printlogo


کد خبر: 228321تاریخ: 1400/2/5 00:00
توهین‌های رئیس یوفا مرا غافلگیر کرد
پرس: سوپرلیگ دیر یا زود برگزار می‌شود

کمتر هوادار فوتبالی است که فلورنتینو پرس را نشناسد یا حداقل نام این مرد 74ساله را نشنیده باشد. او نزدیک به 20 سال و طی دو مقطع رئیس باشگاه رئال‌مادرید بوده و این باشگاه را از مشکلات اقتصادی بسیار جدی‌ که سال 2000 داشت نجات داد. اکنون او به‌دنبال نقشه‌ای جدید برای خارج کردن فوتبال از بحرانی است که در آن قرار گرفته و به‌خاطر شیوع کرونا شدیدتر هم شده و آماده است از ایده‌هایش به‌صورت تمام‌قد دفاع کند... مصاحبه اختصاصی روزنامه آ.اس، چاپ مادرید را با رئیس کهکشانی‌ها می‌خوانید:
 
آقای پرس، آیا از راه‌اندازی سوپرلیگ به شیوه‌ای که انجام شد پشیمان هستید؟
خیر، چون به این شیوه انجام می‌شد یا به شیوه‌ای دیگر، واکنش چند نفری که از یک سر امتیازات برخوردار بودند (اشاره به مقامات فوتبال اروپا که با شروع سوپرلیگ سلطه انحصاری خود را از دست می‌دادند) همین بود. در ماه ژانویه رئیس یوفا درباره برگزاری سوپرلیگ هشدارهایی جدی داده. ما می‌خواستیم درباره جزئیات این طرح با یوفا مذاکره کنیم اما آنها به ما حتی وقت هم ندادند. یک عملیات سازمان‌یافته و دستکاری‌شده ترتیب داده شده بود که من هرگز نظیر آن را ندیده بودم. ما را مجبور کردند به دادگاه‌ها رو بیاوریم که آن هم حکمی صادر کرد مبنی بر اینکه یوفا، فیفا و همینطور اتحادیه‌ها و فدراسیون‌های فوتبال حق ندارند نسبت به تعیین هرگونه معیار بازدارنده‌، فعالیت و صدور بیانیه‌ و بخشنامه‌ای علیه سوپرلیگ برای جلوگیری از مقدمات شکل‌گیری آن اقدام کنند. به نظر من این قضاوت به سلطه یوفا پایان می‌دهد اما با وجود اینکه این حکم روز سه‌شنبه اعلام شد، رئیس یوفا روز بعد از آن به تهدیداتش ادامه داد. 
مهم‌ترین ایرادی که به سوپرلیگ گرفته می‌شود این است که به لیگ‌های داخلی و ملی آسیب می‌زند و آن را یک تورنمنت انحصاری تبدیل می‌کند. 
در واقع چیزهایی که شما می‌شنوید، واقعیت‌هایی تحریف‌شده هستند. برنامه ما هرگز این نبود که سایر باشگاه‌ها را از حضور در این تورنمنت محروم کنیم. پروژه سوپرلیگ برای کمک به فوتبال برای خروج از بحران فعلی شکل گرفته است. فوتبال شدیداً آسیب دیده چون اقتصادش نابود شده است و باید خودش را با عصری جدید که در آن زندگی می‌کنیم وفق دهد. هدف آن ایجاد منافع بیشتر برای بازی‌هاست. همچنین من فکر نمی‌کنم تغییراتی که یوفا اعمال کرده هم راه‌حلی واقعی برای مشکلات موجود باشد چون چیزی که پیشنهاد شده حتی مدل فعلی برگزاری مسابقات را هم ارتقا نمی‌دهد. علاوه بر این ما نمی‌‌توانیم تا سال 2024 صبر کنیم. اما در هر حال ما احتمالاً باید یک جای کار را اشتباه انجام داده باشیم. در تلاش هستیم از این مقطع هم عبور و ایده‌های بیشتری را در خصوص پروژه‌مان مطرح کنیم. شاید یکی از راه‌‌حل‌های آن این باشد که 4 تیم برتر هر لیگ وارد سوپرلیگ شوند. نمی‌دانم اما در هر صورت یک کاری باید انجام شود چون نسل جوان امروز، آنهایی که اکنون بین 14 تا 24 سال سن دارند، دارند بی‌خیال فوتبال می‌شوند چون به نظرشان ملال‌آورتر از سایر سرگرمی‌هاست. در سراسر دنیا 4میلیارد هوادار فوتبال وجود دارد که نیمی از آنها طرفدار باشگاه‌های حاضر در سوپرلیگ هستند. فوتبال تنها رشته محبوب در سطح جهان است.
