایی بود که بازی ایران و عراق را به به صورت زنده پخش کرد و گزارشگر این بازی در آخرین دقایق مسابقه با اشاره به اینکه پیروزی ایران قطعی است و عراقی‌ها نمی‌توانند نتیجه را عوض کنند، تصریح کرد:
همه چیز برای حضور ایرانی‌ها در قطر مهیا شده و تغییری در نتیجه مسابقه رخ نمی‌دهد. این برای سومین مرتبه متوالی است که ایران را در جام جهانی می‌بینیم و حالا دیگر راهیابی به این تورنمنت برای ایرانی‌ها یک امر عادی شده است. آنها روش بازی در مسابقات مقدماتی را به خوبی می‌دانند و طوری نتیجه می‌گیرند که دیدارهای پایانی مسابقات انتخابی برایشان حکم بازی‌های تدارکاتی را داشته باشد.
 
 
هیاهوی صعود ایرانی‌ها در امارات و امریکا
حضور مجدد در جام جهانی علاوه بر مردم داخل کشور، تمام ایرانیان در اقصی نقاط دنیا را هم خوشحال کرد و این خوشحالی در میان هموطنان که مقیم کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هستند به مراتب بیشتر دیده می‌شد. تعداد زیادی از ایرانی‌های ساکن دبی بلافاصله پس از پایان بازی به سطح شهر آمدند و جشن صعود شاگردان اسکوچیچ را برپا کردند اتفاقی که به‌صورت محدود‌تر در قطر و کویت هم رخ داد.
صحنه‌های منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد گروهی از ایرانیان در لندن، استانبول، کلن و نیویورک هم صعود تیم ملی به جام جهانی را جشن گرفتند. اتفاقی که سال‌های گذشته نیز هنگام راهیابی ما به این مسابقات رخ داده بود.
 
 
پاداش صعود
عابدزاده گزینه شماره یک اسکوچیچ برای قطر
حضور در جام جهانی در حالی مسجل شد که امیر عابدزاده دروازه‌بان اصلی تیم ملی ایران بود و توانست دروازه ما را بسته نگاه دارد. فیکس شدن پسر عابدزاده در حالی رخ داد که با توجه به سابقه درخشان علیرضا بیرانوند طی سالیان گذشته و دوره قبلی جام جهانی، کمتر کسی فکر می‌کرد دراگان اسکوچیچ دست به چنین ریسک بزرگی بزند ولی سرمربی کروات تیم ملی تصمیم خود را گرفت و حالا به نظر می‌رسد قضیه همچنان ادامه دارد. اخباری که صبح دیروز از داخل اردوی تیم ملی شنیدیم حکایت از آن داشت که عابدزاده به گزینه شماره یک اسکوچیچ بدل شده و اگر تا زمان آغاز جام جهانی دچار اشتباهات فاحشی نشود و مصدومیت سراغش نیاید، شانس اینکه در قطر هم به عنوان گلر اصلی ایران وارد میدان شود بسیار زیاد است. اتفاقی که اگر رخ بدهد، نباید به سرمربی ‌تیم ‌ملی ایراد گرفت یا شایستگی‌های بیرانوند را زیر سؤال برد. بدیهی است که امیر عابدزاده و علیرضا بیرانوند هر دو سنگربانان قابلی هستند ولی اسکوچیچ از میان آنها آماده‌ترین فرد را فیکس می‌کند.
 
 
حسن روشن: سهم کریم و وحید در این صعود زیاد است
حسن روشن، پیشکسوت فوتبال ایران درباره صعود تیم ملی به جام جهانی 2022 قطر می‌گوید:«پیروزی مقابل عراق حق مسلم ملی‌پوشان بود. این بازی با دیگر بازی‌ها فرق می‌کرد و با توجه به حساسیت بالای بازی، بچه‌ها عالی کار کرده و سنگین و رنگین از پس حریف برآمده و راهی جام جهانی شدند.» روشن معتقد است که دراین صعود، وحید هاشمیان و کریم باقری نقش بسیاری ایفا کرده‌اند: من سهم زیادی از همین پیروزی‌ها را مدیون حضور هاشمیان و باقری در تیم ملی می‌دانم. در زمان کی‌روش هیچ وقت آرامش نداشتیم. او یک خارجی متکبر بود. حضور مربیان جنتلمنی همچون باقری و هاشمیان خاصیت حضور مربیان ایرانی در کادر فنی تیم ملی را به خوبی مشخص کرد.» حسن روشن درباره آینده تیم ملی درقطر نیز می‌گوید:«باید برای جام جهانی قطر هوشیار باشیم. آنجا تیم‌ها با نهایت آمادگی گام به میدان رقابت می‌گذارند. اگر می‌خواهیم در جام جهانی نمایش خوبی داشته باشیم باید اردوهای خوبی برگزار کنیم و با آمادگی کافی گام به رقابت جهانی بگذاریم. بازی در جام جهانی سخت و دشوار است و این طور نیست که به راحتی بتوان از گروه صعود کرد. صعود از گروه نیاز به برنامه‌ریزی دارد. باید تلاش‌مان را دو چندان کنیم.»
 
 
پاداش ۴ میلیون دلاری کنفدراسیون به تیم ملی
حضور مجدد در جام جهانی منابع مالی سرشاری را برای فوتبال ایران به همراه خواهد داشت. جدا از اینکه حالا فدراسیون می‌تواند قرارداد‌های تبلیغاتی بسیار خوبی برای قطر ۲۰۲۲ منعقد کند، پاداش‌های متعدد دیگری نیز توسط فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به ما اختصاص پیدا خواهد کرد. طبق برنامه‌ریزی‌ها، فوتبال ایران بابت صعود به جام جهانی مبلغ ۴ میلیون دلار از کنفدراسیون فوتبال آسیا پاداش دریافت خواهد کرد البته این رقم فعلاً در اختیار کنفدراسیون باقی می‌ماند ولی به محض اینکه توافق‌های حاصل شده و تحریم بانکی برداشته شود، می‌توانیم صاحب این پاداش و سایر درآمدهای نقدی دلاری دیگری شویم که به ما اختصاص پیدا کرده است.
 

 


Page Generated in 0.0050 sec