printlogo


کد خبر: 232266تاریخ: 1400/4/21 00:00
استقلال پیش از دربی قربانی گرفت
برادرکشی در اکباتان!

میعاد نیک
 
تیم فوتبال استقلال پس از کسب دو شکست پیاپی مقابل ذوب‌آهن و پرسپولیس در هفته‌های بیست‌ودوم و بیست‌وسوم لیگ برتر فوتبال ایران، با استحاله‌ای ژرف و عمیق مواجه شد تا در استادیوم پاس شهرک اکباتان به هفتمین بازی بدون شکست خود دست یابد. بلافاصله پس از آنکه کاروان اعزامی آبی‌پوشان جهت رقابت در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به عربستان سعودی، پا به فرودگاه تهران گذاشت و فراز کمالوند هم که خودش را برادر فرهاد مجیدی می‌دانست از کشتی استقلالی‌ها پیاده شد، تیره‌روزی‌های آبی‌پوشان نیز از سر رسید. تقریباً اکثر منتقدان و کارشناسان مدعی بودند که حضور فراز کمالوند به‌عنوان یک عنصر فنی و کاریزماتیک در کادرفنی تیم فوتبال استقلال و ایفای نقش او در کاراکتر دست راست فرهاد مجیدی بوده که آبی‌ها را به سلامت از گروه مرگ لیگ قهرمانان آسیا گذرانده. دو شکست پیاپی اردوگاه آبی پایتخت مقابل شاگردان سیدمجتبی حسینی و یحیی گل‌محمدی نیز تمام فاکتورهای تبدیل این فرضیه به یک نظریه مستدل را فراهم می‌ساخت اما فرهاد مجیدی باز هم مانند دوران به‌یادماندنی بازی‌هایش در لباس آبی، راهی برای فرو ریختن سدهای شکست فراهم کرد تا این بازگشت موفقیت‌آمیز را از صفر تا صد به نام خودش و شاگردانش بزند.
سیر عملکرد و خط نمایش استقلالی‌ها پس از شکست در دربی نودوپنجم هرگز عاری از اشتباه و خطای تاکتیکی و فردی نبوده اما مسلم است که باگ‌های ساختاری در فوتبال پسران آبی روزبه‌روز کمتر می‌شود. استقلال با فرهاد مجیدی از آن تاکتیک دورافتاده و منسوخ سانتر ممتد از جناحین متنفر شده و بیش‌تر به بازی روی زمین و یا در عمق علاقه یافته. آبی‌پوشان در روزهایی که حتی با فقدان کمرشکن هافبک بازیساز در ترکیب 11 نفره خود مواجه بودند هم از اصول کادرفنی و سرمربی جوان خود دست نکشیدند تا حداقل ثمره این ثبات و پای‌بندی به اعتقاد راسخ خود را در استادیوم شهرک اکباتان و با قطعی کردن سهمیه لیگ قهرمانان آسیای سال 2022 بچشند. جدال استقلال و سایپا در شبِ گرم و تابستانی تهران هرگز یک رقابت ساده نبود؛ بالا گرفتن شایعه سردی روابط بین فرهاد و فراز همان اندازه به حرارت و حساسیت جدال نارنجی‌پوشان و آبی‌پوشان بنزین می‌پاشید که شرایط اسفبار خودروسازان در قعر جدول لیگ بیستم. سایپا که برای افزایش شانس بقا در لیگ برتر نیاز مبرم به این 3 امتیاز خانگی حیاتی داشت، بازی را آن‌گونه که باید شروع نکرد تا در اکثر دقایق بازی، ابتکار عمل در دستان شاگردان فرهاد مجیدی باشد.
جدل برادرهای سابق و رقبای حال حاضر درنهایت با کوک‌شدن مجدد گیتار خوش‌صدای امیرارسلان مطهری به سود فرهاد مجیدی پایان یافت تا آبی‌پوشان با تمام قوا و در بهترین حالت آمادگی فنی به مصاف رقیب سرخ‌پوش در شهرآورد جام حذفی بروند. فرهاد مجیدی اگر بتواند حواشی مدیریتی را از حباب تیمش دور کند و این درخت نوپای تاکتیکی را تا لااقل روز واقعه برپا نگه دارد، می‌تواند فاتح دربی بزرگ حذفی هم لقب بگیرد. 7 مقدس سکوهای آبی تاکنون نشان داده که راز پیروزی در تقابل‌های سرخابی حذفی را آموخته و این بار هم در اندیشه تکرار بردن مقابل رقیب سنتی‌اش به‌سر می‌برد.
 

Page Generated in 0.0049 sec