printlogo


کد خبر: 232426تاریخ: 1400/4/23 00:00
انگلستان، بازنده فینال، مایه ننگ در اخلاق
قهرمانِ هولیگانیسم!

یادداشت
علی‌بابازاده     
 
«اگر شما جک گریلیش یا رحیم استرلینگ هستید، نمی‌توانید اجازه دهید که یک بازیکن جوان و بی‌تجربه، به جای شما پیش قدم شود. آنها نباید اجازه می‌دادند تا یک پسر بچه ۱۹ ساله برای یک پنالتی سرنوشت ساز پشت توپ حاضر می‌شد. ساکا‌ شاید می‌توانست هفتمین، یا هشتمین پنالتی‌ انگلستان را به ثمر برساند و اگر برای ضربات ابتدایی اقدام می‌کرد، باید گریلیش و استرلینگ مانع او می‌شدند!» 
یوفا با انتخاب‌های سؤال برانگیزش، چراغ سبز را برای قهرمانی سه‌شیرها در جام ملت‌های اروپا روشن کرد و اگر گرت ساوت گیت کمی محتاط‌‌تر و هوشمندانه‌تر عمل می‌کرد، به مقام قهرمانی در «یورو ۲۰۲۰» می‌رسید!
روی کین در مصاحبه‌ای جنجالی، تصمیم‌های ساوت گیت را زیر سؤال برد و اعتقاد داشت که نباید شانس زدن ضربات پنالتی به بازیکنان جوان و بی‌تجربه می‌رسید؛ سرانجام انگلستان برابر ایتالیا زانو زد و در ورزشگاه ومبلی لندن، فرصت قهرمانی در جام ملت‌های اروپا را از دست داد. در واقع سه‌شیرها نه تنها نتیجه فنی را واگذار کردند، بلکه در زمینه اخلاق و قوانین فیرپلی هم بازنده محض بودند؛ پس‌ از‌ اتمام مسابقه و از شدت عصبانیت، هولیگان‌ها و هواداران خشمگین انگلستان که در بیرون ورزشگاه ومبلی منتظر طرفداران ایتالیا بودند، بار دیگر وجهه تاریخی فوتبال‌شان را به رخ جهانیان کشیده و به سمت دوستداران آتزوری یورش بردند. پدیده هولیگانیسم حداقل برای مردمِ بریتانیا اتفاق چندان عجیبی نیست و زد و خورد‌های بین هواداران فوتبال، شهر به شهر رواج پیدا کرده و گسترش یافته؛ پلیس ورزشگاه تا قبل از شروع مسابقه هم نتوانسته بود حریف هولیگان‌ها بشود و صدها نفر بدون داشتن بلیت، با کتک کاری و زد و خورد با ماموران امنیتی، اجازه تماشای مسابقه را برای خود صادر کردند! انگلیسی‌ها که در سودای قهرمانی یورو، به فکر نشان شوالیه گرت ساوت گیت و تعطیلاتِ عمومی پس از قهرمانی افتاده بودند، حالا کارزار توهین‌نژاد پرستانه در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته و مارکوس رشفورد، باکویو ساکا و جیدون سانچو را مورد سرزنش قرار می‌دهند‌. لیگ برتر انگلستان فصل گذشته با شعار «جایی برای نژاد پرستی‌ نیست» آغاز به کار کرد و تمامی باشگاه‌های حاضر در لیگ جزیره دست به تحریم یک هفته‌ای شبکه‌های اجتماعی زدند ولی طعنه آمیز اینکه کارزارِ پیشنهادی نه‌ تنها دردی را از هواداران خشمگین دوا نکرده بود، بلکه به فورانِ غیرمنتظره و یکباره آنها نیز کمک کرد! یادگار سه شیرها از میزبانی جام ملت‌ها، چیزی‌ جز پدیده شوم و غیرقابلِ توجیه هولیگانیسم، بی‌احترامی به سرود ملی و هواداران سایر‌ کشورها و لیزر انداختن در چشم بازیکنان حریف نبود و یوفا اولین تجربه خود در میزبانی‌های مشترک با فرمت ابداعی خودش را به بدترین نحو ممکن به پایان رساند. الکساندر چفرین رئیس یوفا می‌گوید برای دوره‌های بعدی یورو از‌ چنین سیستم ناعادلانه‌ای استفاده نخواهد کرد و میزبانی «یورو ۲۰۲۴» به کشور آلمان سپرده شده! آزمون و خطای مدیران یوفا بنابر اعلام مقامات محلی به زخمی شدن دست کم ۱۹ نفر منجر شد و برخورد ناشایست برخی‌ از تماشاگران، اتحادیه فوتبال انگلستان را مجبور به واکنش کرد؛ «ما رفتار گروهی را که قبل از برگزاری دیدار نهایی، به زور وارد استادیوم ومبلی شدند شدیداً محکوم می‌کنیم. اتفاقات قبل و بعد از فینال، توجیه پذیر نیستند و این نفرات برای تیم ملی انگلیس و تمامی هواداران واقعی فوتبال که به دنبال لذت بردن از‌ مسابقات بودند، مایه ننگ و شرمساری هستند!»
 

Page Generated in 0.0044 sec