printlogo


کد خبر: 228384تاریخ: 1400/2/6 00:00
خشم رئیس یوفا ادامه دارد:
حس می کردم من را در ماشین لباسشویی انداخته‌اند

واکنش
راب دریپر    
 
خشم الکساندر چفرین رئیس یوفا هنوز فروکش نکرده و همچنان نسبت به 12 تیم بنیانگذار سوپرلیگ با غیظ صحبت می‌کند. می‌گوید برای آنها محرومیت‌هایی در نظر گرفته می‌شود و شاید از فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا کنار گذاشته شوند.
وکیل اسلوونیایی که سخت‌ترین هفته زندگی حرفه‌ای و دوران ریاستش بر یوفا از سال 2016 را پشت سر گذاشت، احساس می‌کند مورد خیانت واقع شده. او پدرخوانده دختر رئیس یوونتوس، آندره‌آ آنیلی و یکی از بنیانگذاران اصلی سوپرلیگ است. او در حال سفر از خانه‌اش در اسلوونی به سوی مقر یوفا در سوئیس بود و خودش را برای اعلام تغییرات لیگ قهرمانان از سال 2024 آماده می‌کرد که سوپرلیگ اعلام موجودیت کرده و شایعات به وقوع پیوسته است. آنیلی به‌عنوان رئیس اتحادیه باشگاه‌های اروپا (ECA) یکی از حامیان اصلاحات یوفا بود و همزمان نقشه جدایی از یوفا را طراحی می‌کرد برای همین چفرین هفته گذشته او را «مار» توصیف کرد.
چفرین در مصاحبه با دیلی‌میل گفت: «بسیار پراسترس بود، احساس می‌کردم من را در ماشین لباسشویی انداخته‌اند. شنبه هشت ساعت رانندگی کردم تا به سوئیس برسم و همه چیز برای اعلام اصلاحات آماده بود. حتی می‌خواستم از آنیلی تشکر کنم، سه‌بار متن سخنرانی را عوض کردم. بعضی‌ها به من می‌گفتند آنیلی دروغگو است اما باور نمی‌کردم. در نهایت این اتفاق افتاد و همه چیز آشکار شد.»
در حالی که بلندمرتبه‌ترین مقامات سیاسی در این موضوع مداخله کردند اما یک عامل بیش از همه چفرین را تحت تأثیر قرار داد: «واقعاً شگفت‌زده‌ام از واکنش هواداران و همه جامعه فوتبال و نه‌تنها جامعه فوتبال بلکه کل جامعه. هرگز چنین چیزی ندیده بودم. یوفا کار خودش را کرد، همچنین تیم‌هایی که با ما ماندند اما بیشترین نقش را هواداران داشتند.»
چفرین به‌طور خاص از بارسلونا، رئال‌مادرید و یوونتوس خشمگین است که روی ایده احیای سوپرلیگ پافشاری دارند: «باید صبر کنیم. هرکسی باید مسئولیت عملش را بر عهده بگیرد و ما نمی‌توانیم وانمود کنیم اتفاقی نیفتاده. این 12 تیم نمی‌توانند تقصیر را به گردن دیگری بیندازند. همه چیز تمام نشده و ما در آینده نزدیک درباره‌شان تصمیم می‌گیریم. انگلیسی‌ها چون زودتر کنار کشیدند و به اشتباه‌شان اعتراف کردند، با بقیه فرق دارند. بعد از آنها اتلتیکومادرید، میلان و اینتر و بعد سه‌تای دیگر که خیال‌پردازانه می‌گویند سوپرلیگ هنوز هست. آیا مجازات می‌شوند؟ آیا کمیته اجرایی باید تصمیم بگیرد؟ معلوم نیست، هنوز خیلی زود است.»
مجازات کوتاه‌مدت هرچه باشد احتمالاً این 12 تیم دیگر از بابت آن دو سهمیه در نظر گرفته‌شده برای تیم‌های بزرگ در شکل جدید لیگ قهرمانان مطمئن نخواهند بود. قرار است در شکل جدید دو تیم که در لیگ داخلی‌شان جایگاه مناسبی نداشته و سهمیه نگرفته‌اند با توجه به سابقه‌شان در پنج سال اخیر لیگ قهرمانان به این مسابقات برسند مثل شرایطی که لیورپول و دورتموند در این فصل دارند. تیم‌های انگلیسی با توجه به ماهیت منحصربه‌فرد لیگ برتر و رقابت نزدیک و حساسی که در آن وجود دارد، می‌توانند به این دو سهمیه دلخوش باشند.
یکی دیگر از تغییرات می‌تواند به هواداران مربوط شود که همواره در بالاترین سطح فوتبال نادیده گرفته می‌شوند. یوفا با «گروه هواداران فوتبال اروپا» رابطه دارد و حالا چفرین می‌خواهد با گروه‌های هواداری که علیه سوپرلیگ لابی کردند، همکاری نزدیکتری داشته باشد تا صدای آنها بهتر شنیده شود: «با همکارهایم در یوفا صحبت کرده‌ام و قرار است مذاکره با گروه‌های هواداری آغاز شود. مشکل هواداران این است که تنوع آنها بسیار زیاد است، مثلاً گروهی از هواداران رئال‌مادرید با ما هستند و گروهی دیگر طرفدار سوپرلیگ. اما فکر می‌کنم این اتفاق مهمی است، در این شرایط خاص چیزهای زیادی یاد گرفتیم. ما باید با هواداران ارتباط داشته باشیم و نظرشان را بدانیم هرچند نمی‌توان همه نظرها را جلب کرد.»
یوفا همچنین در سال 2021 قرار است نماینده رسمی اروپا برای میزبانی جام‌جهانی 2030 را به فیفا اعلام کند. انگلیس و جمهوری ایرلند می‌خواهند طرح مشترکی ارائه دهند اما با رقابت شدیدی از سوی اسپانیا و پرتغال مواجه خواهند شد. چفرین می‌گوید: «الان نمی‌توانم چیزی بگویم. انگلیس زیرساخت‌های لازم برای میزبانی هر تورنمنتی را دارد اما این درست نیست که خودم را با یک طرف نشان دهم چون همه اینها فدراسیون‌های من هستند. تنها می‌توانم بگویم ما باید یک کاندیدا داشته باشیم تا رأی اروپا را نشکنیم. زمانش که برسد تصمیم می‌گیریم.»
منبع: دیلی‌میل
 

Page Generated in 0.0048 sec