آیا شرایط اقتصادی رئال‌مادرید آنقدر بد است که می‌گوید اوضاع وخیم و فوتبال در حال مردن است؟
بیایید به آمارها نگاه کنید. گزارشی که اخیراً توسط KPMG منتشر شده نشان می‌دهد تنها در سه‌ماهه نخست شیوع کرونا در فصل گذشته، 12 تیم سوپرلیگ مجموعاً 650میلیون یورو ضرر کردند. تا انتهای فصل جاری در حالی که پاندمی همچنان ادامه دارد، رقم ضرر آنها بین 2هزار تا 2هزار و 500میلیون یورو خواهد بود. برای تیمی مانند بوردو مشکلات آنقدر شدید بود که اعلام ورشکستگی کرده است. 
اگر صحت داشته باشد، اعلام شده که 12 باشگاه سوپرلیگ نه‌تنها قرارداد همکاری امضا کرده‌اند بلکه تا سال 2025 هم اجازه خروج از آن را ندارند .
من وقت را هدر نمی‌دهم تا بگویم چه مدل قرارداد اتحادی میان این تیم‌ها بسته شد اما واقعیت است که باشگاه‌های سوپرلیگ نمی‌توانند آن را ترک کنند. بعضی از باشگاه‌ها به‌دلیل فشاری که روی آنها بود مجبور شدند بگویند سوپرلیگ را ترک می‌کنند اما این پروژه یا هر پروژه‌ای مشابه به آن، در نهایت رخ می‌دهد و من امیدوارم در آینده‌ای نزدیک  اتفاق بیفتد.
برداشت‌‌تان از این تصمیم یوفا که سه تیم از چهار تیم نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان (منچسترسیتی، چلسی و پاری‌سن‌ژرمن) را در راستای نظارت بر اجرای قانون بازی جوانمردانه مالی یوفا مورد بازرسی قرار داده چیست؟
این موضوع ما را نگران می‌کند؛  به‌خاطر اینکه ما تا الان دیده‌ایم رئیس یوفا چه چیزهایی گفته‌ است. اگر تیم‌های دولتی یا مالکان متمول می‌توانند بدون هیچ محدودیتی پول به تیم‌های‌شان تزریق کنند، دیگر رقابت کردن با شرایط مساوی سخت می‌شود. به همین دلیل شفافیت نیاز است و باید دانست که درآمد باشگاه‌ها از کجا تأمین می‌شود.
آیا از واکنش‌های چفرین و تباس علیه سوپرلیگ متعجب شدید؟ به نظر شما چرا اینگونه واکنش نشان دادند و چرا فکر می‌کنید این مخالفت‌ها یک مانور سازماندهی‌شده است؟
رفتار رئیس یوفا مناسب نبود بخصوص از موضع ریاست یک سازمان که مبلغ فوتبال و ارزش‌های آن است. همه رفتارهای او، توهین‌هایش و تهدیداتش قابل سرزنش است. بله، شدت واکنش او ما را غافلگیر کرد.
برخی منابع گفته‌اند این لاپورتا (رئیس باشگاه بارسلونا) بوده که به تباس درباره اعلام قریب‌الوقوع تشکیل سوپرلیگ خبر داده است و تباس هم به جفرین خبر داده و سپس او توانست حمله‌اش را ترتیب دهد. فکر می‌کنید این داستان صحت داشته باشد؟
من این را باور نمی‌کنم. لاپورتا می‌داند که سوپرلیگ بهترین راه‌حل است چون شور و شوق را به فوتبال برمی‌گرداند و به تبع آن درآمدهای فوتبال را هم افزایش می‌دهد. 
شکی نیست که شما از طرح اصلاحی یوفا برای  سال 2024 راضی نیستید.
نه شیوه برگزاری نه بازه زمانی برگزاری آن را کسی نمی‌فهمد چون قرار است از سال 2024 آغاز شود. ما باید همین الان فکری کنیم وگرنه تمام باشگاه‌ها ورشکسته می‌شوند. کلی از تیم‌ها ورشکسته می‌شوند چون تنها تیم‌هایی که جان سالم به‌در می‌برند، تیم‌های دولتی یا تیم‌های دارای مالکان مولتی‌میلیونر هستند که فقط به منافع خودشان فکر می‌کنند و اگر این وسط هر فصل صدها میلیون یورو هم از دست بدهند، مشکلی ندارند.
 

Page Generated in 0.0065 sec