printlogo


کد خبر: 232330تاریخ: 1400/4/22 00:00
مهدوی‌کیا مشاور عزیزی ‌خادم، مصطفوی مدیر تیم امید
اسپانسر تیم امید مشخص شد، سرمربی نه!

 جلسه ریاست فدراسیون فوتبال با رئیس کمیته ملی المپیک با هدف امضای تفاهمنامه مشارکت این کمیته در تأمین هزینه‌های تیم امید، دیروز (دوشنبه) برگزار شد. شهاب‌الدین عزیزی خادم، رضا صالحی امیری، میرشاد ماجدی، بهروز منتقمی، علیرضا رحیمی، مجید کیهانی، عیدی افتخاری، امین نوروزی و داریوش مصطفوی حاضران در این جلسه بودند که در محل کمیته ملی المپیک درباره مسائل تیم امید با هم به گفت‌وگو و مذاکره پرداختند.
بعد از طولانی شدن ناکامی تیم امید در مسیر صعود به مسابقات المپیک، کمتر کسی است که نداند این صعود به اندازه صعود تیم ملی فوتبال بزرگسالان به جام جهانی برای فدراسیون فوتبال مهم است. همیشه در داستان امیدها یا قیف بوده و قیر نبوده، یا قیر بوده و قیف نبوده یا کسی که قیر را در قیف بریزد! یکی از معضل‌های همیشگی هم این بوده که کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال در مشارکت برای آماده‌سازی تیم امید دچار مشکلاتی اساسی بوده‌اند. کمیته ملی المپیک که هزینه‌های امیدها را تأمین می‌کرد، انتظار داشت درباره تصمیم‌گیری‌های فنی هم حقی داشته باشد تا پولش به هدر نرود. از طرفی فدراسیون مطابق قوانین این حق را برای کمیته قائل نبود.این بار اما اوضاع قدری متفاوت پیش می‌رود. کمیته تفاهمنامه مشارکت در هزینه‌های تیم امید را امضا می‌کند و فدراسیون فوتبال هم پیشنهاد رضا صالحی ‌امیری را برای استفاده از تجربیات داریوش مصطفوی به عنوان مدیر فنی تیم امید می‌پذیرد.در شرایطی که درست یک روز قبل از این جلسه مهدی مهدوی‌کیا در خبری که روی سایت فدراسیون فوتبال منتشر شده بود، به عنوان سرمربی تیم امید معرفی شد اما کمی بعد سرمربیگری او منوط شد به موافقت باشگاه هامبورگ و در نهایت رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای بعد از جلسه دیروز (دوشنبه) در کمیته ملی المپیک اعلام کرد که مهدی مهدوی‌کیا، مشاور او در مسابقات پیش روی تیم امید و همچنین همه رده‌های ملی خواهد بود.
 
مصطفوی، رابط فنی کمیته و فدراسیون
حضور داریوش مصطفوی به عنوان مدیر فنی تیم امید با توجه به سن و سالی که دارد و دوری چندین و چندساله‌اش از مباحث فنی روز فوتبال بخصوص رده امید، بیشتر شبیه پوششی است برای رفع قانونی دخالت‌های کمیته ملی المپیک در موارد فنی تیم امید. او را صالحی‌ امیری پیشنهاد داده و عزیزی ‌خادم هم احتمالاً چاره‌ای جز پذیرش آن نداشته است.
هدف انتخاب مصطفوی هم ایجاد ارتباط مؤثر فنی و مدیریتی بین فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک معرفی شده است و با توجه به سابقه او در ریاست فدراسیون فوتبال و به عنوان دبیرکلی فدراسیون فوتبال و همچنین بازی در تیم ملی فوتبال این انتخاب، انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد اما هیچ‌کس درباره ممنوع‌الکاری او صحبتی به میان نمی‌آورد و همچنین درباره جریمه کنفدراسیون فوتبال آسیا برای فدراسیون فوتبال در زمان حضور او در کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها.
 
