printlogo


کد خبر: 228423تاریخ: 1400/2/6 00:00
به نام جهانبخش، به کام چه کسی؟
وسوسه 16 میلیارد تومانی!

 علیرضا جهانبخش ستاره فوتبال ایران در ابتدا بازیکن تیم فوتبال داماش تهران بود و بعد از دو فصل بازی در این باشگاه به داماش گیلان رهسپار شد تا از آنجا تبدیل به یکی از مهم‌ترین ستارگان فوتبال ایران شود. پس از مدتی علیرضا  در شرایطی که صحبت‌های زیادی در مورد حضورش در پرسپولیس وجود داشت، در انتقالی هیجان‌انگیز به نایمخن هلند پیوست و از آنجا به آلکمار و سپس باشگاه فعلی‌اش برایتون؛ آن‌هم با قراردادی بی‌سابقه که او را تبدیل که گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران کرد.
نکته ای که حالا در ایران در رابطه با علیرضا جهانبخش ابهام ایجاد کرده، مسائل مربوط به مکانیزم مشارکت یا همان حق رشد است که با توجه به روندی که این بازیکن طی کرده، 573 هزار یورو (بیش از 16 میلیاردتومان) برآورد شده و این مبلغ از سوی فیفا با فرمول‌های خاصی که این سازمان دارد، به باشگاه‌های پیشین جهانبخش تخصیص داده شده است که از 18 تا 23 سالگی در آنها بازی کرده و در رشد او تأثیر داشته‌اند.
باشگاه داماش گیلان منحل شده و مشخص است که وسوسه دریافت 573 هزار یورو به بروز ماجرایی عجیب و پیچیده در فوتبال ایران تبدیل شده است. باشگاه داماش پارسه با طرح این ادعا که امتیاز داماش گیلان را خریداری کرده، مدعی است که این مبلغ را باید دریافت کند. در مقابل فدراسیون فوتبال با تکیه بر انحلال باشگاه داماش و ابهاماتی که در انتقال امتیاز این باشگاه وجود دارد، از باشگاه داماش پارسه رضایت گرفته است. مسوول حقوقی فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای با ایران ورزشی گفت: «باشگاه داماش رضایت داده و این مشکل حل شده است.»
با این حال اما صحبت‌های عباس علیزاده، مدیرعامل داماش پارسه با برنامه لیگ یک، بار دیگر ادعای تازه‌ای را از سوی این باشگاه مطرح کرده است. او ادعای خود را اینطور مطرح کرده است: «ما در این مورد با وکلای خودمان صحبت کردیم و ما را مجاب کردند که این حق ماست و می‌توانیم اقدام کنیم. در همین راستا ما با باشگاه برایتون مذاکره کردیم. آنها از ما شناسه فردی خواستند و ما طبق قوانین برای صادر شدن این شناسه به فدراسیون نامه زدیم. درخواست‌های زیادی از فدراسیون داشتیم. فدراسیون هم از هیأت فوتبال تهران استعلام گرفته که آیا این بازیکن در داماش تهران بوده یا خیر؟ زمانی که استعلامات در حال انجام بود، فدراسیون به صورت غیرقانونی اصلاً نامی از داماش نبرد. آنها طوری عنوان کردند که تمام داماش‌‌ها منحل شدند تا کل مبلغ به فدراسیون برسد. ما مجبور شدیم به فدراسیون ایمیل بزنیم. آقای ملیح‌زاده از ما جدا شدند و جالب اینکه به فدراسیون پیوستند. حالا اینکه چطور یک وکیل هم می‌تواند برای یک باشگاه کار کند و هم فدراسیون، سؤالی است که کانون وکلا باید جواب بدهند. تمام مدارک ما دست ایشان (آقای ملیح‌زاده) بود. پرونده را جلو بردند و بدون استعفا به یکباره جدا شدند و به فدراسیون رفتند.»
او گفت: «مکاتبات ما با فیفا ادامه داشت و البته هیچ مکاتبه مخفیانه‌ای نبود و ما کمیته‌های مختلف فدراسیون را در جریان امور می‌گذاشتیم. ما نمی‌دانستیم این ماجرا بد پیش می‌رود. فیفا مدام به ما می‌گفت که از فدراسیون کمک بخواهید. ما را به کمیته اخلاق احضار کردند و گفتند علیه منافع ملی کار کرده‌ایم و ما کنار کشیدیم. ما باشگاهی هستیم که در فوتبال پایه تهران فعالیت می‌کنیم و پشتوانه خاصی نداریم. در نهایت انصراف دادیم و از حق‌مان کناره‌گیری کردیم.»
این مسأله اما کاملاً شبهه‌برانگیز است و با توجه به جابه‌جا شدن مبلغ زیادی پول از باشگاه برایتون به فوتبال ایران ذینفعان مختلفی دارد، موضوع حساسیت رسانه‌ها و مردم را برانگیخته است.
در این میان جالب است که فدراسیون فوتبال به فکر منافع خود است و ترجیح می‌دهد با استفاده از منحل شدن باشگاه داماش گیلان، 16 میلیارد تومان را مال خود کند و باشگاه داماش پارسه هم مدعی دریافت این پول شده، حال آنکه باشگاه داماش گیلان پیش از انحلالش صف طویلی از طلبکاران داشته که هرگز حق خود را از این باشگاه نگرفته‌اند و این مبلغ حق آنهاست که سال‌ها از گرفتن حق خود محروم مانده‌اند. آیا مافیایی که برای دریافت این مبلغ وسوسه‌کننده در تلاش است، از آن طلبکاران، یادی می‌کند؟
 
