printlogo


کد خبر: 241623تاریخ: 1400/11/7 00:00
ساعت 18؛ ایران- عراق در هفته هفتم از مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2022 در قاره آسیا
طنین یک صعود پرشکوه

پیش بازی
وصال روحانی 
 
* پنجشنبه 7 بهمن 1400، هفته هفتم از دور نهایی انتخابی جام جهانی 2022 
در قاره آسیا، ایران-‌عراق در ورزشگاه آزادی تهران، ساعت 18
یک برد با هر نتیجه‌ای در برابر عراق کافی است تا یوزها صعود خود را به مرحله پایانی جام جهانی فوتبال 2022 همین امشب قطعی سازند. چون پس از اتمام مسابقات پنجشنبه شب، هنوز سه هفته دیگر از این پیکارها باقی خواهد بود. این سریع‌ترین صعود احتمالی ایران به مرحله پایانی جام‌های جهانی خواهد بود، ضمن اینکه برای اولین بار در سه نوبت متوالی مسافر مرحله پایانی خواهیم شد و این پس از حضورمان در جام‌های 2014 در خاک برزیل و 2018 در کشور روسیه خواهد بود.
 حتی اگر امشب عراق را مغلوب نکنیم، شاید نتایج دو دیدار دیگر گروه اول صعود ما را مسجل سازد و ایران و کره جنوبی تیم‌های اول و دوم این گروه چنان از چهار تیم دیگر این دسته پیش افتاده‌اند که صعودشان از حالا قطعی نشان می‌دهد. اگر نتایج دیدارهای امشب چنان منفی باشد که صعود مردان دراگان اسکوچیچ قطعیت نیابد، فقط 5 روز در این قضیه تأخیر خواهد افتاد زیرا سه‌شنبه آینده (12 بهمن) در یک مسابقه خانگی دیگر، میزبان امارات خواهیم بود و می‌توانیم آنجا کار را تمام کنیم.
 
یوزها در موقعیتی کاملاً برتر
چرا امشب کار را تمام نکنیم؟ عراق حریف پنجشنبه‌شب ما از 5 بازی‌اش فقط 4 امتیاز اندوخته و بین 6 تیم، پنجم است و در دیدار رفت 3-صفر به ما باخت و زلیکو پتروویچ، سرمربی فعلی و اهل مونته‌نگروی این تیم و  جانشین دیک ادووکات هلندی و معروف و معزول شده، معترف است که کار بسیار سختی را در تهران پیش رو دارد. تیم تحت هدایت وی جمعه گذشته دیداری تدارکاتی با تیم آفریقایی اوگاندا داشت اما از یک سو عجز در کسب مجوز از فیفا برای انجام دیدارهای خانگی در بغداد و از سوی دیگر پیدا شدن چند کرونایی در اردوی عراقی‌ها و دور ماندن آنها از بازی تهران، این تیم را بیش از پیش تضعیف کرده است. 
درست است که با ابتلای امثال نوراللهی و حسینی به کرونا، ایران هم با مشکل مشابهی مواجه شده است اما تعدد بازیکنان خوب در اردوی ایران که گستره انتخاب را برای سرمربی کروات ما بسیار بیشتر می‌سازد، یوزها را در موقعیتی کاملاً برتر و غالب قرار می‌دهد. پتروویچ هم این نکته را آنچنان باور دارد که در مصاحبه‌های این هفته‌اش بارها بر لزوم برگزاری مسابقات عراق در خاک خودی تأکید ورزیده. 
او بهتر از هر کسی می‌داند که برای رسیدن به یکی از دو مجوز صعود مستقیم از این گروه بسیار دیر شده است و تنها امیدش این است که عراق با کسب بیشترین امتیاز در چهار بازی بعدی‌اش صاحب رتبه سوم گروه و به تبع آن، راهی مرحله پلی‌آف آسیا شود و در صورت امکان از آن مرحله راهی پلی‌آف نهایی مقابل نماینده امریکای شمالی.
 
ضعیف‌ترین عراق 20 سال اخیر
عراق صرف‌نظر از چند بازیکن کرونایی خود، هر چه بازیکن داشته، به تهران آورده و یکی از آنها بشار رسن آشنا است که چند سال در پرسپولیس بازی کرد و خاطرات خوشی را از خود برجای گذاشت. با این حال خیلی‌ها بر این باورند که تیم فعلی عراق بر اثر مشکلات متفاوت، ضعیف‌ترین و ناکارآمدترین تیم این کشور در 20 سال اخیر است و تیم‌های سابق عراق که در سال 2004 در المپیک آتن حائز رتبه چهارم و در جام ملت‌های آسیای 2007 قهرمان شدند، کجا و تیم کنونی‌شان کجا؟ تیم فعلی عراق حتی با تیم سال 2015 این کشور هم که چندان قدرتمند نبود اما ایران را در جام ملت‌های آسیا حذف کرد، قابل قیاس نیست و چندین و چند درجه از آن تیم ضعیف‌تر است. 
چه سردار آزمون که ظاهراً تست جدید کرونایش منفی بوده، به دیدار امشب برسد و چه خیر، همه ملزومات و امکانات فراهم است تا در پایان این مسابقه جشن صعود برپا گردد و ایران سراسر سرور شود و یوزها به حق خود برسند. این دیداری است که قطعاً با شوک تاریخی ملبورن 1997 برابری نمی‌کند و حتی به پای پیروزی سال 2013 در شهر اولسان کره جنوبی که به ترتیب ما را راهی جام‌های جهانی 1998 و 2014 کرد، نمی‌رسد و قابل پیش‌بینی و بدیهی و آسان بودن آن از تأثیرگذاری‌اش می‌کاهد اما صعود تحت هر شرایطی و به هر شکلی و مقابل هر رقیب ولو ضعیفی شیرین و خاطره‌ساز است. بنابراین شادباش‌ها و پیام‌های تبریکی که از همین حالا هم قابل شنیدن است و طنین پرشکوه صعودی تازه، خجسته و بر بازیکنان گوارا باد.

Page Generated in 0.0050 sec