عزیزی‌ خادم: مهدوی‌کیا، مشاور فنی تیم ملی می‌شود
شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه مشارکت در هزینه‌های تیم امید، رضایت خود را از جلسه‌ای که برگزار شده بود اعلام کرد. او تأکید داشت که این بار مشارکت بین فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک یک مشارکت حقیقی است. عزیزی‌ خادم در این رابطه گفت: «من هم بسیار خوشحالم و امیدوارم که همه یاد بگیریم در هر جایگاهی هستیم همکاری را بر همکاری نکردن ترجیح بدهیم و امروز این اتفاق میمون و مبارک را ارج می‌نهیم و با حضور شخص صالحی امیری و داریوش مصطفوی برنامه‌ریزی مسنجمی داشته باشیم تا این تابوی نرفتن به المپیک را بشکنیم و نسلی نو و فصلی نو برای فوتبال رقم بزنیم.»
عزیزی خادم همه این تغییرات را با هدف تغییر نسل در جام جهانی 2030 دانست و گفت: «مسیر فوتبال از حیث مدیریتی و فنی رو به توسعه است و قطعاً تمهیداتی برای تغییرات ساختاری و نسلی خواهیم داشت. ما به دور از جناح‌بندی‌های سیاسی از تمام ظرفیت‌های فدراسیون فوتبال استفاده خواهیم کرد. نوع انتخاب‌ها مبین همین رفتار فدراسیون است. رویکرد مبتنی بر نگاه چه از حیث اقتصادی و درآمدزایی برای ما مهم است. در بعد فنی نیز مذاکراتی با مهدی مهدوی‌کیا داشتیم که سابقه بالایی در حوزه تیم‌های پایه داشته است و منتظریم مذاکرات‌شان با هامبورگ به نتیجه برسد. همچنین با توجه به تجربه گرانبهای بین‌المللی ایشان واقعاً حیف بود که از تجربه بالای این عزیز استفاده نشود و ایشان همراه با بنده در ۱۰ بازی آینده تیم ‌ملی هم به‌عنوان مشاور حضور خواهند داشت. همچنین آقای مهدوی‌کیا حضور پررنگی در تمامی رده‌ها خواهد داشت. تمام تمرکز برای المپیک انجام شده و باید به دنبال تغییر نسل در جام جهانی ۲۰۳۰ باشیم و قطعاً حضور مهندس مصطفوی به عنوان یک مدیر خوشنام فوتبالی که تجربه بالایی در حوزه مدیریتی فوتبال دارد به ما کمک خواهد کرد. امیدوارم همه کمک کنیم در هر جایگاهی هستیم این فضا را به شکل مستمر ادامه دهیم.»
 
صالحی ‌امیری: در امور فنی تیم امید دخالتی نمی‌کنیم
رضا صالحی ‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، از توافقی می‌گوید که درباره تیم امید با فدراسیون فوتبال داشته است: «فدراسیون فوتبال به عنوان متولی اصلی در تمام رده‌ها و همه حوزه‌هاست و کمیته ملی المپیک در حقیقت مسئولیت هماهنگی و برنامه‌ریزی را برعهده دارد. تمایز این دوره با دوره قبل این است که ما با فدراسیون فوتبال به توافق رسیدیم همکاری مشترک مادی و معنوی داشته باشیم. معتقد بوده و هستیم به عنوان کمیته ملی المپیک آنچه که در فوتبال ایران اتفاق افتاده بخشی از نیازهای مردم ایران زمین است. ما در پیروزی‌های فوتبال مثل مردم احساس نشاط می‌کنیم و در ناکامی‌ها هم احساس تلخکامی داریم. از این جهت با یکدیگر توافق کردیم تیم المپیک را در این دوره به تیمی امیدبخش تبدیل کنیم.»رئیس کمیته ملی المپیک گفت: «شخصاً اعتقاد دارم اگر همدلی و هماهنگی و انسجام شکل بگیرد مطمئناً به نتیجه می‌رسیم. دلیل موفقیت فدراسیون در رویداد اخیر به عقیده من همدلی بود که صورت گرفت. در این راستا وزارت ورزش و جوانان، سازمان برنامه و بودجه، دولت و همه تصمیم گرفتند به کمک فدراسیون بیایند و فدراسیون هم لیاقت خودش را اثبات کرد که توانایی جذب کمک را دارد. جا دارد یک بار دیگر به مدیریت جدید فدراسیون تبریک بگویم. ما به عنوان کمیته ملی المپیک یک سازمان منسجم در چارچوب معین هستیم. قطعاً حمایت حداکثری را برای تیم امید خواهیم داشت اما محور مدیریت و تصمیم‌گیری برای هدایت فنی جزو وظایف فدراسیون فوتبال خواهد بود و کمیته در این حوزه هیچ دخالتی نمی‌کند. این منطق روشنی است که سازمان رسمی ایران فدراسیون فوتبال است. ابتدای سال ۱۴۰۰ جلسه‌ای را در فدراسیون با عزیزی خادم برگزار کردیم. در جلسه مشترکی که با حضور داریوش مصطفوی و عزیزی خادم داشتیم، تقاضا کردیم که از ایشان به عنوان یکی از پیشکسوتان بزرگ فوتبال کشور در تیم ملی امید استفاده کنیم.»
 
سرمربی تیم امید چه کسی می‌شود؟
علی‌رغم تمام خبرهایی که در روزهای اخیر درباره تیم امید مطرح و جلساتی که برگزار شده، تیم امید همچنان یک بلاتکلیفی بزرگ دارد. این تیم همچنان سرمربی خود را نمی‌شناسد. اطرافیان مهدوی‌کیا می‌گویند که او سرمربیگری تیم امید را نمی‌پذیرد، از طرفی گفته می‌شود که بعد از مذاکره با باشگاه هامبورگ و در صورت موافقت این باشگاه شاید او روی نیمکت تیم امید بنشیند. به هر حال اما آنچه امروز به طور رسمی از سوی ریاست فدراسیون فوتبال مطرح شده این است که مهدوی‌کیا مشاور عزیزی‌ خادم در تمامی رده‌های تیم ملی خواهد بود اما اینکه سرمربی تیم امید چه کسی خواهد شد هنوز مشخص نیست.

Page Generated in 0.0050 sec