printlogo


کد خبر: 236461تاریخ: 1400/8/3 00:00
به خاطر انتقاد فقط یک بازیکن
چین بازی‌های غول NBA را پخش نمی‌کند

شبکه تلویزیونی تنسنت که بازی‌های NBA را در چین پخش می‌کند، پخش، بازپخش و نمایش صحنه‌های مهم بازی‌های بوستون سلتیکس را لغو کرد چون فقط یک بازیکن این تیم، از دولت چین انتقاد کرده و آن را به «نسل‌کشی فرهنگی» در تبت متهم کرده است.
«انس کانتر» در پست‌های متعدد در شبکه‌های اجتماعی به انتقاد از سیاست دولت چین در قبال تبت پرداخته و در یک فیلم دودقیقه‌ای، تی شرتی به تن داشته که تصویر دالایی لاما، رهبر معنوی تبعیدشده تبت رویش بوده. او در این ویدئو می‌گوید: «براساس قوانین ظالمانه چین، حقوق اساسی و آزادی مردم تبت نادیده گرفته می‌شود.» او همچنین در یک پست رئیس‌جمهوری چین، ژی جین پینگ را دیکتاتوری بی‌رحم توصیف می‌کند.
چهارشنبه شب در جریان نخستین بازی این فصل سلتیکس برابر نیویورک نیکس، کانتر کفش‌هایی پوشیده بود که رویش نوشته بود: «تبت را آزاد کنید». او بعد از بازی در توییتر نوشت: «بیش از 150 تبتی خودشان را سوزانده‌اند به این امید که مردم از وضعیت تبت آگاه شوند. من در کنار برادران و خواهران تبتی هستم و از درخواست آزادی آنها حمایت می‌کنم.»
پنجشنبه سخنگوی وزارت خارجه چین گفت کانتر تنها به دنبال جلب توجه است. بازیکن تیم ملی بسکتبال ترکیه البته سابقه اظهار نظرهای سیاسی را دارد و پیش از این به شدت از رجب طیب اردوغان انتقاد کرده تا جایی که آنکارا او را به عضویت در گروه‌های تروریستی متهم کرده است.
NBA هم به دنبال ایجاد تعادل بین آزادی بیان و بازار وسوسه‌انگیز مالی چین است. دو سال قبل مدیر هیوستون راکتس از تظاهرات آزادیخواهانه مردم هنگ کنگ حمایت کرد و چین به سرعت واکنش نشان داد و همکاری‌های تجاری‌اش با NBA را معلق کرد. بنابر تخمین لیگ آمریکا این توییت 400 میلیون دلار در آن فصل NBA زیان وارد کرد.
رفتار دولت چین با اقلیت مسلمان اویغور همچنین باعث شده 43 کشور عضو کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد با امضای نامه‌ای، اقدامات پکن در استان غربی سین کیانگ را محکوم کنند. در این نامه از دولت چین خواسته شده بازرسان سازمان ملل برای بررسی شرایط این مناطق دسترسی نامحدود داشته باشند.
 

Page Generated in 0.0057 sec