printlogo


کد خبر: 231927تاریخ: 1400/4/14 00:00
کمیته استیناف رأی دیدار جنجالی را برگرداند
سه امتیاز بادآورده از سایپا پس گرفته شد

کمیته استیناف فدراسیون فوتبال سرانجام حکم جنجالی خود درباره بازی سایپا و پیکان را صادر کرد. بیش از یک ماه قبل بود که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با رسیدگی به پرونده شکایت سایپا از پیکان به خاطر استفاده از شش بازیکن تعویضی در جریان مسابقه دو تیم حکم سنگین 3 بر صفر را صادر کرد. آن زمان حکم کمیته انضباطی سر و صدای زیادی به پا کرد. 
علاوه بر اعتراض تند نساجی و ذوب‌آهن به عنوان دو رقیب سایپا برای بقا در لیگ برتر، پیکان هم به طور رسمی اعتراض خود به حکم را نشان داد تا پرونده به کمیته استیناف برود. در نهایت و بعد از کش و قوس‌های فراوان استیناف حکم خود را در این خصوص صادر و ضمن رد شکایت باشگاه سایپا نتیجه بازی را به همان پیروزی دو بر یک پیکان در مسابقه برگرداند. 
در حکم استیناف دلایل کافی برای رد حکم کمیته انضباطی مبنی بر تغییر نتیجه ذکر شده و البته آمده برای خاطیان این اتفاق (تعویض ششم) تنبیهاتی در نظر گرفته خواهد شد. در بخشی از این حکم آمده: «اعمال تنبیه تیمی و نتیجه سه بر صفر که از سختگیرانه‌ترین احکام انضباطی است هیچ مناسبت و تطابقی با نارسایی و نقص ایجاد شده در روند مسابقه نداشته و از این رو رأی مورد اعتراض آشکارا با اصل تناسب تخلف و تنبیه
principle of proportionality مغایرت دارد. در فرضی که بازیکن تعویضی در تعریف بازیکن فاقد صلاحیت قرار گیرد، اعمال ماده ۲۲ مقررات انضباطی فیفا مستلزم رعایت قیود و شرایطی است که در این سند مهم بین‌المللی لحاظ شده است. 
به ویژه که این بازیکن طی کمتر از دو دقیقه حضور هیچ تأثیر خاصی (اعم از زدن گل، گرفتن پنالتی، قطع حمله حریف، پاس گل، گرفتن موقعیت محرز گلزنی از حریف و...) در روند مسابقه نداشته است. حفظ جدول مسابقات و جایگاه تیم‌ها در جریان کل مسابقات لیگ از الزامات قانونی و اخلاقی مراجع فوتبالی از جمله رکن قضایی است و حکم مورد اعتراض در مقام اجرا موجب لطمه جدی به اصل یکپارچگی و صیانت از موقعیت تیم‌های حاضر در لیگ برتر شده و به حقوق اشخاص ثالث بدون مبنای صحیح ضرر فاحش وارد می‌سازد و همچنین رخداد ناخوشایند حاصل محصول بی‌توجهی و سهل‌انگاری کادر مربیان و سرپرست تیم فوتبال پیکان و عوامل برگزاری مسابقه بوده که در این جمع نقش عوامل برگزاری مسابقه قوی‌تر و غالب بر تخلف عوامل تیم پیکان بوده است و از این منظر نیز تنبیه سختگیرانه علیه تیم فوتبال پیکان ناعادلانه جلوه می‌کند بنابر مراتب و توجه به اصل قانونی بودن تخلفات و تنبیهات و استناد به ماده ۱۰۶ مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال ضمن نقض حکم تجدیدنظرخواسته حکم به رد شکایت باشگاه سایپا از حیث تغییر نتیجه مسابقه و جریمه نقدی صادر و اعلام می‌شود این رأی قطعی است. از حیث (تعقیب و تنبیه عوامل اشخاص حقیقی) حصول این رخداد با توجه به مفتوح بودن پرونده پس از رسیدگی و اظهارنظر کمیته محترم انضباطی در مقام رسیدگی بعدی اتخاذ تصمیم خواهد شد.»
 
مدیرعامل ذوب‌آهن: رأی استیناف عادلانه است
مجتبی فریدونی مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن درباره تصمیم کمیته استیناف فدراسیون فوتبال برای برگرداندن رأی کمیته انضباطی در رابطه با بازی پیکان و سایپا می‌گوید: «همانطور که در رأی هم نوشته شده رأی صادره به سود سایپا تناسبی با آن تخلف نداشت و به هر حال یک رأی عادلانه صادر شد.»

 


Page Generated in 0.0056 sec