printlogo


کد خبر: 228246تاریخ: 1400/2/4 00:00
لزوم اقدام همزمان برای اصلاح وضعیت موجود سازمان لیگ

صادق رئیسی کیا
 
رئیس جدید فدراسیون فوتبال در صفحه ۲۵ و ۲۶ برنامه انتخاباتی‌اش یکی از راهبردهای خود را اصلاح و به روز رسانی اساسنامه لیگ و ثبت شرکت جدید به نام سازمان لیگ حرفه‌ای مشتمل بر لیگ برتر و لیگ دسته اول و ثبت شرکت‌های جدید برای فوتسال، فوتبال ساحلی و فوتبال زنان اعلام داشته است.
چند نکته:
سازمان لیگ فوتبال ایران تحت عنوان مؤسسه لیگ برتر فوتبال در اردیبهشت ۱۳۸۷ به صورت یک مؤسسه غیرتجاری، بنیانگذاری شده است.
کنفدراسیون فوتبال آسیا از سال ۲۰۰۹ میلادی به فدراسیون‌های عضو خود ابلاغ نمود که برگزاری مسابقات فوتبال در کشورهای خود را تحت ضوابطی به لیگی که دارای شخصیت حقوقی مستقل و تحت نظارت فدراسیون فوتبال است واگذار نمایند.
فدراسیون فوتبال پس از مدتی از بنیانگذاری لیگ متوجه شد که ساختار ثبت شده برای سازمان لیگ به دلایل ثبتی، مالی و مالیاتی نیاز به اصلاح دارد.
اکنون شاید بیش از پنج سال است که تلاش‌هایی برای اصلاح شکل حقوقی مؤسسه لیگ برتر صورت گرفته که تا کنون با وجود گذشت نزدیک به پنج سال به نتیجه نهایی منجر نگردیده است و چه بسا مشکلاتی که متوجه نظام حقوقی، مالی و مالیاتی سازمان لیگ شده است تا مدت‌های مدیدی، قابل رفع نباشد.
قطعاً تلاش برای اصلاح شکل حقوقی سازمان لیگ دارای ارزش و ارجحیت است اما دوراندیشی و مدیریت حرفه‌ای اقتضا می‌کند که علاوه بر این گزینه، طرح جایگزین مناسبی برای شکل حقوقی کنونی در نظر گرفته شود‌ (پلن b) و آنچه در برنامه آقای عزیزی خادم آمده است یعنی تأسیس شرکت برای مدیریت مسابقات لیگ برتر و لیگ دسته اول را باید در همین راستا دارای ارزش و قابل توجه دانست.
از مدت‌ها پیش باید علاوه بر مسیر نخست که اصلاح و به روز رسانی شکل حقوقی و اساسنامه موجود سازمان لیگ است باید مسیر دوم راجع به تأسیس و فعال‌سازی یک شرکت یا ساختار حقوقی مناسب برای اداره لیگ مدنظر قرار می‌گرفت. عدم تمهید مسیر جایگزین، سبب شده که فقط روی یک گزینه، حدود پنج سال، وقت و هزینه زیادی صرف شود و در عین حال نتیجه مطلوب و نهایی نیز در این پنج سال حاصل نگردد.
در حالی که فدراسیون فوتبال ایران نزدیک به پنج سال، سرگرم یک گزینه برای بهینه سازی ساختار حقوقی و اجرایی لیگ خود بود، فدراسیون‌های آسیایی دیگر فاصله فوتبال و لیگ خود را از ما بیشتر و بیشتر کردند. این بدان معنی است که فرصت‌های بزرگی را برای توانمندسازی لیگ فوتبال خود از دست داده‌ایم.
اهمیت روزافزون لیگ فوتبال و نقش ترازاول آن در تعالی و توسعه فوتبال کشورمان و رابطه مستقیم بین توان و جایگاه لیگ با سهمیه باشگاهی ایران در مسابقات آسیایی و نیز سرعت پیشرفت لیگ‌های رقیب ایجاب می‌نماید یک بازه زمانی محدود و مشخصی برای رفع ایرادات موجود در نظام حقوقی و مالی و مالیاتی مؤسسه لیگ برتر و اصلاح اساسنامه و شکل حقوقی آن در نظر گرفته شود و اگر در محدوده زمانی تعیین شده نتیجه‌ای حاصل نگردید بلافاصله مسیر دوم که ایجاد شرکت جدید برای سازمان لیگ است فعال و اجرایی گردد.
از اکنون باید در این اندیشه باشیم که اگر پس از انجام مطالعات و بررسی‌های لازم محرز شد بهینه‌سازی سازمان لیگ موجود وقت و هزینه‌های نامتعارف نیاز دارد راهکار جایگزین مناسب یعنی تشکیل یک شرکت یا ساختار حقوقی مناسب برای مدیریت مسابقات فوتبال ایران را فعال و پیاده‌سازی کنیم. مطالعه روی طراحی و قالب‌گیری گزینه دوم که کلیات آن در برنامه آقای عزیزی خادم آمده است (تأسیس شرکت برای مدیریت لیگ برتر و لیگ یک) باید همزمان با مطالعه روی گزینه نخست (حفظ و بهینه‌سازی شکل حقوقی موجود سازمان لیگ) انجام شود.
 

Page Generated in 0.0060 sec