printlogo


کد خبر: 228325تاریخ: 1400/2/5 00:00
پیام مایکل فلپس به کودکان:
سلامت روان شما به اندازه سلامت جسمی‌تان مهم است

مایکل فلپس که 28 مدال المپیک در کارنامه دارد، در اوج تمریناتش روزانه تا 10هزار کالری غذا می‌خورد. او هر روز چهار، پنج ساعت شنا می‌کرد و به این غذاها نیاز داشت تا وزنش را حفظ کند.
اما فلپس اخیراً در یک برنامه شرکت پاناسونیک با حضور فیزیکی و مجازی کودکان پسر و دختر شرکت کرده و گفته وقتی تمریناتش را متوقف کرد، به‌سرعت دریافت غذایی که مصرف می‌کند دیگر با سبک زندگی جدیدش سازگار نیست.
فلپس گفته: «وقتی داشتم بزرگ می‌شدم، بدون وقفه و مرتباً غذا می‌خوردم. من یک تن انرژی داشتم و ورزش‌های متعددی انجام می‌دادم. اما وقتی بازنشسته شدم، خیلی چاق شدم. من باید یاد می‌گرفتم که حالا چه غذایی برای من مناسب است.»
فلپس و نیکول، همسرش، از کودکان خواستند برخی غذاهای سالمی که دوست دارند را نام ببرند، و به آنها درباره این غذاها توضیح دادند. اما فلپس به موضوعاتی فراتر از آمادگی جسمانی پرداخت. او به کودکان مهارت‌هایی را یاد داد تا اوضاع روانی خود را هم زیر نظر بگیرند.
در این برنامه که به‌صورت آنلاین هم در دسترس است، هشت درس سلامت روان به کودکان داده می‌شود، که شامل «خودگویی مثبت»، «تنفس با شمارش انگشت» و «نقاشی یک اتفاق خوب» است. لورن سالاتا، مدیر ارشد بازاریابی پاناسونیک آمریکای شمالی می‌گوید: «مایکل به‌عنوان یک فعال در زمینه سلامت روان، الگویی عالی است که به ما یاد می‌دهد مشکلی ندارد که حال‌مان خوب نباشد. اینکه به کودکان مهارت‌های زندگی و اهمیت خوب بودن احساسی را بیاموزیم، امری حیاتی است و باعث می‌شود آنها از سنین پایین مسیر موفقیت را بپیمایند. ما خوشحالیم که از مؤسسه مایکل فلپس پشتیبانی می‌کنیم و این برنامه را برای پسران و دختران کشور ترتیب می‌دهیم و به کودکان کمک می‌کنیم عادت‌های سالم‌تری از نظر سلامت جسم و روان داشته باشند. ما به آنها منابع و راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهیم تا به سراغ رویاهای‌شان بروند.»
فلپس بارها به این موضوع پرداخته که ورزش حرفه‌ای چه اثری می‌تواند روی سلامت روان ورزشکاران بگذارد. او در سال 2020 مستند «سنگینی طلا» را برای HBO ساخت که در آن به اضطراب و افسردگی که ورزشکاران المپیکی پس از رقابت‌ها به آن دچار می‌شوند پرداخته شده بود.
شان وایت، دیوید بودیا، لولو جونز، بود میلر و چند ورزشکار المپیکی دیگر در این مستند می‌گویند تمرین برای المپیک و سپس ریکاوری برای آنها کار دشواری است. اما برای افرادی که امیدوارند در المپیک 2020 توکیو حضور پیدا کنند، همه‌گیری ویروس کرونا، ابهامات مالی و عدم امکان تمرین کردن در سال گذشته بسیار آسیب‌زننده بوده است.
فلپس در این باره صحبت کرده که چه کارهایی می‌توان انجام داد تا بهتر از ورزشکاران و پیشکسوتان حمایت کرد. او گفته مسأله نهایی این است که چه چیزهایی را فرد می‌تواند کنترل کند: «برای من، ورزش کردن باعث می‌شود سلامت روانی و سلامت جسمانی‌ام بهتر شود. من با ورزش کردن من شده‌ام. هر روز، این چیزی است که به آن نیاز دارم و می‌توانم آن را تحت کنترل داشته باشم.»
فلپس همچنین گفت باید بسیاری از سؤالات به شکلی زودهنگام از ورزشکاران پرسیده شود تا بتوان کمک‌های لازم را به آنها ارائه کرد. در سال 2020 بودجه‌ای 5/1میلیون دلاری برای سلامت روان ورزشکاران تصویب شد که طبق آن، امکان مشاوره گرفتن حضوری و مجازی برای ورزشکاران المپیکی آمریکا وجود دارد. همچنین با این بودجه، برنامه‌های آگاهی‌بخشی در زمینه سلامت روان برگزار می‌شود. یک جنبه مهم در زمینه سلامت روان، تعیین اهداف است. فلپس با گفتن یک مطلب، کودکان را شگفت‌زده کرد. او که شناگری بسیار مشهور بوده، گفت دستاوردهای ورزشی‌اش در مقابل کارهایی که می‌خواهد در ادامه زندگی‌اش انجام دهد رنگ می‌بازند: «در طول دوران ورزشی‌ام، کارهایی که در استخر انجام داده‌ام همه باورنکردنی بوده‌اند و برخی از بزرگترین دستاوردهای زندگی‌ام را رقم زده‌اند، اما اهدافی که خارج از استخر برای زندگی‌ام دارم بسیار بزرگتر از آنهایی هستند که در داخل استخر داشتم. من می‌خواهم خودم را واقعاً به چالش بکشم و ببینم تا کجا می‌توانم خلاقیت و تصوراتم را به پیش ببرم. من هرگز به چیزی پایین‌تر رضایت نخواهم داد.»
در پایان این جلسه فلپس گفت در یک سال گذشته، افراد سختی‌های زیادی را تحمل کرده‌اند و به بچه‌ها گفت بهترین کاری که می‌توانند انجام دهند این است که مراقب خودشان باشند: «من از شما می‌خواهم با خود مهربان باشید و با خودتان مانند یک رفیق خوب رفتار کنید.»
منبع: فوربز
 

Page Generated in 0.0064 sec