printlogo


کد خبر: 236026تاریخ: 1400/7/21 00:00
پایان وزنه برداری نوجوانان جهان در جده
ناکامی پسران؛ درخشش دختران

رضا عباسپور   

کاروان وزنه‌برداری دختران و پسران نوجوان اعزامی ایران به رقابت‌های وزنه‌برداری جهانی نوجوانان در عربستان، اگر چه در هر دو بخش و برخی اوزان موفق شد چهره‌های شاخص و مستعدی مثل علیرضا عباسپور یا یکتا جمالی و سیده غزاله حسینی را به عنوان پدیده‌های باآتیه معرفی کند، همچنین با کسب سکوی سومی جهان در بخش دختران برای نخستین بار در تاریخ برگزاری رقابت‌های معتبر بین‌المللی اتفاق خوب و قابل تقدیری را در شهر جده عربستان میزبان این دوره از مسابقات جهانی رقم بزند اما حقیقتاً ما در هر دو بخش خصوصاً در بخش پسران بدون هیچ تعارف و اغراقی نقایص و ضعف‌‌های چشمگیر و نگران‌کننده‌ای داریم که اگر پس از بازگشت آنها را آنالیز نکرده و به صورت ریشه‌ای حل نکنیم در آینده باید منتظر ناکامی‌های تأسف‌برانگیز در عرصه‌های مختلف بین‌المللی و عقب ماندگی فاحشی از دنیای وزنه‌برداری باشیم.
 
