printlogo


کد خبر: 232377تاریخ: 1400/4/23 00:00
ذخیره‌های استقلال چقدر با بازیکنان اصلی فاصله دارند؟
7 نیمکت‌نشین عصر فرهاد

نگاه
علی مغانی   
 
در همه ادوار لیگ، هیچ تیمی را پیدا نمی‌کنید که صرفاً با تکیه بر 11 بازیکن به مقام قهرمانی رسیده باشد. این از بدیهیات فوتبال است که برای موفقیت، الزاماً باید نیمکت ذخیره‌ای قوی و کارآمد داشته باشید و این دقیقاً همان فاکتوری است که استقلال در آن دچار کمبود است. در اسکواد فعلی آبی‌ها، تعداد بازیکنانی که می‌توان روی آنها به عنوان «بازیکن اصلی» حساب کرد، به زحمت به عدد 15 می‌رسد و بعضی از نفرات نیمکت‌نشین به لحاظ کیفیت فنی و سطح آمادگی، فاصله‌ای آشکار با مهره‌های اصلی دارند.
نکته قابل تأمل اینکه فرهاد مجیدی به جز موارد اضطراری مثل بازی با سایپا که چند بازیکن ثابت را در اختیار نداشت، معمولاً ترجیح می‌دهد ترکیب اصلی خود را با همان نفرات همیشگی بسازد و کمتر روی بازیکنان ذخیره حساب باز می‌کند. در ادامه وضعیت 7 بازیکن نیمکت‌نشین را که کمتر مورد توجه فرهاد مجیدی قرار گرفته‌اند، با هم مرور می‌کنیم.
 
بابک مرادی
بعد از پاس گل نجات بخشی که در هفته سیزدهم و در بازی با نفت مسجدسلیمان داد، در سه بازی آخری که محمود فکری، مربی استقلال بود، در ترکیب اصلی حضور داشت اما با ورود فرهاد مجیدی، جایگاه خود را به تدریج از دست داد.
مرادی در هفته هفدهم و در اولین روزهای مربیگری فرهاد، در بازی با فولاد از دقیقه 70 جانشین وریا غفوری شد. چند روز بعد در اولین دور جام حذفی، از دقیقه 62 به جای شیخ دیاباته به زمین رفت تا در برد مقابل پیکان سهیم باشد. در آخرین روزهای سال 99 هم مقابل تیم سابقش ماشین‌سازی در ترکیب اصلی قرار گرفت و در دقیقه 55 جای خودش را به احمد موسوی داد.
اما بعد از آن، بابک مرادی از چرخه نفرات اصلی و تعویضی خارج شد و آسیب‌دیدگی‌اش هم مزید برعلت شد تا کمتر فرصت بازی کردن پیدا کند. او در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، در دور برگشت مقابل الاهلی فقط 8 دقیقه در زمین حضور داشت و در آخرین دیدار با الشرطه هم از دقیقه 56 جانشین داریوش شجاعیان شد تا پرونده آسیایی او با همین دقایق بسته شود.
مرادی در مرحله دوم جام حذفی مقابل ذوب‌آهن هم 4 دقیقه به جای فرشید اسماعیلی بازی کرد و تا همین هفته که در بازی با سایپا 90 دقیقه به عنوان وینگ بک سمت چپ به زمین رفت، حتی به عنوان تعویض پنجم هم مدنظر کادرفنی استقلال نبود. در واقع بابک این هفته، بعد از 114 روز در لیگ فرصت بازی کردن پیدا کرد.
 
