printlogo


کد خبر: 241589تاریخ: 1400/11/7 00:00
از ورزشگاه ژفره گیشار تا آزادی
پتروویچ، رقیب قدیمی تیم ملی

آرمن ساروخانیان
 
24 سال قبل پتروویچ در ورزشگاه «ژفره گیشار» بازیکن اصلی یوگسلاوی مقابل ایران بود و تیمش با ضربه ایستگاهی میهایلوویچ توانست اولین بازی جام جهانی 1998 را با پیروزی به پایان برساند. تقدیر پتروویچ را دوباره روبه‌روی فوتبال ایران قرار داده، ولی این بار به عنوان سرمربی عراق در ورزشگاه آزادی مأموریت خیلی سختی دارد.
مربی مونته‌نگرویی در بازی رفت، کنار دیک ادووکات شاهد شکست سه بر صفر عراق به ایران بود. مربی مشهور هلندی نتوانست تحولی را که فدراسیون فوتبال عراق انتظار داشت به وجود آورد و پس از دو تساوی و چهار شکست که شانس صعود این تیم را از بین برد، کنار رفت. پتروویچ اما در این تیم باقی ماند و در قامت سرمربی جدید مأموریت دارد حداقل رتبه سوم و صعود به پلی‌آف را تضمین کند.
بیشتر دوران مربیگری پتروویچ در هلند بوده و سابقه دستیاری هیدینک و ادووکات را دارد. او همچنین مدت کوتاهی به عنوان دستیار روی نیمکت وستهم نشسته.
پتروویچ اعتبار و شهرت ادووکات را ندارد، ولی فدراسیون فوتبال عراق نمی‌توانست هزینه بالای استخدام یک مربی مشهور دیگر را بپذیرد و ترجیح داد با او ادامه دهد. اولین تجربه این مربی با تیم ملی عراق در «جام عرب» بود که پایان چندان خوشی نداشت و این تیم با دو تساوی مقابل عمان و بحرین و شکست به قطر نتوانست از گروهش صعود کند.
با این حال پتروویچ در همین جام رفتاری جنجالی داشت که نشان داد برای هدایت تیم پرحاشیه‌ای مثل عراق شخصیت مناسبی دارد. عراق در بازی با عمان تا ثانیه‌های پایانی از حریفش عقب بود که یک ضربه پنالتی به نفع این تیم اعلام شد. ایمن حسین پنالتی را از دست داد، ولی داور دستور داد ضربه تجدید شود. مهاجم عراق می‌خواست برای دومین بار بختش را آزمایش کند که پتروویچ به داخل زمین دوید و او را از زدن دوباره پنالتی منع کرد. مداخله غیرعادی این مربی جواب داد و حسن عبدالکریم ضربه تکراری را وارد دروازه کرد. البته او بعداً در رختکن تلاش کرد که از ایمن حسین دلجویی کند. در ویدیویی که فدراسیون فوتبال عراق بعد از بازی منتشر کرد، این مربی از مهاجم تیمش عذر خواست و مدعی شد که به خاطر حساسیت بازی چنین رفتاری کرده است.
پتروویچ در این مدت کوتاه تلاش کرده بازیکنان جوانی را به تیمش تزریق کند و مأموریت دارد از این نسل جدید که ستاره‌شان «زیدان اقبال»، پدیده منچستریونایتد است، تیمی مدعی در قاره بسازد. چهار بازی باقی‌مانده در مقدماتی جام جهانی ثابت می‌کند که پتروویچ انتخاب مناسبی برای این پروژه است یا فدراسیون عراق مجبور خواهد شد سراغ نام جدیدی برود.
 

Page Generated in 0.0049 sec