printlogo


کد خبر: 232368تاریخ: 1400/4/23 00:00
گزارش

کیه‌ران جکسون
 
تابستان رویایی ژورژینیو و امرسون
کدام بازیکنان همزمان قهرمان یورو و لیگ قهرمانان شده‌اند؟
شب، شب ایتالیا بود و آتزوری در فینال دراماتیک یورو 2020 در ضربات پنالتی به قهرمانی رسید. برای انگلیس یک فرصت استثنایی از بین رفت و میسون ماونت، ریس جیمز و بن چیلول شانس اینکه بعد از درخشش با چلسی، یک تابستان پرافتخار اروپایی را تکمیل کنند، از دست دادند.
اما دوتا از بازیکنان تیم ملی ایتالیا، ژورژینیو و امرسون پالمیری یک دوگانه تاریخی را بردند. این دو، دهمین و یازدهمین بازیکنانی شدند که در یک تابستان بزرگترین جوایز باشگاهی و ملی اروپایی را به دست آوردند. هشتم خرداد این دو بازیکن به‌همراه چلسی، منچسترسیتی را در فینال لیگ قهرمانان اروپا شکست دادند اما چه بازیکنان دیگری به این دستاورد نادر رسیده‌اند؟
 
 
1964- لوییس سوارس
نگران نباشید؛ این، آن اروگوئه‌ای که شما فکر می‌کنید نیست. این هافبک هجومی است که سال 1961 بعد از انتقال از بارسلونا به اینترمیلان به قیمت یکصدهزار پوند گران‌ترین بازیکن جهان شد. سه سال بعد او نخستین بازیکنی شد که باارزش‌ترین جوایز فوتبالی اروپا را به دست آورد. ابتدا در مرکز خط میانی اینتر بازی کرد که در فینال وین 3 بر یک رئال‌مادرید را شکست داد؛ نراتزوری سال بعد هم از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کرد، بعد هم در جام ملت‌های اروپا در اسپانیا با تیم ملی این کشور به عنوان قهرمانی رسید. آنها ابتدا مجارستان را بردند و سپس در فینال بر شوروی پیروز شدند؛ در دیداری که مارسلینو، بازیکن ساراگوسا گل برتری را در فینال برنابئو به ثمر رساند.
 
 
1988- رونالد کومان، بری فان ارل، هانس فان بروکلن، جرالد فاننبرگ
24 سال طول کشید تا این افتخار تکرار شود؛ چهار بازیکن هلند به دبل رسیدند. این چهار نفر همه عضو تیم پی‌اس‌وی آیندهوون بودند که در سال 1988 قهرمان جام باشگاه‌های اروپا شد. کومان و فاننبرگ از جمله کسانی بودند که در ضربات پنالتی آخر بازی با بنفیکا در اشتوتگارت ضربه خودشان را گل کردند.
فان بروکلن به‌عنوان دروازه‌بان نقش مهمی در پیروزی 5 بر 6 پی‌اس‌وی داشت بعد از آن که بازی بدون گل مساوی شد.
دقیقاً یک ماه بعد هر چهار نفر در تیم هلند در یورو 1988 حضور داشتند که با پیروزی بر اتحاد جماهیر شوروی به تنها عنوان ملی‌اش دست یافت. آن فینال با گل به یادماندنی مارکو فان‌باستن که یکی از زیباترین گل‌های تاریخ فینال‌های معتبر بود، در یادها ماندگار شد.
 
 
2012- فرناندو تورس و خوان ماتا
دوباره یک انتظار طولانی؛ همان 24 سال. اما مثل امسال یک زوج از چلسی دبل کردند. فرناندو تورس و خوان ماتا بخشی از ترکیب آبی‌ها بودند که برای نخستین‌بار در تاریخ، لیگ قهرمانان اروپا را فتح کردند. تورس نقش مهمی داشت بخصوص با گلی که در نیمه‌نهایی به بارسلونا زد، ماتا هم بازیکن ثابت آن تیم به حساب می‌آمد. این دو با آنکه در ضیافت پنالتی‌ها مقابل بایرن‌مونیخ حضور نداشتند، اما بزرگترین جایزه باشگاهی اروپا را به دست آوردند.
چند هفته بعد این دو بازیکن تعویضی فینال یورو 2012 مقابل ایتالیا بودند. اسپانیا آن فینال یک‌طرفه را 4 بر صفر برد تا سه‌گانه قهرمانی‌اش در تورنمنت‌های معتبر را کامل کند، تورس پاس گل چهارم را به ماتا داد.
 
 
2016- کریستیانو رونالدو و پپه
نمی‌شود یک لیست تاریخ‌ساز باشد و کریستیانو نباشد. فوق‌ستاره آن موقع رئال‌مادرید پنالتی پیروزی‌بخش مقابل اتلتیکومادرید را در فینال میلان زد و رئال نخستین قهرمانی را با زین‌الدین زیدان به دست آورد؛ افتخاری که دوبار پیاپی دیگر هم تکرار شد. پپه در آن فینال با خطا روی تورس یک پنالتی داد اما آنتوان گریزمان توپ را به تیرک دروازه زد. قهرمانی شگفت‌انگیزتر شش هفته بعد در یورو 2016 به دست آمد که معجونی از احساسات متناقض برای رونالدو بود. او که با بازی‌های خوب خود پرتغال را به فینال رسانده بود، در نیمه اول بازی مقابل فرانسه به‌دلیل مصدومیت مجبور به ترک زمین با چشمانی اشکبار شد. اما با بازی عالی دفاعی پپه و همکارانش، ادر گل پیروزی را در وقت اضافه زد تا پرتغال برای نخستین‌بار در تاریخش به یک جام ملی برسد، جشن رونالدو و پپه هم کامل شد. منبع: دیلی‌میل

 


Page Generated in 0.0055 sec