printlogo


کد خبر: 228379تاریخ: 1400/2/6 00:00
تراکتور ایران - پاختاکور ازبکستان
این‌بار گل بزن و گل نخور

لیلا امیری  

وقتی تراکتور در گروه B با پاختاکور ازبکستان، شارجه امارات و نیروی هوایی عراق همگروه شد، همه اعتقاد داشتند مهم‌ترین حریف قرمزپوشان ایرانی، پاختاکور خواهد بود. آمار هم نشان می‌داد این تیم شرایط خوبی دارد و در هر ۵ بازی لیگ ازبکستان مقتدرانه کار کرد و به ۵ پیروزی رسید. با این شرایط به نظر می‌رسید تراکتور در بازی هفته اول مقابل پاختاکور محتاطانه عمل کند و فقط به‌دنبال گل نخوردن باشد اما اینطور نبود. شاگردان رسول خطیبی از همان روز اول و دقایق ابتدایی بازی نشان دادند فقط به‌دنبال صعود هستند و می‌خواهند قدرت خود را خیلی زود نشان دهند. تراکتور مقابل پاختاکور نمایش خوبی داشت و توانست خیلی زود ۲ بر صفر از حریف خود پیش بیفتد اما بدشانسی و البته اشتباهات بازیکنان خطیبی باعث شد در پایان بازی با تساوی ۳ بر ۳ ثبت شود. با این وجود، همین تک امتیاز برای تراکتور که تازه سرمربی خود را عوض کرده بود، خوب به نظر می‌رسید و همه منتظر برد در بازی‌های بعد مقابل شارجه و نیروی هوایی بودند. شاگردان رسول خطیبی در این بازی‌ها هم نمایش خوبی داشتند اما باز هم نتیجه تساوی رقم خورد تا دور رفت مرحله گروهی با سه امتیاز برای تراکتور تمام شود. البته همین سه امتیاز هم باعث شده بود تراکتور در رده دوم جدول رده‌بندی قرار بگیرد. با این نتایج تصور نمی‌شد تراکتور ایران بتواند در بازی‌های برگشت متحول شود و پیروزی هم به دست بیاورد اما خیلی زود این اتفاق افتاد. تراکتور در بازی برگشت مقابل نیروی هوایی عراق نمایش خوبی داشت و توانست با تک‌گل مهدی تیکدری به پیروزی برسد. البته نیروی هوایی هم در این بازی بدشانس بود چون از دقیقه ۳۸ به‌خاطر یک اشتباه، ۱۰ نفره شد که این مسأله به سود تراکتور رقم خورد. به هر حال تیم رسول خطیبی این‌بار به پیروزی رسید تا امیدها به صعود بیشتر و بیشتر شود. نکته جالب در بازی تراکتور و نیروی هوایی برتری تیم بازنده در آمار بود. بر اساس آمار ثبت‌شده، تیم نیروی هوایی در 57درصد از زمان بازی صاحب توپ بود اما نتوانست تاکتیک خود را به تیم تراکتور تحمیل کند و به دروازه این تیم آسیبی بزند. این نشان می‌دهد شاگردان رسول خطیبی در دفاع تیمی ۹۰ دقیقه خوب را پشت سر گذاشتند. همچنین تعداد پاس‌های ثبت‌شده برای بازیکنان نیروی هوایی عراق 436 پاس بود که 77درصد پاس‌ها صحیح بود. اما تراکتور در 43درصد از زمان بازی مالکیت توپ را در اختیار داشت و بازیکنان این تیم 333 پاس به‌هم دادند که 75درصد پاس‌ها صحیح بود.
آمار ثبت‌شده در این بازی نشان داد در فوتبال آمار رأی به برتری تیم نمی‌دهد و لزوماً تیمی که بیشتر توپ و میدان را در اختیاردارد و پاس‌های بیشتری به‌هم می‌دهد برنده از میدان خارج نمی‌شود. البته در همین بازی آمار ثابت می‌کند اشتیاق شاگردان رسول خطیبی برای کسب سه امتیاز به‌مراتب بیشتر از تیم نیروی هوایی عراق بوده است. نمونه‌اش بازیکنان تیم تراکتور ۱۴ شوت به سمت دروازه تیم نیروی هوایی عراق زدند و صاحب 5 ضربه کرنر شدند در حالی که حریف 10 شوت به سمت دروازه تراکتور داشت و 3 ضربه کرنر زد. تراکتور با رسول خطیبی در 4 مسابقه سپری‌شده هم ارائه‌گر بازی‌های خوبی در برابر حریفان بوده و هم خوب نتیجه گرفته که این مسأله می‌تواند اعتماد به نفس تیم را بالا ببرد. حالا تراکتور که بالاخره به اولین پیروزی خود دست پیدا کرده، به‌دنبال جبران اشتباهاتش در بازی رفت مقابل پاختاکور است. این‌بار شاگردان رسول خطیبی به‌خوبی می‌دانند باید گل بزنند اما اجازه ندهند توپی از خط دروازه‌شان عبور کند؛ مسأله‌ای که در بازی رفت سه‌بار اتفاق افتاده بود. حالا که تراکتور ایران روحیه و انگیزه بالایی دارد به نظر می‌رسد باید منتظر دومین برد قرمزپوشان باشیم.
 
آمار بازی رفت تراکتور - پاختاکور
آمار نشان می‌دهد تیم‌های تراکتور و پاختاکور علاوه بر تقسیم امتیازات، رقابت نزدیکی با هم داشتند. در دیداری از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، تیم‌های تراکتور و پاختاکور از گروه B به مصاف هم رفتند که آمار آن جالب به نظر می‌رسد.
 
 
آمار دو تیم در بازی رفت
مالکیت توپ
تراکتور 4/49 درصد پاختاکور 6/50 درصد
کرنر
تراکتور ۴ پاختاکور ۳
 شوت
تراکتور ۱۲ پاختاکور ۱۰
 شوت در چارچوب
تراکتور ۴ پاختاکور ۶
 آفساید
تراکتور ۴ پاختاکور صفر
 توپ‌ربایی
تراکتور ۱۱ پاختاکور ۵
 پیروزی در نبردهای هوایی
تراکتور 3/42 درصد پاختاکور 7/ 57 درصد

 


Page Generated in 0.0048 sec