printlogo


کد خبر: 232369تاریخ: 1400/4/23 00:00
فوتبالی‌نویسان معروف به دو سؤال درباره یورو جواب دادند:
آیا قهرمانی حق ایتالیا بود؟

سایت معروف ESPN نظر کارشناسان مشهور خود را درباره یورو 2020 پرسیده است. آنها به این سؤالات جواب داده‌اند که آیا ایتالیا بهترین تیم این رقابت‌ها بود و اینکه بزرگترین «اگر» مسابقات چیست؟
 
آیا بهترین تیم فاتح یورو 2020 شد؟
گابریله مارکوتی: در طول تورنمنت، طبق آن چیزی که در زمین دیدیم، بله. البته همیشه اینطور نمی‌شود، به همین دلیل است که نباید در یک تورنمنت حذفی، قهرمان را همیشه بهترین تیم دانست. اما در هر حال ایتالیا به‌جز بازی نیمه‌نهایی برابر اسپانیا، در تمامی دیدارهایش از رقیبان سرتر بود. آنها ماجرای فوق‌العاده‌ای را رقم زدند و روند بازی‌ سنتی تیم‌شان را 180 درجه تغییر دادند و البته باید در نظر داشت که این تیم از نظر بازیکنان بااستعداد، در وضعیت فوق‌العاده‌ای نیست. آنها تیمی هستند که شجاعت تلاش برای کارهای سخت را دارند و اغلب باور داشتن به خود، نیمی از نبرد است.
مارک آگدن: موافقم. از ابتدا تا انتها، ایتالیا تیمی بود که قدرت تهاجمی و کیفیت دفاعی را به شکلی یکسان به نمایش گذاشت. تیم روبرتو مانچینی زرق و برق و فوق‌ستاره ندارد، اما از نظر تاکتیکی دقیق، سازمان‌یافته، مصمم و از همه مهم‌تر باتجربه است و می‌داند چطور برنده شود. انگلیس بهترین تورنمنت خود در 55 سال گذشته را داشت، اما آنها فقط در برد 4 بر صفر مقابل اوکراین در مرحله یک‌چهارم نهایی عالی کار کردند. زمانی که سروصدای این رقابت‌ها فروکش کند، مردم درخواهند یافت که انگلیس در دیدارهای دیگر خیلی هم خوب نبوده است.
ژولین لوران: بله. البته می‌توان گفت اسپانیا بهترین فوتبال را داشت و این تیم در مرحله نیمه‌نهایی بسیار به پیروزی مقابل ایتالیا نزدیک شد، اما در کل تیم مانچینی به‌دلیل اینکه بهترین تیم بود، شایسته قهرمانی بود. آنها بلژیک، تیم اول رده‌بندی فیفا را بردند، اسپانیا را شکست دادند و در ویمبلی برابر انگلیس پیروز شدند. آنها فوتبالی تهاجمی و زیبا، با انرژی و هویت آشکار را به نمایش گذاشتند. این تیم همچنین با حضور بازیکنان کهنه‌کاری مانند لئوناردو بونوچی و جورجیو کیه‌لینی عالی دفاع کرد و آنها نشان دادند ایتالیا همیشه مدافعان بزرگی دارد. این تیم شخصیت و شجاعت خود را در طول تورنمنت به رخ کشید.
راب داوسون: بله. مانچینی ایتالیا را از تیمی که حتی به جام‌جهانی نرسیده بود تبدیل به تیمی کرد که قهرمان یورو شد. آنها با روند پیروزی خوبی وارد یورو 2020 شدند و تا انتها به پیش رفتند. ایتالیا عالی دفاع کرد و فوتبال تهاجمی پرهیجانی را هم به نمایش گذاشت. آنها با مصدومیت‌های بزرگ کنار آمدند و بهترین‌ها را بردند: بلژیک، اسپانیا و انگلیس. فتح جام کاملاً حق‌شان بود.
تام همیلتون: قطعاً. ایتالیا 34 بازی است که نباخته و این فوق‌العاده است و مانچینی تاکتیک‌هایش و بازیکنانش را عالی انتخاب می‌کند. آنها در طول تورنمنت فوق‌العاده بودند و در فینال تیم برتر بودند.
جیمز اولی: سخت بتوان با صحبت‌های بالا مخالفت کرد. من می‌گویم ایتالیا در مرحله یک‌هشتم نهایی خوش‌شانس بود که اتریش را برد و اسپانیا در نیمه‌نهایی تیم برتر بود، اما کمتر تیمی در تمامی دیدارهای یک تورنمنت کاملاً سوار بر بازی است. ایتالیا در نهایت ترکیب خوبی از فوتبال خیابانی و هوشمندی در مالکیت توپ را داشت. انگلیس با آنها خوب رقابت کرد، اما آنها که دومین تیم جوان این تورنمنت را داشتند، وقتی با نتیجه یک بر صفر پیش بودند، خونسردی لازم برای غلبه بر ایتالیا را نداشتند.
 
