printlogo


کد خبر: 228307تاریخ: 1400/2/5 00:00
ورزش، انتشار خود را مدیون رادیو می‌داند

سعید فایقی
 
چهارم اردیبهشت سالروز تولد رادیو است. در سال 1319 در زمان نخست‌وزیری احمد متین‌دفتری داماد دکتر مصدق با پیام محمدرضا پهلوی ولیعهد، رادیو افتتاح شد. 81 سال از آن روز می‌گذرد. از همان روزهای تأسیس رادیو به موسیقی و ورزش روی خوش نشان داد و انصافاً در انتشار ورزش و همگانی کردن آن علی‌الخصوص در حوزه قهرمانی رادیو بسیار اثرگذار بوده و هست، مخصوصاً سال‌هایی که هنوز تلویزیون به عرصه ارتباطات در ایران ورود پیدا نکرده بود.
رادیو مؤثرترین وسیله ارتباطی در سراسر کشور محسوب می‌شد و اکثر مسابقات توسط رادیو پخش می‌شد و مردم عزیز از طریق رادیو در کم و کیف ورزش کشور قرار می‌گرفتند. یادم هست در دوره دبیرستان مسابقات بوکس مرحوم محمدعلی کلی-با رقبای آن روز ایشان- حوالی ساعت 2 و 3 صبح از طریق رادیو پخش می‌شد. چایخانه‌ها که نوعاً رادیو داشتند مملو از جمعیت می‌شد و مردم شهر علی‌الخصوص آنهایی که رادیو نداشتند در چایخانه‌ها جمع می‌شدند.
این صحنه را در تهران هم زمانی که دانشجو بودم بارها و بارها مشاهده کردم. مردم عزیز ما خاطرشان هست که غروب روز 22 بهمن سال 1357 صدای آقای جمشید عدیلی از رادیو ایران پخش شد که با لحن بسیار لیّن و دلنشینی گفتند این صدای انقلاب ایران است. از آن روز رادیو منعکس‌کننده صدای مردم ایران لقب گرفت.
آقای دکتر سیداحمد معتمدی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال‌های 1380 تا 1382 ساختمان کلاه‌فرنگی اولین ساختمان رادیو را بازسازی کردند و به همت آقای مهندس عظیمی و با تلاش و کوشش جناب آقای فرهاد سپه‌رام آن ساختمان به موزه ارتباطات بدل شد و همزمان با یکصدمین سال مشروطیت بهره‌برداری از آن آغاز شد و به‌صورت نمادین امروزه میهمانان ویژه مقام عالی وزارت علی‌الخصوص میهمانان هم‌تراز خارجی در ساختمان کلاه‌فرنگی پذیرایی و ملاقات می‌شوند.
رسالت مردمی رادیو در این سال‌ها موجب شده ورزش بیشتر از هر زمان در رادیو مورد استقبال واقع شود. امروزه یکی از غنی‌ترین و وزین‌ترین شبکه‌های رادیویی، رادیو ورزش است که بیشترین مخاطب را به خود اختصاص داده است. بسیار شاهد بوده‌ام که عزیزان علاقه‌مند به ورزش حتی زمانی که مستقیم به تماشای بازی‌ها و مسابقات به استادیوم‌ها و سالن‌های ورزشی می‌روند، همواره رادیو کوچکی را هم به‌همراه دارند و علاوه بر دیدن در استادیوم، از طریق رادیو هم مسابقات را پیگیری می‌کنند. خود حقیر هنگام مشاهده مسابقات از طریق تلویزیون حتماً رادیو را هم روشن می‌کنم و شنیداری بیشتر مسابقات می‌چسبد تا دیداری. ضمناً تفسیرهای رادیو را بیشتر می‌پسندم. وظیفه دارم از همه دست‌اندرکاران رادیو در همه شبکه‌ها سپاسگزاری نمایم که علاوه بر رادیو ورزش، اخبار ورزشی را به سمع و نظر مردم عزیزمان می‌رسانند و از رادیو گفت‌وگو و رادیو جوان هم به‌خاطر عنایت‌شان به ورزش باید تقدیر به‌عمل آورد.
امروز رادیو صدای راستین ورزش است و ورزش انتشار خود را مدیون رادیو می‌داند و قدردان همه عزیزان در رادیو می‌باشد.

Page Generated in 0.0064 sec