printlogo


کد خبر: 232372تاریخ: 1400/4/23 00:00
بازیکنان انگلیس از انتخاب ساکا شوکه شدند

بازیکنان انگلیس وقتی فهمیدند گرت ساوت‌گیت، مربی تیم، برای زدن پنجمین ضربه پنالتی مقابل ایتالیا، بوکایو ساکا را انتخاب کرده در شوک فرو رفتند. ساکا آخرین نفر از سه پنالتی‌زن انگلیس بود که پشت سر هم ضربات‌شان را هدر دادند و منجر به شکست این تیم مقابل ایتالیا در فینال یورو 2020 شدند.
ساکای 19ساله زمانی پشت توپ ایستاد که زنده ماندن امید انگلیس به قهرمانی، به گل شدن ضربه او بستگی داشت. در واقع شاید حساس‌ترین ضربه به او داده شد. وقتی در نظر بگیرید که او جزو نفرات لب مرزی در لیست بازیکنان دعوت‌شده از سوی ساوت‌گیت به تیم ملی برای حضور در یورو بود، انتخابش به‌عنوان زننده حساس‌ترین پنالتی این تیم در یورو کمی عجیب هم به نظر می‌رسد؛ آن هم در حالی که کلی بازیکن باتجربه‌تر از او مانند رحیم استرلینگ و جک گریلیش آنجا بودند که می‌توانستند این ضربه را بزنند. با این حال چیزی که سبب شد ساوت‌گیت، ساکا را به دیگر بازیکنان ترجیح دهد، ضریب موفقیت او در تمرینات پنالتی تیم بود.
هدر دادن ضربه پایانی انگلیس، دنیا را بر سر ساکا آوار کرد اما هم‌تیمی‌های او در انتهای بازی دور هم حلقه زدند تا به او دلداری دهند. در فضای مجازی هم کلی پیام حمایت و دیداری منتشر شد تا به بازیکن آرسنال دلداری دهند. بعد از صرف ضیافت شام به‌همراه دیگر ملی‌پوشان انگلیس در شب ناکامی‌شان، آرسنالی‌ها هم برای فرستادن پیام‌های حمایت‌آمیز از بازیکن جوان‌شان دست به کار شدند. جاش کروئنکه فرزند استن کروئنکه مالک باشگاه، میکل آرتتا سرمربی تیم و پر مرته‌ساکر مدیر آکادمی باشگاه همگی پیام‌هایی برای ساکا ارسال کردند؛ بازیکنی که پس از نشان دادن شایستگی‌هایش در تیم جوانان باشگاه، به تیم اصلی توپچی‌‌ها راه پیدا کرد و این فصل هم نقش پررنگی در بازی‌های این تیم داشت. او از هفت سالگی در آکادمی «هال اند» آرسنال حضور داشته است.
با این حال وقتی ساوت‌گیت او را به‌عنوان پنالتی‌زن آخر تیمش مقابل ایتالیا انتخاب کرد، تعدادی از بازیکنان انگلیس جا خوردند. برای آنها هضم اینکه مسئولیت سنگین نجات امید انگلیس برای پایان دادن به انتظاری 55ساله برای بردن جام به یک نوجوان کم‌تجربه سپرده شده بود بسیار سخت بود. بازیکن آرسنال تنها نهمین بازی ملی‌اش را انجام می‌داد و پیش از آن هم هرگز در رده ملی آن هم در تورنمنت بزرگی مانند یورو پشت ضربه پنالتی نایستاده بود. تنها تجربه او از زدن ضربات پنالتی در بازی‌های تیم جوانان آرسنال بود.
معیار جنجالی ساوت‌گیت برای انتخاب پنالتی‌زنان تیم، عملکرد آنها در تمرینات پنالتی زدن فصل گذشته و داده‌های آمار مربوط به آنها بود. انگلیسی‌ها از ماه سپتامبر که برای مصاف با ایسلند و دانمارک در لیگ ملت‌های اروپا گرد هم آمدند، در پایان هر جلسه از تمرینات‌شان به‌صورت جداگانه تمرین پنالتی هم انجام می‌دادند. استیو هالند، کمک‌مربی انگلیس هم جدولی از آمار پنالتی‌هایی که ملی‌پوشان انگلیس در رقابت‌های باشگاهی فصل گذشته زدند تهیه کرده بود که گویا در تصمیم‌گیری ساوت‌گیت برای انتخاب پنالتی‌زنان بازی مقابل ایتالیا تأثیرگذار بود.
ساکا برای اولین‌بار در ماه اکتبر سال گذشته در بازی دوستانه برابر ولز بود که اولین بازی ملی‌اش را انجام داد و از آن زمان تا کنون در تمرینات به‌طور مرتب بهتر از بازیکنان باتجربه‌تر سه‌شیر پنالتی زد، درست مانند مارکوس رشفورد و جیدون سانچو، دو بازیکن دیگری که مانند او نتوانستند دروازه‌بان یک‌متر و 98سانتیمتر ایتالیا، جان‌لوئیجی دوناروما را شکست دهند. رشفورد و سانچو در آخرین دقیقه وقت‌های اضافه به میدان رفتند تا صرفاً ضربات پنالتی را بزنند اما در حالی که ضربه رشفورد به تیر دروازه خود، ضربه سانچو توسط دوناروما مهار شد.
تمام تمرینات پنالتی ملی‌پوشان انگلیس فیلمبرداری می‌شود تا بازیکنان بعداً بتوانند ضربات خودش را تماشا کنند. آمار هالند هم نشان می‌دهد بازیکنان کدام بخش از دروازه را هدف گرفته بودند و نتیجه‌اش چه شده بود. ساوت‌گیت حتی در طول تمرینات ضربات پنالتی به بازیکنانش توصیه می‌کرد تا نقطه پنالتی قدم بزنند تا با رفتن به سمت نقطه پنالتی برای کاشتن توپ در بازی‌های اصلی آمادگی روانی داشته باشند. در ضربات پنالتی فینال، جردن پیکفورد دروازه‌بان انگلیس بعد از هر ضربه ایتالیایی‌ها نکته‌ای را به پنالتی‌زنان تیمش گوشزد می‌کرد اما شاید بعضی از آنها بیش از اندازه در زدن ضربات‌شان تعلل کردند بخصوص رشفورد تا انگلیس مانند یورو 2012 یک‌بار دیگر در ضیافت پنالتی‌ها مغلوب ایتالیایی‌ها شود و این در سناریویی تلخ‌تر و در یک‌قدمی جام در خانه باخت.
منبع: دیلی‌میل
 

Page Generated in 0.0060 sec