printlogo


کد خبر: 228445تاریخ: 1400/2/7 00:00
کانتونا درباره لگدی که به هوادار حریف زد:
ای کاش محکم‌تر می‌زدم

ایان لیدیمن
 
اریک کانتونا دوباره و بعد از 26 سال به ماجرای کتک زدن یک هوادار کریستال‌پالاس پرداخته و گفته کاش او را محکم‌تر می‌زده. بازیکن فرانسوی منچستریونایتد به‌خاطر این رفتار و ضربه کونگ‌فویی خود به متیو سیموندز از سوی اتحادیه فوتبال انگلیس 9 ماه محروم شد. در ژانویه 1995 و در جریان بازی شیاطین سرخ در سلهرست پارک کانتونا اخراج شد و بعد از واکنش تمسخرآمیز این هوادار به سوی او حمله کرد. او اتهام خود را پذیرفت و دوره خدمات اجتماعی را که برایش در نظر گرفته شده بود، سپری کرد.
حالا کانتونا دوباره این موضوع را زنده کرده و می‌گوید: «هزاران‌بار به من توهین شد و هرگز واکنشی نشان ندادم اما گاهی اوقات شما شکننده می‌شوید و تحمل‌تان را از دست می‌دهید. فقط از یک بابت تأسف می‌خورم. دوست داشتم آن هوادار را محکم‌تر می‌زدم. من 9 ماه محروم شدم. به‌دنبال این بودند که من را به‌عنوان یک الگوی نقض قوانین معرفی کنند.»
کانتونا که حالا 54 سال دارد، این اظهارات در فیلم جدیدش را با عنوان «شیوه یونایتد» بیان کرده که در آن هم راوی است و بخشی از کار نویسندگی را بر عهده داشته. این فیلم که قرار است از سوم خرداد اکران شود، داستان رشد باشگاه منچستریونایتد از فاجعه هوایی مونیخ در سال 1958 تا روزگار مدرن را روایت می‌کند.
کانتونا بعد از سپری کردن محرومیت به باشگاه برگشت و دو فصل دیگر بازی کرد اما در تابستان 1995 وقتی مشخص شد محرومیت را نقض کرده و در بازی‌های دوستانه بدون تماشاگر حضور پیدا می‌کند، تا آستانه جدایی از تیم پیش رفت اما مربی بزرگ تیم، سر الکس فرگوسن او را متقاعد کرد بماند.
کانتونا که در سال 1992 از حریف یکشنبه منچستریونایتد، لیدزیونایتد راهی اولدترافورد شد، ادامه داد: «آن فقط یک بازی دوستانه بود اما یک خبرنگار بیرون استادیوم بالای درخت رفته بود و یک عکس گرفت. متأسفانه از بالای درخت نیفتاد و عکس‌هایش روز بعد در رسانه‌ها منتشر شد و اتحادیه فوتبال می‌خواست من را بیشتر محروم کند. مربی مثل همیشه بهترین کلمات را پیدا کرد. من عاشق او بودم و برایش احترام زیادی قائل بودم، درست مثل یک پدر. وقتی یک مربی برای بازیکنش چنین کاری می‌کند، بازیکن برایش جان می‌دهد، همینطور برای تیم و هوادارانش. همه پشت من بودند. شاید اگر باشگاه‌های دیگر بودند، من را بیرون می‌انداختند اما منچستریونایتد به من پیشنهاد قرارداد جدید ارائه کرد و این تفاوت منچستریونایتد با باشگاه‌های دیگر است.»
کانتونا در نهایت در پایان فصل 1997 از یونایتد و فوتبال خداحافظی کرد در حالی که 30 سال بیشتر نداشت. این تصمیم او هواداران فوتبال و بخصوص طرفداران منچستریونایتد را شوکه کرد.
هم‌تیمی سابق و مربی فعلی منچستریونایتد، اوله‌گونار سولشر در این فیلم می‌گوید: «آخرین بازی لیگ آن فصل، او یک رستوران اجاره کرد و من و یوردی کرویف و چند نفر دیگر و خانواده‌های‌مان را دعوت کرد. خیلی به ما خوش گذشت، شب فوق‌العاده‌ای بود و ما قهرمانی دوباره در لیگ را جشن گرفتیم. دو روز بعد در رادیو شنیدم که او فوتبال را کنار گذاشته است در حالی که یک کلمه هم به ما حرفی نزده بود.»
کاپیتان سابق منچستریونایتد و تیم ملی انگلیس، دیوید بکام هم فاش کرد از تصمیم کانتونا ویران شده است. کانتونا خودش اما می‌گوید: «من عاشق فوتبال هستم و این حس پرشوری که برای ما به وجود آورده است. این آدرنالین را دوست داشتم. من به‌عنوان یک پسربچه آرزوی چنین بازی‌هایی را داشتم اما وقتی این بازی‌ها برایم عادی شد، دیگر دلم نمی‌خواست بازی کنم. می‌خواستم برای خودم و هواداران و همه محبوب بمانم. خیلی کارها هست که می‌شود در زندگی انجام داد. من وقتی برای هدر دادن نداشتم، وقت آن رسیده بود که فرصت را به نسل بعدی منتقل کنم.»
 

Page Generated in 0.0056 sec