printlogo


کد خبر: 228390تاریخ: 1400/2/6 00:00
مصاف تفنگ بادی با ژ۳
فولاد خم می‌شود؛ ولی نمی‌شکند
بی‌شک می‌توان لقب پدیده ایرانی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیارا به فولاد نسبت داد. تیمی که جواد نکونام ساخته، تا دقیقه ۹۰ مقابل رقبای مسلح می‌ایستد و مسیر پیروزی با یک تفنگ بادی مقابل ژ-۳ رقبا را خوب آموخته

سام ستارزاده
 
جمله «به فولاد ضربه زدیم»، تیتر نخست روزنامه سعودی الریاضیه در وصف پیروزی النصر پرستاره برابر تیمی است که با حضور در رتبه چهارم لیگ برتر ایران عازم عربستان شد. تیتری که ظاهرش در وصف پیروزی بزرگ و سرنوشت‌ساز نصراوی‌ها است اما در باطن خود، یک اعتراف روشن به ابهت و انسجام پولادمردان ایرانی است. نماینده فوتبال جنوب ایران، دو بار به مصاف دومین قدرت فوتبال سعودی رفت و از حیث فنی، در هر دو دیدار دارای برتری فنی بود. نتیجه دیدار برگشت فولاد و النصر نیز بیش از آن که پیروزی دو بر صفر میزبان گروه باشد، شکست دو بر صفر فولاد به اشتباهات فردی جزیی و بی‌تجربگی بازیکنان خودش بود.
با توجه به داشته‌های جواد نکونام، تصورات بسیاری از فولادی که وی مهیای حضور در لیگ قهرمانان می‌سازد، تیمی بود با سبکی مشابه تیم ملی زمان کارلوس کی‌روش اما در پنج مصاف فولاد با برترین‌های عربستان، قطر، امارات و اردن، آخرین خصیصه‌ای که به چشم می‌خورد، دفاع چندلایه بود. شاگردان نکونام به وقت خود به استفاده از ضربات ایستگاهی و ضدحملات هم روی می‌آوردند اما هیچ‌گاه فوتبال اقتصادی ارائه ندادند و مقابل هیچ رقیبی برای کمتر از برد نجنگیدند.
در مقابل النصر نیز، سرخ‌پوشان اهوازی مالک ۵۵ درصد میدان بودند و ۴۲۹ پاس (۳۱ پاس بیشتر از رقیب) با دقت ۸۰ درصد ارسال کردند. هریک از ضربات ایستگاهی آنان با مهندسی آیاندا پاتوسی بوی تهدید را به مشام زردپوشان سعودی می‌رساند. در نیمه دوم نیز چند واکنش مطلوب از ولید عبدالله، سنگربان سال‌های دور تیم ملی عربستان که جایگزین برد جونز (دروازه‌بان سابق لیورپول) مبتلا به کرونا شده بود، مانع رسیدن فولادی‌ها به گلی شد که استحقاقش را داشتند.
جواد نکونام پیشتر به‌عنوان کاپیتان تیم‌ملی نیز شکست مقابل مانو منزس را تجربه کرده بود؛ در دیدار دوستانه ایران و برزیل در سال ۲۰۱۱ اما در کسوت سرمربی، زور منزس به جواد لالیگایی نچربید؛ بلکه اشتباه مهلک محمد آبشک سه امتیاز را در جیب سرمربی النصر گذاشت. در انتهای بازی نیز، این عبدالرزاق حمدالله بود که یک‌تنه حریف موسی کولیبالی، محمد قاسمی‌نژاد و محسن فروزان شد.
اصطلاح معروف «با تفنگ بادی به مصاف ژ۳ رفتن» هرچند برای توصیف بازی‌های بین‌المللی باشگاه‌های ایرانی کلیشه‌ای است، جواد نکونام در کنفرانس مطبوعاتی بازی با العین آن را به درستی به کار برد؛ در وصف باشگاهی که با پنجره بسته راهی کوران بازی‌های گروهی لیگ قهرمانان شده. فولاد دوست‌داشتنی ایران تا همین‌جای رقابت‌ها، با برد خاطره‌انگیزش مقابل العین و نمایش‌های پایاپایش در برابر دومین قدرت فوتبال سعودی و قهرمان مقتدر سوپرلیگ قطر، قدرت فوتبال اهواز و ایران را به رخ آسیا کشیده و حتی اگر موفق به صعود از گروه مرگ واقعی لیگ قهرمانان آسیا در کنفرانس غرب نشود، قلب‌های ما را به‌دست آورده.
باختن در دیداری که باخت حق یک تیم نیست، برای هیچ تیمی اتفاقی غیرمترقبه نیست. فولاد فوتبال ایران نیز با یک باخت خم می‌شود اما خستگی ناشی از فشردگی بازی‌ها نیز این تیم را از پای در نمی‌آورد. جنگندگی و تسلیم‌ناپذیری فولاد، میراثی است که تیمی که نکونام ساخته برای فولاد برجای گذاشته‌اند، طرفداران استقلال و پرسپولیس نیز آن را می‌بینند و به آن افتخار می‌ورزند.
 

Page Generated in 0.0048 sec