printlogo


کد خبر: 232445تاریخ: 1400/4/24 00:00
دربی 96 از یک زاویه مهیج
قایدی-امیری؛ به ساق‌های‌شان خیره شوید

حمیدرضا عرب
 
فانتزی بازها نقشی انکار ناپذیر در بالا بردن شانس پیروزی تیم‌شان ایفا خواهند کرد؛ مردانی که قادرند در کسری از ثانیه با حرکات انفجاری و سریع ناگهان – و دریبل‌های در حرکت- به صف مدافعان حریف بزنند و از ساختار به ظاهر منسجم خط دفاع حریف ویرانی به بارآورند.
 در ترکیب استقلال و پرسپولیس که امروز نود و ششمین نبرد تاریخ خود را برگزار می‌کنند از این دست مردان حضور دارند؛ بازیکنانی خلاق، انرژیک و سرشار ازانگیزه.
 از مهدی قایدی و وحید امیری حرف می‌زنیم. دو ملی‌پوشی که در راه صعود تیم ملی به مرحله گروهی انتخابی جام جهانی در قاره آسیا نیز در ترکیب تیم ملی ایران درخشیدند و عملکردی قابل توجه از خود به‌ جا گذاشتند. دو بازیکن با کیفیت‌هایی نزدیک به هم و برخوردار از تکنیک فردی و تاکتیک‌پذیری فوق‌العاده.
در قاب باشگاهی، مهدی قایدی خود را به عنوان بازیکنی محوری و عمیقاً اثرگذار در ترکیب استقلال جا انداخته به طوری که هرگاه به هر دلیلی در ترکیب تیمش نباشد، کارآیی خط حمله استقلال به طرز مشهودی کاهش می‌یابد و حتی آبی‌ها به تیمی معمولی در فاز هجومی تبدیل می‌شود.
قایدی در ماه‌های اخیر پایه‌گذار بسیاری از پیروزی‌های تیمش بوده و آخرین شاهکارش را باید در بازی با سایپا جست‌وجو کرد که یک تنه موفق شد اسباب پیروزی تیمش را در این میدان فراهم کند.
 در حقیقت همه آنچه مربیان استقلال از مردان خط آتش استقلال می‌خواهند در ساق‌های مهدی نهفته و با اینکه در این میان دیاباته، مطهری و اخیراً نیز رمضانی به صف گلزنان استقلال پیوسته‌اند اما آنکه با تفاوت‌های آشکار فنی در خط آتش استقلال می‌درخشد، شماره 10 آبی‌ها است.
دراین سوی میدان نیز گرچه گستره گلزنان پرسپولیس بیشتر از استقلال است و عملکرد خط آتش سرخ‌ها به نوعی میان بازیکنانی همچون مغانلو، آل کثیر، ترابی و حتی عبدی تقسیم شده اما وحید امیری مهره خاص‌تری است که همچون نگینی در ترکیب پرسپولیس می‌درخشد؛ بازیکنی با اخلاق که از نظر فنی یکی از بهترین‌های عصر نوین فوتبال ایران محسوب می‌شود.
امیری در دربی قبل خواسته یا ناخواسته با خطای زیرکانه‌ای که روی قایدی مرتکب شد (در دقیقه 3) و داور را نیز به اشتباه انداخت تا یک پنالتی به سود استقلال گرفته نشود، در ادامه نیز پایه‌گذار تک گل 3 امتیازی آل کثیر هم بود. این گل زمانی شکل گرفت که امیری با همان ریتم همیشگی از گوش چپ پرسپولیس گریخت، توپ را درعرض به مغانلو سپرد و این بازیکن بی‌درنگ به سمت دروازه شوت کرد که دفع ناقص مظاهری باعث شد توپ زیر پای آل کثیر بیفتد و این بازیکن گل پرسپولیس را به ثمر برساند.
درواقع شماره 19 پرسپولیس دو اقدام اساسی را در راستای پیروزی تیمش در خلق آن پیروزی انجام داد. نخست توقف قایدی و خطایی مخفیانه در داخل محوطه هجده قدم خودی و در مرحله بعد پایه‌گذاری تک گل 3 امتیازی تیمش.
انتظار است که فانتزی‌بازهای سرخابی‌ها (قایدی و امیری) در نبرد نود و شش نیز چهره‌های اصلی و مقدم تیم‌شان در صحنه حساس این بازی باشند. امیری و قایدی ظرفیت‌های کافی برای ساختن یک دربی مهیج را برای هواداران دو تیم دارند و به احتمال زیاد طیف عظیمی از هواداران دو تیم نیز انتظار هنرنمایی این دو بازیکن ارزشمند را می‌کشند.
تکمله: در ترکیب پرسپولیس، امید عالیشاه نیز با کیفیت کمتری همان خصوصیات را که در وحید امیری می‌بینیم دارا است. تردیدی نیست اگر عالیشاه که در دربی قبل غایب بود، روی فرم باشد، قابلیت تغییر نتیجه را در هر لحظه از بازی داشته باشد.
 در ترکیب استقلال نیز به جز مهدی قایدی باید به فرشید اسماعیلی نیز به عنوان بازیکنی اثرگذار اشاره کرد. اسماعیلی نیز ظرفیت‌های خود را در لیگ قهرمانان آسیا به وضوح آشکار کرد و نشان داد توانایی کافی برای ایجاد بحران برای مدافعان حریف را دارد. 
اسماعیلی در واقع هر اندازه در ترکیب تیمش باشد، می‌تواند به میزان قابل توجهی خط دفاع پرسپولیس را آزار دهد.

Page Generated in 0.0048 sec