printlogo


کد خبر: 228392تاریخ: 1400/2/6 00:00
واجب‌تر از نان شب برای فولاد
فراموش کن و مبارزه کن!

سامان موحدی راد
 
اگرچه روی کاغذ نتایج فولاد معمولی به نظر می‌آید اما پر بیراه نگفتیم اگر این تیم را یکی از امیدواری‌های این روزهای فوتبال ایران بنامیم. همین اول کار باید تکلیف خودمان را روشن کنیم و در باد شعارها و رجزخوانی‌ها نیفتیم و بدانیم که وضعیت ایران در رده باشگاهی در فوتبال آسیا اصلاً قابل دفاع نیست. مشکلات زیرساختی فراوان و سطح پایین لیگ ایران موجب شده که دست ما سال‌ها از جامی در آسیا دور بماند و هر ساله شاهد رقابت سفت و سخت‌تر تیم‌های حاشیه خلیج فارس با شرق آسیا برای کسب افتخارات بیشتر باشیم. حتی دو صعود پرسپولیس به عنوان بهترین تیم ایرانی در سه سال اخیر به فینال آسیا هم نشان داد که ما چقدر با کسب جام در این رقابت‌ها فاصله داریم و لوازم بازی در عرصه بزرگان را نداریم.
حالا اگر این حرف را بپذیریم و به جایگاه واقعی خودمان در فوتبال باشگاهی در آسیا واقف باشیم، می‌توانیم نگاه بهتری به عملکرد تیم‌های ایرانی در این دوره از رقابت‌ها بیندازیم. در چنین شرایطی باید بی‌شک فولاد را یک نقطه روشن در فوتبال ایران بدانیم. تیمی که به اندازه سرخ و آبی‌های پایتخت امکانات، بازیکن و عوامل پیش‌برنده ندارد ولی در حد و اندازه‌های یک مدعی در گروه خودش ظاهر شده است. چهار نمایش دور گروهی به همراه یک بازی درخشان در پلی‌‎آف برابر العین کافی بود تا جواد نکونام و شاگردانش به فوتبال ایران بفهمانند که چه کیفیتی دارند.
فولاد تا اینجای کا با دو تساوی، یک پیروزی و یک شکست با 5 امتیاز در رده سوم قرار دارد و یکی از شانس‌های صعود از این گروه است. آنها در آخرین بازی خود برابر النصر عربستان در حالی که تا آخرین لحظه مبارزه می‌کردند، شکست خوردند. شکستی که ناشی از کم تجربگی آنها در آسیا بود. چرا که روی دو اشتباه در برابر عبدالرزاق حمدالله موجب شد تا تیم عربستانی به سه امتیاز مهم این بازی دست یابد. حالا آنها یک فینال حساس برابر السد قطر دارند که حتماً باید از آن پیروز بیرون بیایند. بازی آخرشان برابر الوحدات اردن هم احتمالاً ساده‌ترین بازی‌شان است که صد البته باید برای کسب سه امتیازش آماده و سرحال باشند.
مهم این است که سرمربی جوان فولاد در این روزها روحیه از دست رفته را به تیمش تزریق کند. آنها باید اتفاقات بازی برابر النصر را فراموش کنند و با قدرت تمام به مصاف السد و الوحدات بروند. صعود از دور گروهی علاوه بر نگهداشتن آنها در کورس رقابت‌ها، منافع مالی قابل توجهی هم برای‌شان دارد و چه تیمی است که از چنین موقعیتی استقبال نکند. نمایش‌های پیشین فولادی‌ها در برابر السد که تا دقایق پایانی از این تیم پیش بودند، این امیدواری را ایجاد می‌کند که آنها با ترمیم روحیه‌شان یک سه امتیاز مهم و حساس را کسب کنند. چیزی که برای فولادی‌ها از نان شب واجب‌تر است.
 

Page Generated in 0.0045 sec