printlogo


کد خبر: 231899تاریخ: 1400/4/14 00:00
اسکوچیچ در تیم ملی تنهاست

جلال چراغپور
 
آنچه در این دسته قرار گرفته و مشخص است پتانسیل حادثه‌های غیر مترقبه در گروه ما بیشتر از گروه دوم است.
 در گروهی که ژاپن، استرالیا و عربستان سعودی قرار گرفته‌اند، قدرت فوتبال تعیین می‌کند که کدام یک از آنها می‌توانند به جام جهانی برسند.
 واقعیت این است که پتانسیل‌های مشکوکی در بین حریفان ایران وجود دارد که می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی را رقم بزند. ابهاماتی که می‌تواند نتایج را تحت تأثیر مستقیم خود قرار بدهد و کار را به هزاران اما و اگر بکشاند. به نظرم بازی با سوریه و عراق بسیار مهم است. سخت‌ترین دیدارها را مقابل این دو تیم داریم. باید کارگروه ویژه و تخصصی برای شناخت از رقیبان داشته باشیم.
 ما قبل از شروع بازی با سوریه و عراق باید به طور کامل بدانیم حریفان ما قرار است نود دقیقه چطور بازی کنند. اصلاً شاید لازم باشد برای هر یک از بازی‌ها تاکتیک خاص خودمان را داشته باشیم. شیوه بازی تیم ملی ایران در هر دیدار متفاوت است. شاید مقابل سوریه بازی متفاوتی نسبت به لبنان داشته باشیم. من فکر می‌کنم مهم‌تر از حضور سرمربی و بازیکن، نقش دستیارانی است که می‌توانند آنالیز خوبی به اسکوچیچ بدهند. او به عنوان یک سرمربی موفق در دور مقدماتی، برای صعود لازم بود اما به هیچ وجه کافی نیست. من می‌خواهم درباره دستیاران ایرانی کادر فنی با صراحت صحبت کنم و امیدوارم واقعاً به کسی بر نخورد. آقای کریم باقری یکی از بازیکنان نمونه دوران فوتبالی خودش بوده و هنوز هم صاحبنام است. شخصیت او کاریزماتیک است. 
وحید هاشمیان نیز دوران حرفه‌ای خوبی داشته و گویا کلاس‌های مربیگری را نیز حرفه‌ای دنبال کرده است. هر دو نفر فوق‌العاده با شخصیت هستند اما واقعیت فنی دستیاران اسکوچیچ چیز خوبی نیست. هیچ کدام از افراد کادر فنی تیم ملی نمی‌توانند تفکری برتر از اسکوچیچ داشته باشند؛ در نتیجه همانطور که کارلوس کی‌روش در لحظات بحرانی تنها بود، اسکوچیچ هم تنهاست.
 لحظات بحرانی کارلوس کی‌روش در زمان حضور در تیم ملی ایران در دو بازی رقم خورد. یک بار مقابل عراق در جام ملت‌های ۲۰۱۵ و بار دیگر هم مقابل ژاپن در جام ملت‌های ۲۰۱۹ بوده است. ضمن اینکه اصلاً نباید صعود به جام جهانی قطر را به تکنیک و نبوغ بازیکنان بسپاریم. تاکتیک تیمی در این مرحله سرنوشت‌ساز است.
 بر کسی پوشیده نیست مهدی طارمی و سردار آزمون در بهترین شرایط هستند اما اگر آنها برنامه‌ای از سوی کادر فنی به طور دقیق دریافت نکنند، هیچ حرفی هم در زمین مسابقه نخواهند داشت. در نتیجه باید بگویم در فرصت باقی‌مانده لازم است آنالیز دقیق و بررسی مدرنی از کره‌جنوبی، امارات، عراق، لبنان و سوریه داشته باشیم. اسکوچیچ بیشتر از هر شخص دیگر نیاز به دستیار آنالیز دارد. 
من به هیچ وجه منظورم آنالیزهای سطحی نیست بلکه نگاه عمیق به حریف و شناخت فرد به فرد بازیکنان تیم‌های حریف است. به طور قطع در دور برگشت همین بازی‌ها، بزرگترین خطری که تیم ما را تهدید می‌کند، شعار «همه برای یکی و یکی برای همه» از سوی تیم‌های عربی است که چهار تیم حاشیه خلیج‌فارس برای امارات اجرا کنند. این کار را حتی ممکن است در یک بازی با گل خورده زیاد انجام بدهند. بنابراین  گروه اول که ایران در آن حضور دارد بسیار سخت‌تر از گروه دوم است. به جرأت می‌گویم ۶۵ الی ۷۰ درصد از شانس صعود دست خودمان است اما باقیمانده این درصد را نتایج تیم‌های حاشیه خلیج‌فارس تعیین می‌کنند. البته نباید این موضوع را از یاد ببریم که بهترین بازیکنان فوتبال را در قالب تیم ملی در اختیار داریم. اسکوچیچ را هم به عنوان یکی از مربیان خوش اخلاق در اختیار داریم. ضمن اینکه کادر فنی بسیار محترمی داریم که با باقری و هاشمیان می‌توانند در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. 
با این حال حلقه گمشده آنها شناخت دقیق و جامع از تک تک حریفان است که باید مد نظر قرار بدهیم تا به موفقیت برسیم و راهی جام جهانی 2022 بشویم.

Page Generated in 0.0048 sec