printlogo


کد خبر: 231920تاریخ: 1400/4/14 00:00
یک سؤال مهم از سران «سرخ»
اگر حامد لک آسیب ببیند، تکلیف چیست؟

نگاه
وصال روحانی  
 
در حالی که مشکل بوژیدار رادوشویچ هنوز حل نشده و نه مبالغ معوقه وی را داده و نه به خواسته‌های فصل جاری او توجه کرده‌آند، اگر حامد لک آسیب جدی ببیند و نتواند چند هفته بازی کند، تکلیف قرمز‌های پایتخت در روزهای پایانی و بسیار حساس یک فصل طولانی چه خواهد شد؟
رادوشویچ از فرط  کم‌لطفی‌های سران پرسپولیس به زاگرب بازگشته و از آنجا و فقط از طریق پیغام و پسغام با آنها در حال چانه زدن بر سر مبالغ درخواستی خود است. در چنین شرایطی اگر حامد لک که طی یک سال و اندی عضویت‌اش در تیم فوتبال پرسپولیس حضوری بسیار موفق را تجربه کرده و طوری ظاهر شده که کمتر کسی غیبت علیرضا بیرانوند (کوچ کرده به بلژیک) را حس کرده، در مسابقه‌ها یا تمرینات سرخ‌ها به گونه‌ای مصدوم شود که چاره‌ای جز چند هفته حاشیه نشینی برایش نماند، آیا قرمز‌ها دروازه‌بانی در اختیار دارند که بتواند جای لک را در پنج بازی باقیمانده لیگ و دیدار حساس یک‌چهارم نهایی جام حذفی مقابل رقیب بزرگ و قدیمی (استقلال) پر کند؟ سنگربان سوم پرسپولیس کم تجربه‌تر از آن است که بتوان از او چنین چیزی را خواست و اگر دروازه‌بان تیم امید پرسپولیس هم مشکل اداری و قراردادی برای حضور در دروازه تیم اصلی باشگاه نداشته باشد از نقصانی مشابه (کمی تجربه در این سطح بالا) رنج می‌برد و به‌همین سبب است که باید بسیار جدی پرسید تکلیف سرخ‌ها در صورتی که لک در هفته‌های حساس پیش‌روی آسیب ببیند و دست و یا پایش وبال گردن او شود چه خواهد بود؟
اگر «لک» در میدان نبود
اینک که هر امتیاز کسب کرده یا هدر داده توسط پرسپولیس و سپاهان در صدر جدول لیگ سهم عظیمی در ترسیم سرنوشت نهایی آنها دارد، آیا سنگربانان جوان و کم تجربه‌ای که جانشین لک در صورت مصدومیت وی می‌شوند، می‌توانند گلیم خود و تیم‌شان را از آب بیرون بکشند و تیم را به ساحل نجات برسانند؟ درست است که پرسپولیس خط دفاع فوق‌العاده‌ای دارد و یک‌بار دیگر بهترین بیلان فصل را در این زمینه برجای نهاده اما همگان به چشم دیده‌اند که چگونه لک در طول فصل با ده‌ها «سیو» چشمگیر خود به نجات سرخ‌ها آمده و اگر کمک‌های بزرگ او در این زمینه در کار نبود الان آنها در چنین جایگاه رفیعی قرار نداشتند. جایگاهی که مدعی جدی فتح دوباره لیگ هستند، به جام حذفی هم نگاهی امیدوارانه دارند و شهریورماه در صورت عبور از سد استقلال تاجیکستان یکی از 8 تیم حاضر در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا تلقی خواهند شد.
 
بدون جوابی امیدساز
حتی اگر بر این باور باشیم که مدیران ارشد پرسپولیس به سبب کلان‌نگری‌هایشان و لزوم توجه به مسائل عظیم‌تر باشگاه از اهمیت مسأله دروازه‌بان کروات و توانا و متعصب تیم‌شان غافل‌اند، چنین چیزی را نمی‌توان به‌کادر فنی و «فوتبال فهم» پرسپولیس نسبت داد و قطعاً گل‌محمدی، مطهری و دستیاران‌شان کاملاً واقف‌اند که چنانچه لک حتی برای دو هفته از صحنه خارج شود، شاید به قیمت از دست رفتن کل فصل برای این تیم تمام شود و هر دو جام داخلی از مشت‌شان بیرون بیفتد. در همین بازی اخیر پرسپولیس با گل‌گهر سیرجان که کش و قوس و حاشیه‌های زیادی داشت، در یکی دو باری که حامد لک در برخورد با حمله‌وران فیزیکی تیم سیرجانی رنجور شد و روی زمین افتاد و به سختی و پس از چند دقیقه مداوا از نو روی پای خود ایستاد این ترس طبیعی و بدیهی در دل قرمزها و هواداران‌شان ریشه دواند که اگر قضیه او جدی باشد و بلند نشود و دو سه هفته‌ای قادر به بازی نشود، تکلیف چیست و سرخ‌ها باید از کدام گزینه آماده و قوی به‌جای او استفاده و کدامین سنگربان را به طور عاجل جانشین وی کنند و طبعاً این پرسشی است که به سبب فقدان تجربه سطح بالا نزد دروازه‌بانان جوان‌تر پرسپولیس و در دسترس نبودن رادوشویچ پرتجربه جواب صریح و سریع و امیدسازی برای آن وجود ندارد.
 
این زنگ خطر پرطنین
اینجا و با جمع‌بندی همین موارد و مطرح شدن سؤالاتی از همین دست باید پرسید آیا مدیران و تصمیم‌گیرنده‌ها در پرسپولیس برخورد اصولی و درستی با قضایای رادوشویچ داشته و او را به گونه‌ای هدایت و قانع و در مسیر مناسب به پیش‌رانده‌اند که کار به نقطه بحرانی فعلی کشیده نشود و مصدومیت احتمالی یک نفر نتواند کل اندوخته‌های یک فصل را برباد بدهد؟ حتی اگر لک تا پایان فصل سالم بماند و مسابقه‌ها را از دست ندهد و سرخ‌ها با کمک او به موفقیت‌های تازه‌ای برسند، بازهم سیاست عدم پرداخت دیون رادوشویچ و دلسرد کردن او تا حد و مرزی که تیم را رها کند و برود (و آن‌هم با توجه به علاقه و عشق مفرطی که به قرمز‌ها دارد) یک بی‌سیاستی آشکار در جمع مدیران باشگاه سرخ به حساب می‌آید و یک نقطه منفی بزرگ برای آنها است و می‌توان مربیان پرسپولیس را هم ملامت کرد زیرا نتوانسته‌اند اهمیت این موضوع را آنقدر به مدیران غیرفنی تفهیم و زنگ خطر را پرصدا و پرطنین کنند که آنها با دست برداشتن از روش‌های قبلی‌شان به‌گونه‌ای اقدام کنند که رادوشویچ راضی شود و دوباره در تهران مستقر گردد و منتظر و آماده هر تحول مثبت یا رویداد منفی شود. در آن صورت اگر لک دچار حادثه‌ای سوء شد رادوشویچ می‌تواند با کمترین فوت وقت و عارضه جای او را بگیرد و به‌گونه‌ای عمل کند که بعداً برای قرمز‌ها این حسرت عمیق به‌جای نماند که جام‌ها و افتخارات را به سبب تجربه اندک جانشینان موقتی لک از دست داده‌اند.
 

Page Generated in 0.0058 sec