سکوی سومی دختران بین سه تیم کامل
اگرچه تیم وزنه‌برداری دختران نوجوان کشورمان موفق شدند برای نخستین بار در رقابت‌های جهانی این رده سنی به مدد دست و پا شکسته و نصفه و نیمه آمدن رقبای جهانی به شهر جده عربستان، میزبان این دوره از پیکارها، با کسب 2 مدال نقره و 2 برنز، همچنین 2 وزنه‌بردار اوتی و رسیدن به مجموع 404 امتیاز تیمی سکوی سومی جهان را به خود اختصاص دهد اما بد نیست بدانیم این عنوان که مجموعه تصمیم‌ساز وزنه‌برداری از آن به عنوان «تاریخ‌سازی» یاد می‌کنند، به‌واسطه این به دست آمد که ما به همراه تیم‌های آمریکا و روسیه بیشترین تعداد وزنه‌بردار را به عربستان اعزام کرده بودیم. آمریکایی‌ها با 600 امتیاز و 9 وزنه‌بردار قهرمان شدند، روس‌ها هم با 7 وزنه‌بردار و 507 امتیاز سکوی نایب قهرمانی را به خود اختصاص دادند. باقی تیم‌های حاضر در این رویداد تقریباً همگی بین 2، 3 یا نهایتا 5 وزنه‌بردار را در این رویداد جهانی همراه داشتند. به همین دلیل می‌توان مدعی شد که این سکوی سومی به هیچ وجه با توجه به آمار ضعیف موجود برای ما خیلی دلچسب نباشد. مخصوصاً وقتی با عنوان «تاریخ‌سازی» از آن یاد کرده و قصد داریم با توسل به این عنوان از ناکامی‌ها و انتقادات فرار کرده و پشت این سکوی پرحرف و حدیث پنهان شویم. البته در بخش پسران وضعیت ما به مراتب از دختران نوجوان وزنه‌برداری اعزامی به عربستان بدتر بود. زیرا اگرچه قبل اعزام کادرفنی تیم پسران معتقد بود که به خاطر اینکه تیم کیفی به مسابقات جهانی اعزام شود، از اعزام ترکیب کامل به عربستان خودداری کردند اما وقتی رقابت وزنه‌برداران نوجوان آینده‌ساز کشورمان را روی تخته دیدیم، متوجه شدیم که اوضاع حتی با اعزام ترکیب ناقص به عربستان وخیم‌تر و نگران‌کننده‌تر از قبل است. در بخش پسران ما ضمن تجربه کردن یک وزنه‌بردار «اوتی» از بین 6 وزنه‌بردار کشورمان اعزامی به این دوره از مسابقات فقط توسط علیرضا عباسپور در وزن 81 کیلوگرم و محمد محمدی‌نیا در دسته وزنی 102+ کیلوگرم صاحب 3 نشان طلا و 2 برنز شدیم. در این بخش ما با امتیاز 349 نتوانستیم جایگاه و رتبه‌ای بهتر از رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص دهیم. روسیه با 10 وزنه‌بردار و 725 امتیاز قهرمان شد. آمریکا با 10 وزنه‌بردار و 555 امتیاز نایب قهرمان شد و عربستان میزبان برای نخستین بار در تاریخ ورزش این کشور موفق شد با 10 وزنه‌بردار و 534 امتیاز تیمی صاحب سکوی سومی دنیا در رده سنی نوجوانان شوند.
 اختتامیه جهانی با نمایش ضعیف محمدی‌نیا!
روز پایانی مسابقات وزنه‌برداری نوجوانان جهان در دو بخش دختران و پسران برای وزنه‌برداری ایران خیلی روز جالب و پرمدالی نبود زیرا دو نماینده سنگین وزن کشورمان کوثر تنها در بخش دختران و امیررضا محمدی‌نیا در بخش پسران نه تنها نتوانستند نمایش جالب و امیدوارکننده‌ای روی تخته مسابقه داشته باشند، بلکه حتی رکوردهایی را که در تمرینات و رویدادهای قبلی بارها و بارها به آن حمله موفق داشتند را نیز نتوانستند اینجا در جده تکرار کنند. در روز اختتامیه مسابقات جهانی وزنه‌برداری نوجوانان شاید ضعیف‌ترین عملکرد را محمدی‌نیا در دسته 102+ کیلوگرم پسران داشت. اگرچه ناکامی او در مسابقه با دو سنگین‌وزن قدرتمند روس همراه شد با انتخاب‌ وزنه‌های غلط و پراشتباه کادرفنی برای او خصوصاً در حرکت دوضرب اما در کل این وزنه‌بردار فوق سنگین نوجوان به هیچ وجه وزنه‌برداری نبود که برای کسب سکوی قهرمانی فوق سنگین مهیا شده باشد. نماینده دسته ۱۰۲+ کیلوگرم کشورمان در مسابقات وزنه‌برداری نوجوانان جهان حقیقتاً عملکرد بسیار ضعیفی در دوضرب داشت تا نهایتاً با دو مدال برنز یک ضرب و مجموع به کار خود خاتمه دهد. امیررضا محمدی‌نیا در خاتمه رقابت دسته فوق سنگین نوجوانان بین 10 وزنه‌بردار دسته فوق سنگین و در یک ضرب با رکورد 144 کیلوگرم در جایگاه سوم قرار گرفت. این در حالی بود که دو رقیب روس او با رکوردهای 150 و 148 کیلوگرم در یک ضرب اول و دوم شدند.
 نماینده دسته فوق سنگین ایران در مسابقات جهانی نوجوانان کار خود را در دوضرب با 166 کیلوگرم آغاز کرد و سپس در حرکت‌های دوم و سوم دو بار پیاپی با انتخاب‌های غلطی که کادرفنی برایش داشتند، در مهار وزنه‌های 170 و 173 کیلوگرم ناکام بود تا به جز پنجمی رتبه دیگری قسمت او نشود. محمدی‌نیا در نهایت با رکورد 310 کیلوگرم در مجموع، سوم شده و مدال برنز یک ضرب و مجموع این دسته را از آن خود کرد. دو وزنه‌بردار روس با رکوردهای 340 و 316 کیلوگرم در رقابت‌های مجموع، اول و دوم شدند. قطعاً نمایش ضعیف آینده‌سازان وزنه‌برداری ایران در جده عربستان ثابت می‌کند که ما مشکل اساسی در بخش وزنه‌برداری پایه داریم. مشکلات و نواقصی نگران کننده که اگر برای حل ریشه‌ای آن فکری اساسی نشود در آینده‌ای نزدیک باید فاتحه وزنه‌برداری ایران را در عرصه بین‌المللی خواند.
 

Page Generated in 0.0056 sec