printlogo


کد خبر: 232390تاریخ: 1400/4/23 00:00
حاشیه‌ای جدید برای تیراندازی در آستانه اعزام به المپیک
سرپرستی رئیس؛ تصمیمی مبهم

سرپرستی دادگر در فدراسیون تیراندازی در آستانه اعزام تیراندازان به المپیک به یک مسأله تبدیل شده و حواشی را برای این فدراسیون ایجاد کرده است. دلیل این سر و صدا هم شاید رویه‌ای است که در گذشته پیش گرفته شده و حالا خلافش اجرا می‌شود. موضوع ادامه حضور رؤسای فدراسیون‌ها با عنوان سرپرست در فدراسیون‌شان و البته حضورشان در انتخابات بعدی، مسأله‌ای است که طی چند سال گذشته، همواره حواشی را در پی داشته است به طوری که حتی دو بار آیین‌نامه انتخاباتی در این رابطه تغییر کرد. زمانی صحبت از عدم حضور رؤسای فدراسیون و کاندیداهای دوره بعد، در زمان سرپرستی در فدراسیون‌ها بود و زمان دیگر آیین‌نامه تغییر کرد و گفته شد که منعی وجود ندارد اما چون در رابطه با افراد مختلف در دوره‌های قبلی مدیریت ورزش و حتی همین دوره، رفتارهای دوگانه‌ای صورت گرفته است، حالا باز این سؤال مطرح است که آیا حضور دادگر ایراد قانونی دارد؟ و اگر ندارد چرا در فدراسیون‌های دیگر سرپرستانی از وزارت ورزش منصوب شدند تا شرایط برگزاری مجمع انتخاباتی را فراهم کنند؟
خبرگزاری مهر در گزارشی که در این رابطه منتشر کرده، می‌نویسد: «معرفی علی دادگر به عنوان سرپرست فدراسیون تیراندازی «اولین» انتصابی است که توسط وزیر ورزش و بعد از ابلاغ اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی انجام شد.»
این خبرگزاری به اساسنامه‌ای اشاره می‌کند که از تدوینش از سال ٩٨ آغاز شد و بعد از ٢٠ ماه توسط شورای نگهبان تأیید و در نهایت یکشنبه گذشته (۲۰تیرماه) توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. اقدام مسعود سلطانی‌فر برای صدور حکم سرپرستی علی دادگر هم یک روز بعد از ابلاغ اساسنامه جدید انجام شده در حالی‌که طبق این اساسنامه ابهام‌هایی در این رابطه وجود دارد.
تعیین سرپرست برای فدراسیون‌ها اقدامی است که - درست یا غلط - همواره با پایان دوره رؤسا انجام می‌شود تا مثلاً شائبه‌ای در برگزاری انتخابات به وجود نیاید. تصمیم گیری در این زمینه به صورت مستقیم توسط وزیر ورزش انجام می‌شود، در واقع او طبق اختیاری که در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی (اساسنامه قبلی) به او داده شده بود، منعی برای این کار نداشت اما در اساسنامه جدید شرایط متفاوت است و چیزی که باعث ابهام شده، این است که در ماده ١٣ این اساسنامه و برای معرفی اعضای مجمع اینگونه عنوان شده است که «وزیر ورزش یا یکی از معاونین او به عنوان نماینده وزارت» است و هیچ اشاره‌ای به رئیس مجمع نشده است.
البته در تبصره یک ماده ١٣ اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی اینگونه عنوان شده: «در صورتی که رئیس فدراسیون عزل یا مستعفی شده یا غیبت بیش از سه ماه داشته یا به موجب آرای مراجع ذی صلاح منع ادامه فعالیت داشته باشد، رئیس مجمع می‌تواند سرپرست فدراسیون را تا زمان تشکیل مجمع عمومی (حداکثر ظرف ٦ ماه) تعیین کند.»
نکته قابل توجه اینکه هیچ‌یک از چهار مورد ذکر شده برای تعیین سرپرست توسط رئیس مجمع شامل علی دادگر نمی‌شود؛ دادگر نه استعفا داده، نه عزل شده، نه غیبت بیش از سه ماه داشته و نه منع فعالیت، او با «پایان دوره چهار ساله» مواجه شده است. نکته مهم‌تر اما اینکه در هیچ بخشی از اساسنامه جدید فدراسیون‌ها وزیر ورزش به عنوان رئیس مجمع معرفی نشده است بنابراین این پرسش مطرح است که «ابلاغ مسعود سلطانی‌فر برای علی دادگر به استناد کدام قانون و اختیاری انجام شده است؟»
مهدی علی‌نژاد، معاون ورزش قهرمانی که موضوع اساسنامه جدید را خیلی پیگیری کرده، تأکید دارد که کار غیر قانونی صورت نگرفته و این اختلاف نظر بین معاون وزیر و منتقدان، به احتمال زیاد در برداشتی است که از اساسنامه جدید می‌شود. اساسنامه‌ای که نیاز به بررسی بیشتر دارد. 
از این جهت که تیم ملی تیراندازی تا چند روز دیگر در المپیک شرکت می‌کند و برای قانونی بودن امضاهای دادگر، باید حکم سرپرستی برای او صادر می‌شده، شکی نیست و به نظر می‌رسد اتفاق بدی هم انجام نشده است اما اگر قرار است روال این باشد و وزارت هم تأکید دارد که کار خلاف قانون انجام نشده؛ باید برای بقیه فدراسیون‌ها هم همین روند طی شود؛ ضمن اینکه وزارت ورزش به ابهام‌هایی که درباره ریاست مجمع و نقش وزیر وجود دارد، پاسخ بدهد.

Page Generated in 0.0057 sec