printlogo


کد خبر: 232340تاریخ: 1400/4/22 00:00
پولاد سرد

کیانوش رستمی همچنان زیر ذره‌بین
ایران ورزشی - پس از اینکه شرایط سهمیه‌های المپیک توکیو در رشته وزنه‌برداری مشخص شد و کیانوش رستمی مثل بقیه وزنه‌بردارانی که دستشان از رسیدن به سهمیه المپیک کوتاه ماند، ملی‌پوش 96 کیلویی وزنه‌برداری ایران به زادگاهش کرمانشاه بازگشت تا ضمن استراحت برای مداوای دردهای کهنه و بازگشت به شرایط تمرینی پروسه درمانی خود را آغاز کند. نکته جالب توجه همینجاست که حالا وقتی ماجرای سهمیه‌های المپیک تمام شده وادا(آژانس بین‌المللی کنترل و مبارزه با دوپینگ) چرا بی‌خیال برخی ستاره‌های نامدار وزنه‌برداری دنیا مثل کیانوش رستمی نمی‌شود؟! زیرا نام کیانوش رستمی با وجود اینکه سهمیه المپیک توکیو نگرفت اما همچنان در لیست مأموران وادا برای گرفتن تست دوپینگ قرار دارد. البته این قبول که چون رستمی و سایر مدعیان اسم و رسم‌دار همچنان نامشان در حوضچه کنترل دوپینگ به عنوان وزنه‌بردار«فعال» وجود دارد، هر لحظه باید منتظر حضور افسران کنترل دوپینگ و دادن تست باشند اما رستمی همین یکی دوماه پیش حدوداً بالای دو سه بار چه در داخل(نادو) و چه تحت نظر سیستم بین‌المللی (وادا) تست دوپینگ داد. او حتی در مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان هم بعد از قرار گرفتن روی سکوی قهرمانی تست دوپینگ داد و اتفاقاً در همه این نمونه گیری‌ها سربلند و روسفید خارج شد اما اینکه چرا الان و در آستانه اعزام کاروان ورزش کشورمان به بازی‌های المپیک در حالی که همه چیز ورزش دنیا تحت الشعاع المپیک قرار می‌گیرد، چرا و به چه علت افسران کنترل دوپینگ وادا با نیت اخذ تست دوپینگ از رستمی و برخی دیگر از چهره‌های شاخص ملی‌پوش کشورمان به ایران آمدند جای سؤال و تعجب دارد؟!
رستمی وزنه‌بردار دسته ۹۶ کیلوگرم ایران قطعاً یکی از وزنه‌برداران شاخصی است که نمی‌تواند به المپیک برود. با این حال اعلام کرد در استراحت است اما فدراسیون وزنه‌برداری از او خواسته برای انجام تست دوپینگ به تهران بیایید و مأموران وادا می‌خواهند از او تست بگیرند. البته او مثل همیشه آماده دادن تست دوپینگ است و تأکید داشته هیچ مشکلی برای دادن تست ندارد. البته رستمی در فضای مجازی و صفحه شخصی خود کنایه‌ای هم به فدراسیون وزنه‌برداری داشته که همیشه فقط به خاطر مسأله دوپینگ با او تماس می‌گیرند و لاغیر! به هر روی طبق قانون فدراسیون جهانی وزنه‌برداری تا زمانی که وزنه‌بردار بازنشسته اعلام نشده و در حوضچه کنترل دوپینگ حضور دارد، باید هر لحظه و درهر مکان و زمانی منتظر و مهیای دادن تست دوپینگ باشد. البته مطمئناً به جز کیانوش رستمی، مأموران وادا از سایر اردونشینان ملی‌پوش و چهره‌های شاخص وزنه‌برداری ایران که نامشان در لیست نمونه گیری باشد هم تست دوپینگ به عمل می‌آورند.
 
 
فدراسیون وزنه‌برداری کد غلط داد
نوروزی: جهانفکریان باید در المپیک وزنه بالا می‌برد نه بادبادک
رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی تأکید دارد که جهانفکریان به تازگی جراحی کرده و توانایی بالابردن وزنه در المپیک را نداشت. او قرار بود در توکیو وزنه بالای سر خود ببرد نه بادبادک که اینقدر برخی با این موضوع راحت و ساده برخورد کردند.
غلامرضا نوروزی در خصوص عدم اعزام پریسا جهانفکریان به بازی‌های المپیک توکیو می‌گوید: «او بعد از کسب سهمیه به فدراسیون آمد، ما برای همه ورزشکاران المپیکی پرونده پزشکی تشکیل داده و همه را پایش سلامت می‌کنیم به همین دلیل این وزنه‌بردار هم معاینه شد. جهانفکریان به خاطر عمل جراحی که انجام داده بود نظر همکاران این شد آسیب دیدگی و جراحی او تازه است به همین دلیل توانایی انجام ورزش سنگین را ندارد. ۶ ماه زمان می‌برد تا جهانفکریان بتواند کار حرفه‌ای خود را انجام دهد.»
نوروزی در پاسخ به این سؤال که چرا بعد از کسب سهمیه اعلام شد این وزنه‌بردار به المپیک می‌رود اما ناگهان تصمیم تغییر کرد، می‌گوید: «فدراسیون وزنه‌برداری بدون کار تخصصی نظر خود را اعلام کرد. قرار نیست او بادبادک هوا کند، می‌خواهد وزنه بالا ببرد. ما هم از این اتفاق متأثر شدیم. وظیفه ما این است که در خصوص پایش سلامت نظرمان را به کمیته اعلام کنیم، آنها در خصوص اعزام ورزشکار تصمیم می‌گیرند. احسان حدادی، مجتبی عابدینی و آرمین هادی پور هم مشکل آسیب‌دیدگی دارند اما قرار است بعد از المپیک کار را انجام دهند. جهانفکریان هم باید صبر می‌کرد تا سهمیه المپیک قطعی می‌شد بعد تصمیم می‌گرفت اما حالا اتفاقی است که افتاده.»
 

Page Generated in 0.0049 sec