printlogo


کد خبر: 231511تاریخ: 1400/4/6 00:00
هلند با دی بوئر پرواز می‌کند اما...
کومان را فراموش نکنید



هفته قبل هلند در یوهان کرویف آره‌نا صعود به مرحله حذفی یورو 2020 را قطعی کرد و این بازی یک میهمان ویژه داشت؛ رونالد کومان. البته فرانک دی بوئر کسی است که هلند را به یک‌هشتم ‌نهایی و بازی امشب با جمهوری چک رسانده اما کومان به خاطر آغاز پروژه پیشرفت هلند و بیرون آوردن این تیم از یک افت تاریخی شایسته تحسین و تمجید است.
کومان در سال 2018 مربی هلند شد اما دو سال بعد که بارسلونا پیشنهاد کرد فرصت بازگشت به تیم سابقش را نتوانست رد کند. یک سال گذشته اما نمی‌توان نقش کومان را فراموش کرد.
در سال 2014 هلند با مربیگری لویی فان‌خال در جام جهانی برزیل سوم شد اما به تورنمنت بزرگ دیگری راه نیافت تا اینکه کومان تیم را به یورو 2020 رساند. در این مدت، گاس هیدینک جای فان‌خال را گرفت اما تنها یک سال دوام آورد و بعد جای خود را به دنی بلیند داد. او نتوانست تیم را در مقدماتی یورو 2016 (نخستین دوره برگزاری با 24 تیم) احیا کند و شروع ضعیفی در مقدماتی جام جهانی 2018 داشت برای همین اخراج شد. دیک ادووکات در جبران خسارات به بارآمده ناتوان بود و بعد از شش ماه کارش را از دست داد. مربی سابق ساوتهمپتون و اورتون را آوردند و در نهایت ساختار و نظم به تیم برگشت، چه در زمین و چه بیرون آن.
یکی از نخستین تصمیم‌های کومان تغییر محل اردوی تیم بود از هتل هویس در دوین در کنار دریا به زایست و این تصمیم اهمیت زیادی داشت. زایست با زمین‌های باکیفیت، مرکز پزشکی و تجهیزات آزمایش و تحقیق جای ایده‌آلی برای یک تیم ملی در فوتبال مدرن است. این توجه به جزئیات شاخصی بود برای اینکه ثابت کند اوضاع با مربیگری کومان به شدت تحت کنترل است. همچنین کومان ایجاد گروهی از لیدرها را آغاز کرد که امروز همه برای هلند بازی می‌کنند. جام جهانی 2014 آخرین بار بود که برخی از بزرگترین نام‌های هلند مانند روبین فان پرسی، آرین روبن و وسلی اسنایدر باعث شدند این تیم از یک تورنمنت بزرگ سربلند بیرون بیاید. دوران فوتبال آنها رو به پایان بود و نیاز بود که نسل جدید ابتکار عمل را به دست بگیرد اما این اتفاق نیفتاد تا اینکه کومان آمد و امثال ویرجیل فان‌دایک، جورجینیو واینالدوم و ممفیس دپای را برای رهبری تیم درون زمین معرفی کرد.
کومان کاری کرد آنها احساس کنند برای تیم مهم هستند، به آنها مسئولیت داد و تشویقشان کرد با استفاده از سابقه و افتخاراتشان از جانب تیم حرف بزنند و آنها با نقش تأثیرگذار خود در فرهنگی که کومان در حال ایجادش بود، آشنا شدند و رشد کردند. او به آنها آزادی داد نظراتشان را درباره مسائلی مانند نژادپرستی بیان کنند و از جنبش‌هایی مانند «جان سیاهان اهمیت دارد» حمایت کنند. با گذشت زمان مشخص شد اعتماد پاسخ مربی را داده‌اند و این حرکتی کلیدی از سوی کومان بوده. نایب قهرمانی هلند در نخستین دوره لیگ ملت‌های اروپا در سال 2019 نشانه پیشرفت این تیم بود.
دی بوئر حالا به لطف ستاره‌های کلیدی کومان یعنی واینالدوم و دپای پاسخ قاطعی به منتقدانش داده و تیم را با 9 امتیاز از مرحله گروهی عبور داده. هواداران که نگران این تیم بودند، آن را باور کرده‌اند و دی بوئر و بازیکنانش از رویای هواداران برای اینکه تیمشان شانس قهرمانی یورو را دارد، استقبال می‌کنند. دی بوئر می‌گوید: «ما باید به چیزی که در تلاش برای رسیدن به آن هستیم، باور داشته باشیم. بیایید امیدوار بمانیم برای اینکه با گرفتن نتایج خوب و پیشروی در تورنمنت به خواسته‌مان نزدیک می‌شویم.»
نقش کومان در هر موفقیتی که هلند از آن لذت می‌برد، غیرقابل انکار است.
منبع: دیلی میل



 


Page Generated in 0.0045 sec