printlogo


کد خبر: 228425تاریخ: 1400/2/6 00:00
فتاحی: باشگاه‌هایی که امسال مجوز حرفه‌ای گرفتند، سال بعد چه می‌کنند؟

 سعید فتاحی، مسئول سابق کمیته مسابقات سازمان لیگ در مورد اینکه مجوزهای حرفه‌ای چقدر به پیشرفت فوتبال ایران کمک کرده، می‌گوید: «بحث مجوز حرفه‌ای و استاندارد سازی فقط برای کشور ما نیست. AFC برای اینکه فوتبال پیشرفت کند و به سطح قاره‌های دیگر برسد، از باشگاه‌ها شروع کرد. باشگاه‌ها هم وقتی حرفه‌ای و بازیکن‌ساز می‌شوند و پیشرفت می‌کنند که بر اساس یک استاندارد، لیگ‌ها برگزار شوند.»
او تأکید می‌کند: «خوشبختانه AFC از سال‌های قبل این کار را شروع کرده، فقط هم برای ایران نیست ولی تعدادی از کشورها مانند ژاپن و کره یا تیم‌های عربی به واسطه زیرساخت‌هایی که داشتند توانستند راحت‌تر این مراحل را پشت سر بگذارند. هرچند که سال‌های گذشته حتی در کشورعربستان یکی دو تیم نتوانستند به خاطر بحث شفافیت مالی مجوز بگیرند. یعنی فقط استانداردسازی و امکانات سخت‌افزاری نیست بلکه بحث شفافیت مالی نیز وجود دارد.»
فتاحی در مورد اینکه برخی اعتقاد دارند ایران به راحتی سر AFC را کلاه می‌گذارد، تأکید می‌کند: «این اتفاق مثل تقلب دوران مدرسه در جلسه امتحان است. در دادگستری هم یک وکیل اتفاقی برنده می‌شود چون بلد است از قانون استفاده کند. یک وکیل هم بلد نیست و پرونده را می‌بازد. بستگی به دانش و آگاهی شما دارد. دوستان هم اگر در گذشته در فدراسیون‌ این کار را می‌کردند برای کمک به فوتبال بوده اما مسکن بوده، درمان نبوده است.» او می‌گوید: «متأسفانه اگر از روز اول فدراسیون فوتبال این کار را سفت می‌گرفت، چون بدهی باشگاه‌ها آن زمان خیلی کم بود، این پرونده‌ها هر سال مدام اضافه نمی‌شد. البته این فقط برای کشور ما نیست. کشورهای پولداری مثل امارات و عربستان گرفتار این قضیه هستند. در کل الان همه باید کمک کنند. نه فقط باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال بلکه دولت باید کمک کند.»
مسئول سابق کمیته مسابقات سازمان لیگ می‌گوید: «باید ببینیم کشورهایی که در فوتبال پیشرفت کردند چه روشی را رفتند که در عرض 10 سال فوتبالشان متحول شده است. ما رتبه اول آسیا بودیم نه در زیرساخت. چندسال است که نمی‌توانیم قهرمان شویم.»
فتاحی درباره اینکه در مورد دریافت مجوز حرفه‌ای سطحی کار کرده‌ایم، توضیح می‌دهد: «نباید اسم این مجوز را خیلی بزرگ کرد. رسانه‌ها و خبرنگاران هم باید در این راه کمک و بگویند چهار باشگاهی که در آسیا هستند امسال مجوز را گرفتند، سال بعد می‌خواهند چه کار کنند؟ من ارتباط خیلی خوبی با اصحاب رسانه داشتم و شاید بیشترین کسی هم که از رسانه گلایه می‌کرد، من بودم. توقعم از رسانه‌ها بالا است چون می‌دانم رسانه چه تأثیری می‌تواند در پیشرفت فوتبال ما داشته باشد.»
او همچنین می‌گوید: «عراقی‌ها تا چند سال قبل زیرساخت نداشتند اما الان تیم‌های عراقی در حال زیاد شدن هستند. AFC‌این استاندارد را گذاشته اما می‌گوید اگر استاندارد ما 100 است، قبلاً بالای 50 را قبول می‌کرد، الان بالای 60 را قبول می‌کند و سال بعد  بالای 70 مورد قبولشان است. بحث مماشات نیست. برای رسیدن به نقطه ایده‌آل باید گام به گام جلو برود، به همین دلیل،. AFC بازی‌ها را 40 تیمی کرده که کار خیلی خوبی است. تیم‌های هندی و دیگران می‌آیند که این باعث پیشرفت فوتبال می‌شود.»

Page Generated in 0.0055 sec