 
سرمربی برایتون آب پاکی را روی دست همه ریخت
نقش جهانبخش، حضور به عنوان بازیکن تعویضی است
 تیم فوتبال برایتون در حالی شنبه شب در هفته سی‌وسوم لیگ برتر انگلیس در خانه شفیلدیونایتد که سقوطش به دسته پایین‌تر قطعی شده، تن به شکست یک بر صفر داد که علیرضا جهانبخش در دقیقه 67 به جای پاسکال گروس وارد زمین بازی شد اما نتوانست مانع شکست برایتون در این دیدار شود. سایت انگلیسی « theargu» به عملکرد بازیکنان برایتون در این دیدار نمره داده که بال ایرانی برایتون با دریافت نمره 7 از 10 یکی از بهترین بازیکنان این تیم مقابل شفیلدیونایتد بوده است. این سایت در تحلیل عملکرد جهانبخش نوشته است: «تأثیری چشمگیر از این بال ایرانی در این دیدار. او به جای گروس وارد بازی شد و سرزنده به نظر می‌رسید و یک تهدید واقعی از جناح راست برای شفیلدیونایتد بود. علیرضا همچنین چند پاس درخشان برای خلق موقعیت برای ولبک و موپی داشت.» جهانبخش 27 ساله این فصل در 20 بازی (557 دقیقه از 1800 دقیقه ممکن) برای برایتون به میدان رفته و آمار دو گل‌زده و دو پاس‌گل را از خود برجای گذاشته است. او این روزها اصلاً شانس زیادی برای رسیدن به ترکیب پیدا نمی‌کند ولی وقتی به ترکیب می‌رسد نمایش خوبی از خود به ثبت می‌رساند. علی‌رغم همه تحسین‌هایی که از عملکرد جهانبخش می‌شود اما سرمربی تیم فوتبال برایتون انگلیس آب پاکی را روی دست همه ریخته و به صراحت اعلام کرده که جهانبخش بازیکنی نیست که قرار باشد از ابتدا برای این تیم بازی کند و نقش او حضور در زمین به عنوان بازیکن تعویضی است. گراهام پاتر، سرمربی برایتون در پاسخ به این پرسش که علیرضا جهانبخش فرصت زیادی برای بازی ندارد، گفت: «جهانبخش همواره صبورانه منتظر بازی بوده و برای تیمش مبارزه کرده است. او خوب تمرین می‌کند و در زمین می‌جنگد. فکر می‌کنم جهانبخش نمایش خوبی از خود به جای گذاشته و زمانی وارد زمین می‌شود که انتظار داریم تغییری در بازی بدهد. این هم گاهی نقش شماست. شاید ناامید کننده باشد که از ابتدا در ترکیب اصلی نباشید اما آماده هستید که به محض فراخوانده شدن به تیم کمک کنید. فکر می‌کنم جهانبخش با چنین ذهنیتی وارد زمین می‌شود.»

 


Page Generated in 0.0046 sec