printlogo


کد خبر: 236441تاریخ: 1400/8/3 00:00
سلمانی گمشده استقلال
پسر شادگان

سام ستارزاده
 
نخستین گل استقلال در فصل جدید لیگ برتر توسط خرید جدیدی به ثبت رسید که در مقایسه با سایر هم‌تیمی‌های جدیدش، یکی از سنگین‌ترین وظایف تیم روی دوش وی قرار داده شده؛ جانشینی هروویه میلیچ و محمد نادری در جناح چپ. البته جعفر سلمانی عادت دارد که بیشتر از اعتماد مربیانش به آنها پاسخ ‌دهد و کم‌تر از استحقاقش در رسانه‌ها تحسین گردد. بال هجومی ۲۴ساله استقلال، چهار سالی می‌شود که از آبادان تا پورتیمائو، از جنوب ایران تا جنوب پرتغال، تکنیک چشم‌نواز و ناب خوزستانی را به نمایش می‌گذارد که به نسبت دهه‌های گذشته، در فوتبال امروز دشوارتر پیدا می‌شود.
سلمانی قسمت قابل‌توجهی از پیشرفت خود در فوتبال حرفه‌ای را مدیون پائولو سرجیو است؛ سرمربی پرتغالی که در تنها فصل حضورش در فوتبال ایران، بهترین نتیجه تاریخ صنعت نفت آبادان را رقم‌ زد. سرجیو در ۲۰ سالگی سلمانی، درب‌های ورود به ترکیب اصلی برزیل وطنی را به روی این استعداد شادگانی گشود؛ و سه فصل بعد و اندکی پس از آن که هدایت پورتیموننزه پرتغال را در دست گرفت، او را به یکی از پویاترین لیگ‌های اروپایی آورد تا دوباره شاگردش شود؛ آن هم در تیمی که پیش‌تر پل ورود ستاره‌های آسیایی بسیاری نظیر شویا ناکاجیما، صفوی راشد و سئونگ وو لی به فوتبال اروپا بوده‌ است.
جعفر سلمانی در دیدار مقابل هوادار، همان بالی بود که مجیدی برای آرایش 2-۵-3 به وی نیاز دارد؛ یک چهره مؤثر و فعال در دفاع و حمله. با سه تکل موفق و پیروزی در ۱۰ نبرد تن‌به‌تن. پسر شادگان یکی از برترین‌های دیدار آغازین استقلال در لیگ بیست‌ویکم بوده‌ است. به‌علاوه، گل پیروزی‌بخش استقلال، روی کنترل توپ، هوش محیطی و خلاقیت و دقت بالا در زدن ضربه نهایی به دست آمد؛ ویژگی‌هایی که سلمانی مانند بسیاری از لژیونرهای فوتبال ایران، از تجربه کوتاه‌مدت خود در لیگ مطرحی همچون لیگ پرتغال به آنها دست یافت.
مهارت سلمانی نه‌تنها پائولو سرجیو، بلکه دراگان اسکوچیچ را هم مجذوب ساخت؛ به گونه‌ای که اسکوچیچ پس از رسیدن به نیمکت تیم‌ ملی، حتی در پست غیرتخصصی نیز به سلمانی از ابتدا بازی می‌داد. به همین علت، شاید سلمانی نتوانسته توانایی‌هایش را در پیراهن تیم‌ ملی به‌طورکامل به رخ بکشد اما با ادامه این روند، این کار را در اردوی آبی‌های پایتخت انجام خواهد داد. با تداوم بازی‌های درخشان سلمانی، شاید آبی‌ها جای خالی میلیچ و نادری را در سمت چپ خود حس نکنند.
 

Page Generated in 0.0049 sec