printlogo


کد خبر: 241602تاریخ: 1400/11/7 00:00
جام ملت‌های آفریقا

انتقادهای شدید از سنگال
«مانه» نباید به بازی ادامه می‌داد
مقامات فوتبال سنگال به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند به‌دلیل آنکه سادیو مانه بعد از برخورد شدید در دیدار با کیپ ورده اجازه پیدا کرد به بازی ادامه دهد. در بازی مرحله یک‌هشتم‌نهایی جام ملت‌های آفریقا برخورد شدیدی بین مهاجم لیورپول و ووزینیا، دروازه‌بان کیپ ورده رخ داد که باعث نگرانی بسیاری نسبت به سلامت مانه شد. مانه در دقیقه 53 برای تصاحب یک توپ هوایی با دروازه‌بان برخورد کرد و درمان مختصری رویش صورت گرفت و به او مجوز دادند به بازی ادامه دهد در حالی که دروازه‌بان کیپ ورده که به خاطر این خطا با کارت قرمز داور مواجه شد، با برانکارد به بیرون زمین انتقال یافت و گفته می‌شود به بیمارستان برده شد. این تصمیم تماشاگران بازی را نگرانی و عصبانی کرد چون احساس می‌کردند پروتکل‌های لازم برای حفظ سلامت مانه اجرا نشده. از نظر آنها، او که بعد از این صحنه موفق به گلزنی شد، باید حتماً تعویض می‌شد. یک کاربر عصبانی توئیتر نوشت:«سادیو مانه باید فوراً بعد از این برخورد تعویض می‌شد. یا حداقل نمی‌گذاشتند اینقدر زود به زمین بازی برگردد.» یک نفر دیگر هم نوشت:«نمی‌توانم باور کنم بعد از این حادثه مانه اجازه پیدا کرد بازی کند، او کاملاً ناک‌اوت شد. کمی بعد گل زد اما در نهایت مجبور شدند تعویضش کنند چون روی زمین دراز کشیده بود و به دردی که در سرش بود، اشاره می‌کرد. شوکه شدیم از اینکه او فوراً تعویض نشد.»
دیگری هم این‌طور اظهارنظر کرد:«صدور اجازه بازی برای او در حالی که کاملاً بیهوش شده بود، حال به هم زن است.»
مانه در این صحنه به‌شدت دچار آسیب شد اما خیلی زود برگشت و نقش مهمی در پیروزی تیمش در این بازی حذفی ایفا کرد. او در دقیقه 63 قفل بازی را شکست و با جاگیری خوب روی تیر دور گل اول بازی را زد. بازبینی صحنه توسط کمک داور ویدیویی برای خطای احتمالی خیلی طول کشید اما در نهایت گل پذیرفته شد و بعد از آن مانه روی زمین افتاد و سرش را گرفت تا اینکه با کمک دیگران بلند شد و زمین بازی را ترک کرد. سنگال از صعود مطمئن شد وقتی بامبا دیانگ در دقیقه دوم وقت‌های تلف‌شده گل دوم تیمش را به ثمر رساند. یکی از هواداران در توئیتر نوشت:«مانه با سرگیجه گل زد. او یک جنگجو است اما باید وقتی آن اتفاق افتاد، او را تعویض می‌کردند. او بیهوش شده بود.» و یک نفر دیگر نوشت:«سادیو مانه باید تعویض می‌شد اما حدس می‌زنم در فوتبال آفریقا انتظار دارند شما مثل صخره سخت و آسیب‌ناپذیر باشید. مدیریت خوبی روی بازیکن انجام ندادند.»
کمی بعد مانه برای اینکه هواداران را کمی آرام کند، عکسی از خودش در بیمارستان منتشر کرد در کنار ووزینیا. مانه در شبکه‌های اجتماعی نوشت:«سنگال در برابر کیپ ورده، در زمین و در بیمارستان! همه چیز خوب است، از همه شما به خاطر پیام‌هایتان تشکر می‌کنم.»
 
 
جام ملت‌های آفریقا تحت تأثیر عملکرد قاضیان میدان
کارنامه سیاه داوران قاره سیاه
 جام ملت‌های آفریقا در حالت عادی هم از نگاه خیلی‌ها تورنمنتی در بالاترین سطح از فوتبال دنیا محسوب نمی‌شود چه برسد به زمانی که حواشی متعددش به جای بازی‌ها در کانون توجه قرار می‌گیرد. این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا که کامرون میزبان آن است هم از قضا جزو یکی از پرحاشیه‌ترین ادوار مهم‌ترین تورنمنت قاره سیاه بوده است و داوران هم سهم بسزایی را در این حواشی به خودشان اختصاص داده‌اند. حتی اگر از اشتباه داوری که سوت پایان مسابقه را 5 دقیقه زودتر از دقیقه 90 به صدا درآورد بگذریم، باز هم داوران جام ملت‌های آفریقا آنقدر تصمیمات جنجالی گرفته‌اند که نشود به عملکرد آنها نمره عالی داد. در حقیقت کیفیت تیم‌های داوری جام ملت‌های آفریقا آنقدر بحث‌برانگیز بوده که سبب شده این تورنمنت از سوی اهالی فضای مجازی یک «شوخی تمام عیار» توصیف شود و آنها داوران را مسبب افت کیفیت این رقابت‌ها می‌دانند. تازه‌ترین مورد از تصمیمات بحث برانگیز داوران، در بازی تیم‌های کیپ ورده و سنگال در مرحله یک هشتم نهایی بود که سنگالی‌ها آن را بردند اما مقابل حریفی 9 نفره. در حالی که هافبک کیپ ورده تیم، پاتریک آندراده در دقیقه 21 کارت قرمز گرفته بود، داور دروازه‌بان این تیم، ووزینیا هم به‌دلیل برخوردی که در دقیقه 57 با سادیو مانه مهاجم لیورپول داشت، اخراج کرد. ووزینیا سیزدهمین بازیکن این دوره جام ملت‌های‌ آفریقا بود که از داوران کارت قرمز می‌گرفت. این تعداد اخراجی برابر است با مجموع تمام اخراجی‌های 4 دوره قبلی این تورنمنت. بسیاری از کارت‌های قرمز این دوره هم البته به لطف بازبینی صحنه‌های مشکوک به وسیله کمک‌داور ویدیویی (VAR) به بازیکنان خاطی داده شده است. با این حال به نظر می‌رسد که داوران حتی صحنه‌های 50-50 نظیر صحنه برخورد ووزینیا و مانه هم سزاوار صدور حکم اشد مجازات برای بازیکنان خاطی می‌دانند و این دقیقاً همان چیزی است که صدای هواداران را درآورده است. اخراج دو بازیکن کیپ‌ورده بدان معناست که تا کنون تمام 5 بازی مرحله حذفی جام ملت‌های آفریقا حداقل یک کارت قرمز داشته است. در واقع در این 5 بازی 7 بازیکن اخراج شده‌اند.
 

 


Page Generated in 0.0054 sec