printlogo


کد خبر: 241566تاریخ: 1400/11/7 00:00
چرا سرپرست وزنه‌برداری معرفی نمی‌شود؟
معلق بین زمین و آسمان!

 بیش از یک ماه است که علی مرادی رئیس سابق فدراسیون وزنه‌برداری به دلیل ابلاغ حکم بازنشستگی با مدیریت این مجموعه خداحافظی کرده است. اما با‌ وجود حساسیت ویژه و لبه تیغ قرار گرفتن این رشته به خاطر اخطارهای کمیته بین‌المللی المپیک، هنوز وزارت ورزش تکلیف سرپرست و جایگزین مرادی را به دلایل نامعلوم مشخص نکرده و اهالی این رشته المپیکی را در آستانه رقابت‌های مهم بین‌المللی معلق نگه داشته است.
وزنه‌برداری در بین رشته‌های مختلف ورزشی همواره جزو امتیاز‌آورترین و پرمدال‌ترین فدراسیون‌های ورزشی در رقابت‌های مختلف بین‌المللی، خصوصاً بازی‌های آسیایی و المپیک‌ها به شمار می‌رود. رشته‌ای که قطعاً در بازی‌های آسیایی 2022 هانگ‌ژو بواسطه تغییر اوزان و حضور چهره‌های شاخص در ترکیب تیم ملی بزرگسالان، جزو آن دسته از رشته‌هایی خواهد بود که می‌تواند کاروان کشورمان را صاحب چندین مدال خوشرنگ و مرغوب طلایی رنگ کند. از آن مهم‌تر تیم وزنه‌برداری جوانان ابتدای سال 1401، رقابت‌های جهانی را در کشور یونان پیش رو دارد. رقابت‌هایی که ممکن است یکی از میادین گزینشی المپیک 2024 پاریس نیز به حساب بیاید. اما در این شرایط حساس و بحرانی که وزنه‌برداری در آن به سر می‌برد، انتظار و توقع اهالی این رشته ورزشی از وزیر ورزش و جوانان و سیستم مدیریتی ورزش کشور این بود که حال خراب وزنه‌برداری را با ایجاد تغییراتی کارآمد و منطقی خوب کنند. اتفاقی که تا به امروز اگرچه با بازنشستگی علی مرادی امید می‌رفت واقعیت پیدا کند، ولی نه تنها بهتر نشده و سر و سامان نگرفته است، بلکه بدتر شده و با این شرایط مبهم روز به روز خطرناک‌تر از قبل پیش می‌رود.
در این شرایط مبهم که برای یکی از پرافتخارترین رشته‌های ورزشی کشور خواسته یا ناخواسته ایجاد شده است، هر روز عادت کردیم به شنیدن اخبار ضد و نقیض و بحران‌ساز. اخباری که برای وزنه‌برداری و ورزش ایران خوب نیست. هر روز هم که این فدراسیون به همین منوال بدون داشتن سرپرست و مدیر معلق بین زمین و آسمان به حال خود رها شود، روزگارش بدتر از قبل می‌شود. در نهایت نیز اگر مثل امروز بی‌توجهی به این مجموعه ادامه‌دار باشد، این روند می‌تواند تاوان سنگینی را روی دست ورزش کشور بجا بگذارد. تاوانی که جمع و جور کردن تبعات منفی آن کار ساده‌ای نیست.
 
 
دود بی‌سرپرستی در چشم پشتوانه‌ها
اولین تبعات منفی جنگ قدرت برای انتقال یا حفظ کرسی ریاست فدراسیون وزنه‌برداری، مطمئناً در چشم وزنه‌برداران جوان و پشتوانه‌های آینده‌ساز تیم جوانان خواهد رفت. تیمی که ابتدای سال آینده (1401) رقابت‌های جهانی یونان را پیش‌رو دارد که از نظر کیفی و کمی برای آینده‌سازان وزنه‌برداری کشورمان اهمیت بسیار زیادی دارد. این تیم که از زمان ابلاغ بازنشستگی علی مرادی و بعد از اتمام اردوی آماده‌سازی در اردبیل به حال خود رها شده است، به خاطر بلاتکلیفی و نداشتن سرپرست برای فدراسیون وزنه‌برداری، نه انگیزه‌ای برای تمرین و گردهم جمع شدن دارد، نه توان حمایتی و مالی کافی برای برپایی اردویی در حد و اندازه اردوی جهانی. این وضعیت بحرانی و مبهم در شرایطی برای وزنه‌برداران پایه و پشتوانه‌های تیم ملی رقم خورده است که آنها رقابت‌های جهانی یونان را ابتدای سال آینده پیش‌رو دارند. از همه بدتر هر روز که این شرایط گنگ و مبهم‌تر پیش برود، خطر مثبت شدن تست دوپینگ این وزنه‌برداران به دلیل کم‌ تجربه بودن و احساسی بودن آنها نیز بیش از قبل این تیم، وزنه‌برداری و ورزش ایران را تهدید می‌کند. زیرا کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون جهانی هشدار دادند اگر کشوری سه وزنه‌بردار دوپینگی یا بیشتر داشته باشد، قطعاً حضور در بازی‌های المپیک پاریس را از دست خواهند داد. بنابراین با این شرایط وخیم و ترسناک پیش روی وزنه‌برداری، اینکه وزارت ورزش چرا و با چه ادله و مستنداتی هر چه سریع‌تر برای انتخاب و تعیین سرپرست وزنه‌برداری اقدام نمی‌کند، هم برای ما و هم برای اهالی این رشته عجیب و سؤال‌برانگیز است.

 


Page Generated in 0.0056 sec