سعید مهری
هافبکی که در نیم فصل اول 8 بازی در ترکیب اصلی و 5 بار به عنوان یار تعویضی برای تراکتور به زمین رفته بود، دو روز قبل از برکناری محمود فکری به استقلال پیوست. مهری در اولین ماه حضور فرهاد مجیدی فرصت بازی کردن پیدا نکرد اما در نخستین بازی لیگ قهرمانان آسیا به شکلی غیرمنتظره در ترکیب اصلی قرار گرفت و البته در آغاز نیمه دوم با آرش رضاوند تعویض شد. او در دومین بازی از دقیقه 67 جانشین فرشید اسماعیلی شد و در روز پنجم، باز هم مقابل الاهلی به عنوان یار تعویضی به زمین رفت اما 8 دقیقه قبل از سوت پایان، دوباره زمین را ترک کرد. مهری در آخرین دیدار آسیایی مقابل الشرطه، درست مثل بازی قبلی از دقیقه 55 به جای آرش رضاوند به میدان رفت.
با این حال او در لیگ، کمتر از 30 دقیقه مورد استفاده قرار گرفته؛ ابتدا در شکست استقلال مقابل ذوب‎‌آهن، از دقیقه 90 جانشین ریگی شد. 40 روز بعد، در بازی با پدیده از دقیقه 74 به جای آرمان رمضانی به زمین رفت و در برابر تیم سابقش هم 5 دقیقه در میدان ظاهر شد. در مجموع سعید مهری تا اینجا نتوانسته جایگاه مناسبی در استقلال پیدا کند و مهدی‌زاده و رضاوند به او ترجیح داده می‌شوند.
 
سبحان خاقانی
وینگری که اولین بار در زمان محمود فکری به ترکیب اصلی راه پیدا کرد، در دوران مربیگری فرهاد مجیدی، در تساوی بدون گل با پیکان از دقیقه 68 جانشین ارسلان مطهری شد. در مسابقات آسیایی، چند ثانیه در بازی با الاهلی به کار گرفته شد و در بازی رفت مقابل الشرطه از شروع نیمه دوم به جای میلیچ به زمین رفت اما در 4 بازی بعدی، خبری از او نشد. سبحان در شکست خانگی مقابل ذوب‌آهن 53 دقیقه در ترکیب اصلی استقلال حاضر شد و در 5 بازی بعدی، حتی یک دقیقه هم به زمین نرفت. او پیش از اینکه در بازی با سایپا 65 دقیقه به کار گرفته شود، در برابر تراکتور (هفته بیست و ششم) هم دقایق بسیار کوتاهی در زمین حاضر شد تا کارنامه‌اش فقط به تنها گلی که در هفته ششم زده، محدود شود.
 
متین کریم‌زاده
مدافع سابق پارس جنوبی، در این فصل فقط یک بار مقابل پیکان فیکس بوده که در آن بازی هم با شروع نیمه دوم جای خودش را به مهدی قایدی داد.
کریم‌زاده سه بار مقابل تیم‌های فولاد، پدیده و گل‎‌گهر تعویض لحظات پایانی بوده و در بازی با ماشین‌سازی و آلومینیوم اراک هم در 20 دقیقه پایانی به زمین آمده تا مجموع دقایق حضورش در نیم فصل دوم کمتر از 90 دقیقه باشد.
 
آرش داجلیری
همه سهم این مدافع راست 22 ساله در این فصل، فقط چند دقیقه بازی مقابل پدیده بوده. جالب اینکه داجلیری در همین دقایق کوتاه، در شرایط ضدحمله پاس بلندی به ارسلان مطهری داد که منجر به گل دوم استقلال توسط قایدی شد.
 
سینا خادم‌پور
مدافع سابق تیم ملی امید، در شرایطی که استقلال مدافعان میانی پرتعدادی در اختیار دارد، از آغاز فصل تا امروز فقط دقایق کوتاهی مقابل ماشین‌سازی به زمین رفته است.
 
محمدحسین فلاح
او که محصول تیم جوانان استقلال است، در زمان محمود فکری سه بار به عنوان یار تعویضی به زمین رفت و مجموعاً 20 دقیقه بازی کرد اما فرهاد مجیدی هنوز از این بازیکن 21 ساله استفاده نکرده است.

Page Generated in 0.0047 sec