printlogo


کد خبر: 236417تاریخ: 1400/8/3 00:00
پرویز سیروس‌پور روز گذشته در قطعه نام‌آوران به خاک سپرده شد
وداع کشتی با یار جانی

گزارش
محسن وظیفه     
 
 کشتی ایران روز گذشته با پرویز سیروس‌پور وداع کرد. مرد استثنایی و دوست داشتنی در کشتی ایران که سال‌ها به طرق مختلف به ورزش اول ایران خدمت کرد و در نهایت به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در 85 سالگی درگذشت و روز گذشته با مراسمی غریبانه که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور کمی از علاقه‌مندان به کشتی و همچنین خانواده‌اش برگزار شد، به خاک سپرده شد.
پرویز سیروس‌پور در کشتی ایران با این‌که نتوانست مدال مهمی را در مسابقات بین‌المللی به دست بیاورد اما از 1967 به عنوان مربی کارش را در تیم ملی کشتی آزاد شروع کرد و تا 1978 در تیم ملی کشتی آزاد به عنوان مربی فعالیت کرد. یک دهه حضور در رأس کادر فنی تیم ملی باعث شد تا او در سخت‌ترین دوران کشتی خدمات زیادی را انجام بدهد.
او سال‌های بعد به عنوان رئیس فدراسیون کشتی انتخاب شد و بعد از کنار رفتن از ریاست فدراسیون هم به هر طریقی که مسئولان فدراسیون کشتی از او می‌خواستند با هر عنوانی حاضر به کمک بود. آخرین حضور او در فدراسیون کشتی مربوط به دوره رسول خادم بود که به عنوان مشاور در کنار رسول خادم حضور داشت و در تمامی برنامه‌هایی که فدراسیون اجرا می‌کرد تمام و کمال حضور داشت.
حضور بی وقفه و بی‌منت سیروس‌پور در کشتی از او یک چهره شاخص در ورزش اول ساخته بود و در واقع این مرد بزرگ در دوران حضورش نقش مهمی را در کشتی ایفا کرد اما با این حال هرگز هم با او برخورد خوبی نشد. شاید برای یک پیرمرد 78 ساله بسیار سخت بود که در تمامی سفرهای داخلی همراه کشتی باشد اما با این‌حال او به خاطر مسئولیتی که رسول خادم به او داده بود در تمامی مسابقات بین‌المللی و داخلی که برگزار می‌شد، نقش مهمی را ایفا می‌کرد.
با این‌حال در تمامی سال‌هایی که در کشتی حضور داشت و یا حتی دور از کشتی بود، رفتار خوبی با او نشد. برخی از افرادی که با او رفتار خوبی نداشتند، در سال‌های اخیر متوجه اشتباه خود شدند و بارها از او عذرخواهی کردند و حلالیت طلبیدند اما مشخص نیست افراد دیگری که با او رفتار خوبی نداشتند این فرصت را پیدا کردند که از او دلجویی کنند یا نه؟
شاید مهم‌ترین اتفاقی که برای پرویز سیروس‌پور رخ داد و به یکی از تلخ‌ترین لحظات کشتی ایران تبدیل شد؛ مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون بود که اوایل دهه 80 برگزار شد و باعث شد تا سعید فائقی به خاطر اتفاقات رخ داده در آن مجمع بارها از سیروس‌پور عذرخواهی کند و حلالیت بطلبد. در آن مجمع امیررضا خادم و پرویز سیروس‌پور برای رسیدن به کرسی ریاست تلاش می‌کردند اما به یکباره با توهین یکی از حاضران مجمع به سیروس‌پور، مجمع نیمه کاره ماند!
بعدها فائقی که معاون ورزشی سازمان تربیت بدنی وقت بود چند بار از سیروس‌پور در رسانه‌ها عذر خواهی کرد اما با این‌حال باز هم بودند افرادی که با او کدورت داشتند. یک بار هم در مراسم تجلیل از احمد ناطق نوری، محمدرضا طالقانی مصاحبه‌ای را با ایران ورزشی انجام داد که این مصاحبه ظاهراً ناراحتی سیروس‌پور را در پی داشته؛ بعد از انتشار این مصاحبه دوست مشترکی تماس گرفت و مدعی شد که آقای طالقانی و آقای سیروس‌پور بعد از سال‌ها قصد داشتند که با هم آشتی کنند اما این مصاحبه مانع آشتی شده است!
مشخص نیست که آیا آشتی انجام شده یا نه اما کاش این اتفاق افتاده باشد تا این جدایی ابدی که بین دو تن از بزرگان کشتی رخ داده بدون کدورت باشد. رسول خادم در متنی که برای سیروس‌پور بعد از فوتش نوشت او را یار جانی کشتی معرفی کرد؛ یاد و نام این یار جانی کشتی تا ابد ماندگار.

Page Generated in 0.0049 sec