printlogo


کد خبر: 232318تاریخ: 1400/4/22 00:00
ستاره ها

یورو، جام دروازه‌بان‌ها
جان‌لوییجی دوناروما به‌خاطر نقش پررنگی که در قهرمانی ایتالیا در یورو 2020 ایفا کرد، به‌عنوان بهترین بازیکن این تورنمنت انتخاب شد. دروازه‌بان 195سانتیمتری میلان که ظرف چند روز آینده به پاری‌سن‌ژرمن می‌رود، علاوه بر درخشش در طول تورنمنت، در ضربات پنالتی فینال، ضربه جیدون سانچو را گرفت و بعد با دفع ضربه بوکایو ساکا جام قهرمانی «هنری دلانوی» را به رم برگرداند. او همچنین در بازی نیمه‌نهایی مقابل اسپانیا هم مانع از گل شدن ضربات پنالتی دنی اولمو و آلوارو موراتا شد.
او دومین دروازه‌بانی است که جایزه بهترین بازیکن جام ملت‌های اروپا را می‌گیرد، پیش از این پیتر اشمایکل به‌خاطر نقشی که در قهرمانی دانمارک در مسابقات سال 1992 داشت، به این جایزه رسیده بود. این افتخار شخصی بعد از آن به دست آمد که دونارومای 22ساله به میلان کمک کرد بعد از هشت سال سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را بگیرد. اما قرارداد او با تیمش دو هفته قبل به پایان رسید و او که از 16سالگی در ترکیب روسونری بوده و 251 بازی برای این تیم انجام داده، راهی پایتخت فرانسه می‌شود تا برای پوشیدن پیراهن شماره یک پاریسی‌ها با کیلور ناباس رقابت کند.
همتای دوناروما درون دروازه انگلیس، جردن پیکفورد توانست با دفع ضربه آندره‌آ بلوتی شاگردان گرت ساوت‌گیت را به‌طور موقت پیش بیندازد اما ضربه مارکوس رشفورد به تیرک دروازه خورد و سانچو و ساکا به دست دوناروما ناکام شدند. با این وجود دروازه‌بان 27ساله اورتون به‌خاطر پنج کلین‌شیت مقابل کرواسی، اسکاتلند، جمهوری چک، آلمان و اوکراین، جایزه دستکش طلایی یورو را به خود اختصاص داد. دوناروما سه کلین‌شیت داشت که همه در مرحله گروهی مقابل ترکیه، ولز و سوئیس بود.
دروازه‌بان‌ها معمولاً در جوایز فردی سهم زیادی ندارند به‌طوری که در 65 دوره اعطای توپ طلا به‌عنوان بهترین بازیکن جهان تنها یک‌بار لو یاشین در سال 1963 به این جایزه رسیده. همچنین در ادوار جام‌جهانی فقط یک‌بار در سال 2002 که تیم متوسط آلمان با درخشش اولیور کان به فینال رسید، الیور کان جایزه بهترین بازیکن تورنمنت را به خود اختصاص داد.
 
مسی بیشتر جام برده یا رونالدو؟
این روزها لیونل مسی و کریستیانو رونالدو باز هم در صدر اخبار هستند. مسی برای اولین‌بار با تیم بزرگسالان آرژانتین قهرمان یک تورنمنت بزرگ شد و رونالدو هم به عنوان آقای گلی یورو 2020 دست یافت. البته پرتغال در مرحله یک‌هشتم نهایی یورو حذف شد، اما در هر حال رونالدو توانست با 5 گل عنوان بهترین گلزن این رقابت‌ها را به دست بیاورد. پاتریک شیک از جمهوری چک هم 5 گل زد اما رونالدو به‌خاطر دادن یک پاس گل، بالاتر از او قرار گرفت. رونالدو در این مسیر توانست به رکورد 109 گل ملی علی دایی در رقابت‌های ملی هم برسد.
مسی هم با پیروزی یک بر صفر آرژانتین برابر برزیل، کوپاآمه‌ریکا را فتح کرد. اولین افتخار ملی در سطح بزرگسالان برای مسی پنج سال بعد از آن روی داد که کریستیانو رونالدو با پرتغال فاتح جام ملت‌های اروپا شد. اما این دو اسطوره فوتبال چند مدال در سطح باشگاهی و ملی کسب کرده‌اند؟
مسی 10 قهرمانی لیگ با بارسلونا دارد که سه قهرمانی بیشتر از رونالدو است. اما بازیکن سابق منچستریونایتد و رئال‌مادرید از نظر قهرمانی در لیگ قهرمانان یک جام بیشتر از مسی دارد. رونالدو پنج‌بار فاتح اروپا شده و مسی چهاربار.
رونالدو همچنین چهاربار فاتح جام باشگاه‌های جهان شده است، در حالی که مسی سه قهرمانی این رقابت‌ها را دارد. در جام‌های حذفی هم مسی 7بار قهرمان شده و رونالدو شش‌بار.
به این ترتیب با در نظر گرفتن همه جام‌ها، مسی یک جام بیشتر از رونالدو دارد؛ مسی 25 جام به دست آورده و رونالدو 24 جام.
این دو بازیکن وارد سال‌های پایانی دوران بازی خود شده‌اند، اما همچنان عملکردهایی فوق‌العاده دارند. مسی در فصل گذشته برای پنجمین سال پیاپی بهترین گلزن لالیگا شد. او در 35 بازی برای بارسلونا 30 گل به ثمر رساند.
رونالدو هم در 33 بازی 29 گل زد و بهترین گلزن سری آ با یوونتوس شد.
اما تنها جامی که این دو بازیکن کسب نکرده‌اند، جام‌جهانی است. مسی در سال 2014 با آرژانتین به فینال این رقابت‌ها رسید اما تیمش در وقت‌های اضافه با نتیجه یک بر صفر شکست خورد.
رونالدو هم در سال 2006 نزدیک‌ترین فاصله تا قهرمانی را تجربه کرد. پرتغال در آن رقابت‌ها به مرحله نیمه‌نهایی رسید، اما در آن بازی برابر فرانسه شکست خورد و نتوانست به فینال راه پیدا کند.
 

Page Generated in 0.0051 sec