به نظر شما بزرگترین «چه می‌شد اگر...» مسابقات چیست؟
لوران: اگر یورو 2020 در سال 2020 برگزار می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟ اوضاع خیلی متفاوت می‌شد. شاید در آن هنگام ایتالیا هنوز به قدرت لازم برای قهرمانی نرسیده بود. بلژیک از کوین ده‌بروینه، اکسل ویتسل و حتی شاید ادن آزار در آمادگی کامل بهره می‌برد. آلمان حتی در شرایط بدتری قرار می‌داشت. فرانسه شبیه‌تر به تیم قهرمان جام‌جهانی 2018 بود تا به این تیمی که در سال 2021 دیدیم. ما همچنین بازیکنانی مانند کریم بنزما، پدری، کالوین فیلیپس، لوک شاو و حتی آیمریک لاپورت را نمی‌دیدیم. از سوی دیگر ویرجیل فن‌دایک مانند ترنت الکساندر-آرنولد، آنسو فاتی و سرخیو راموس در این تورنمنت حضور می‌یافتند.
آگدن: اگر گرت ساوت‌گیت بیشتر شبیه به پپ گواردیولا عمل می‌کرد تا ژوزه مورینیو، چه می‌شد؟ از استعداد تهاجمی انگلیس در طول این تورنمنت زیاد استفاده نشد. جیدون سانچو، فیل فودن، مارکوس رشفورد و جک گریلیش همه فرصت کمی یافتند تا تفاوت را رقم بزنند. به نظر می‌رسد ساوت‌گیت به بازیکنان تکنیکی زیاد باور ندارد و ترجیح می‌دهد محافظه‌کارانه بازی کند تا اینکه برای پیروزی حمله کند. اگر او در فینال برابر ایتالیا، 10 دقیقه زودتر سانچو و رشفورد را به زمین می‌فرستاد، سرعت آنها می‌توانست انگلیس را پیش بیندازد. اما او صبر کرد و این دو را فقط برای پنالتی‌ها به زمین فرستاد و البته شکست خورد.
اولی: ذهنم به این سمت می‌رود که اگر انگلیس قهرمان می‌شد چه می‌شد، چراکه طرفداران این تیم 55 سال صبر کرده بودند. دیگر خبری از زجر نبود. روحیه ورزشی این کشور کاملاً متحول می‌شد. گرت ساوت‌گیت هم لقب سر می‌گرفت (هرچند که همین حالا هم ممکن است این اتفاق بیفتد). مارک گفت ساوت‌گیت محتاط بود، اما این موضوع ریشه در این باور دارد که انگلیس تحت فشار سنگین نمی‌تواند توپ را به‌خوبی نگه دارد. در فینال هم همین شد. پس اگر انگلیس یک مودریچ، فرنکی دی‌یونگ یا مارکو وراتی در مرکز میدان داشت چه می‌شد؟ این کشور هنوز نمی‌تواند چنین بازیکنی پرورش دهد. شاید جود بلینگهام 18ساله پاسخ این مسأله باشد.
همیلتون: سؤال من پیرامون تعویض‌های دیرهنگام انگلیس در فینال است. اگر ساوت‌گیت رشفورد و سانچو را کمی زودتر به زمین فرستاده بود و آنها می‌توانستند پیش از زدن پنالتی، تأثیر خود را بگذارند، چه می‌شد؟ ساوت‌گیت این تورنمنت را به شکلی درخشان تحلیل کرد، اما حاضر نشد این تعویض‌های تهاجمی را زودتر انجام دهد. کسی نمی‌داند اگر آنها زودتر می‌آمدند چه می‌شد. این سؤالی خواهد بود که در ذهن بسیاری باقی می‌ماند.
داوسون: اگر فرانسه مقابل سوئیس در مرحله یک‌هشتم نهایی شکست نمی‌خورد چه می‌شد؟ آنها از نظر استعداد، بهترین تیم یورو 2020 بودند و در مواقعی نشان دادند توان چه کارهایی را دارند. فرانسه پس از 45 دقیقه فاجعه‌بار مقابل سوئیس، در فاصله 10 دقیقه مانده به پایان مسابقه، با نتیجه 3 بر یک جلو بود، سپس فاجعه رخ داد و فرانسه در نهایت در ضربات پنالتی حذف شد. فرانسه در سخت‌ترین گروه این رقابت‌ها اول شد و باید بسیار بیشتر در تورنمنت می‌ماند. حذف آنها باعث شد تیم‌های دیگر امید قهرمانی پیدا کنند.
مارکوتی: دانمارک به نیمه‌نهایی رسید و در وقت اضافه با پنالتی مشکوک انگلیس برنده شد. سؤال من این است: «اگر کریستین اریکسن حالش بد نمی‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟» می‌دانم این خیلی مهم‌تر است که او همچنان با ما زندگی می‌کند و مطمئنم برخی می‌گویند حمله قلبی او الهام‌بخش دانمارک شد، اما از نظر کاملاً فوتبالی، این سؤالی است که بسیاری به آن می‌اندیشند.
منبع: ESPN
 

Page Generated in 0.0044 sec