printlogo


کد خبر: 232278تاریخ: 1400/4/21 00:00
واکنش‌ برخی مسئولان حرفه‌ای نیست
پروژه عادی‌سازی محکومیت‌های بین‌المللی در استقلال!

نگران‌کننده‌تر از شکایاتی که یکی بعد از دیگری در مقابل باشگاه استقلال ظاهر می‌شود و نقل و انتقالات را مسدود می‌کند، واکنش حیرت‌انگیز کاظم قیم، مسئول روابط بین‌الملل باشگاه استقلال و دیگر مسئولان به ماجرای بسته شدن پنجره نقل و انتقالات استقلال و مساعی عجیب در راستای عادی جلوه دادن این قبیل اتفاقات است.
کاظم قیم که یکی از افراد مرتبط با قرارداد خارجی‌ها با باشگاه استقلال محسوب می‌شود، بی‌آنکه عمق فاجعه‌ای که در این سال‌ها رخ داده و خارجی‌ها برای رسیدن به حقوق خود تنها متوسل به دادگاه cas در فیفا می‌شوند و راه دیگری را پیش روی خود نمی‌بینند را درک و تبعات رسانه‌ای انتشار آن در افکار عمومی تحلیل کند، به نقد رسانه‌هایی می‌پردازد که به ماجرای بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی استقلال بعد از شکایت دیاباته اشاره کرده‌اند!
مسئول امور بین‌الملل باشگاه استقلال از این موضوع دلخور است که چرا رسانه‌ها نوشته‌اند پنجره نقل و انتقالات استقلال برای دومین بار بعد از شکایت دیاباته بسته شده است! سپس او در تقابل با این خبر به قوانین تازه فیفا اشاره دارد که اخیراً با تغییراتی نسبت به گذشته اعلام می‌دارد که هرگاه باشگاه‌ها بدهی‌های خود را پرداخت کنند پنجره نقل و انتقالات باز می‌شود. همین قانون نوظهور برای مسئول روابط بین‌الملل باشگاه استقلال دستمایه‌ای شده تا اصل ماجرا -بدهکاری باشگاه استقلال- را نادیده بگیرد و تأکید کند که بسته شدن قطعی پنجره نقل و انتقالات صحت ندارد!
 قیم آنقدر خشمگین است که می‌گوید: «در رسانه‌ها فاجعه مدیریتی رخ داده است!» در حالی که فاجعه مدیریتی آنجا رخ می‌دهد که باشگاه استقلال بدون توجه به اخلاق حرفه‌ای درهای تمرین را به روی سرمربی‌اش می‌بندد تا دستش برای شکایت باز باشد و در نهایت باشگاه را علاوه بر بسته شدن پنجره نقل و انتقالات به پرداخت 600 هزار دلار محکوم کند (وینفرد شفر). یا بی‌آنکه توجهی به قرارداد دو ساله با استراماچونی شود، آنقدر عرصه را برای این مربی ایتالیایی تنگ می‌کنند که بار سفر به کشورش ببندد و دست آخر نیز استقلال را در آستانه یک محکومیت مالی سنگین دیگر قرار دهد.
در همین دوران مدیریتی، هروویه میلیچ نیز شبانه باشگاه استقلال را ترک کرده و رفته است. دلیل میلیچ برای قطع ارتباط با باشگاه استقلال نیز مسائل مالی است و احتمالاً اگر در روزهای آینده حکم محکومیت باشگاه استقلال درباره پرونده میلیچ نیز صادر شود، مسئولان این باشگاه انتظار دارند رسانه‌ها هرگز اشاره‌ای به بسته شدن پنجره نقل و انتقالات این باشگاه نداشته باشند و ساده از کنار این ماجرا بگذرند؟!
تصور کنید اگر به خاطر برخی ملاحظه‌کاری‌ها نبود و فیفا همان قوانین سختگیرانه قبل را در قبال باشگاه‌های بدقول و بدهکار در پیش می‌گرفت کما اینکه در دوران حضور منصوریان در استقلال، یک نیم فصل به دلیل محرومیت از نقل و انتقالات، آبی‌ها نتوانستند نام بازیکنانی همچون تیموریان و جباروف را به لیست خود اضافه کنند، آیا باشگاه استقلال با تکرار دوباره چنین جرایم بازدارنده‌ای می‌توانست به سادگی از کنار این ماجرا بگذرد و انتظار چشمپوشی رسانه‌ای را داشته باشد؟
مسئولان باشگاه استقلال باید دریابند که مسأله اصلی این نیست که فرصت برای پرداخت بدهی به لکیچ و دیاباته در اختیارشان قرار دارد و می‌توانند تا نقل و انتقالات بعدی خود را از این مهلکه نجات دهند. مسأله تکرار رویه سراسرغلطی است که تمامی ندارد و باشگاه استقلال نیز از قوانین جدیدی که فیفا ابلاغ کرده در راستای جهت‌دهی تازه استفاده می‌کند.
 ترس از این است که در آینده نیز همین سیاست اشتباه دوباره تکرار شود و باشگاه استقلال که قدمت و سابقه‌ای کهن در فوتبال قاره آسیا دارد، در ویترین بین‌المللی به باشگاهی تبدیل شود که زیر تمام قول و قرارهایش با خارجی‌ها می‌زند و ابایی از بدهکاری‌ها و محکومیت‌های پی در پی از سوی فیفا ندارد.
مدیران کنونی باشگاه استقلال و هر مدیری که در آینده روی صندلی مدیریت این باشگاه جلوس می‌کند باید دریابند که مسئولیت‌های محوله ابدی نیست اما یک تصمیم اشتباه از آنها می‌تواند تا سالیان سال بر این باشگاه آسیب وارد کند و اثرات مخربی بر این باشگاه وارد آورد و مهم‌تراینکه وجهه باشگاه را تخریب کند. بنابراین باید در مواجهه با قراردادهای خارجی عمیقاً حساس بود و اجازه نداد بودجه‌ای که به سختی در اختیار باشگاه استقلال قرار می‌گیرد صرف پرداخت جریمه دیرکرد شود.
 

Page Generated in 0.0051 sec