printlogo


کد خبر: 228233تاریخ: 1400/2/2 00:00
مزایای یک گروه آسان برای گل‌محمدی و شاگردانش
تعطیلات پرسپولیس در ساحل توریستی گوا

سرمقاله
آرمن ساروخانیان  
 
پرسپولیسی‌ها پیش از سفر به گوا معترض بودند که چرا میزبانی لیگ قهرمانان باید به کشور هند برسد، ولی پس از پایان نتایج دور رفت گروه E می‌توان گفت که این ساحل توریستی بهترین گزینه بوده است، چرا که به نظر می‌رسد تیم گل‌محمدی در یک تورنمنت دوستانه با حریفانی سطح پایین شرکت کرده است!
هرچند این مربی قبل و بعد از این بازی از کیفیت گوا گفت و مدعی شد که تیمش در یکی از سخت‌ترین گروه‌های مسابقات است، ولی احتمالاً حرف‌هایش بیشتر برای حفظ انگیزه بازیکنان است و از جنس آن جملات کلیشه‌ای است که مربیان مجبورند در نشست‌های خبری به زبان بیاورند.
البته این ادعا که پرسپولیس در آسانترین گروه منطقه غرب قرار دارد به معنی زیر سؤال بردن کیفیت این تیم نیست و فینالیست سال گذشته با آمادگی کامل به هند رفته است. گل‌محمدی و دستیارانش به لطف تجربه تورنمنت قطر خوب می‌دانستند که تیم‌ را چگونه برای این مسابقات فشرده در هوای شرجی آماده کنند. پرسپولیس از روز اول اقتصادی بازی کرد و بازیکنان توجیه شده بودند که بعد از پیش افتادن از حریف باید به دنبال کنترل بازی باشند. آنها در بازی اول با الوحده بعد از زدن گل اول عقب نشستند تا به سه امتیاز برسند. این اتفاق در بازی آخر با گوا هم رخ داد و پرسپولیس در نیمه دوم ترجیح داد فشار را کمتر کند. از طرف دیگر گل‌محمدی با تغییر ترکیب و تعویض‌های پرشمار تلاش می‌کند مانع خستگی بازیکنانش شود. پرسپولیس با سه برد متوالی صدرنشین است و با بردن دو بازی بعدی مقابل گوا و الوحده صعودش را قطعی می‌کند. اگر الوحده در بازی بعدی مقابل الریان امتیاز از دست بدهد، تساوی در بازی پنجم هم برای سرگروهی پرسپولیس کافی خواهد بود و در هر حال احتمال زیادی وجود دارد که بازی آخر مقابل الریان تشریفاتی باشد. این بهترین اتفاق برای کادر فنی است تا به بازیکنان اصلی‌ پیش از بازگشت به لیگ برتر استراحت بدهد و از مستهلک شدن بیشتر تیمش بکاهد.
پیش از شروع مسابقات به نظر می‌رسید الریان قطر جدی‌ترین رقیب پرسپولیس باشد، ولی در پایان دور رفت این تیم با تنها یک امتیاز ناباورانه در قعر جدول گروه قرار گرفته. این تیم در شکست دادن گوا ناتوان بود، به پرسپولیس باخت و در بازی سوم هم در حالی که با دو گل از الوحده پیش بود، سه گل خورد و بازی را باخت. این تیم در فاز تهاجمی ضعف آشکاری دارد و باشگاه به درخواست لوران بلان قرار است برای فصل آینده لیگ ستارگان قطر یک مهاجم پرتغالی به فهرست تیم اضافه کند. نمایش ضعیف الریان یکی از دلایلی است که پرسپولیس توانسته در این گروه از رقیبان فاصله بگیرد و با پنج امتیاز فاصله نسبت به الوحده اضطرابی برای از دست دادن جایگاهش ندارد.
برای تأیید آسان بودن گروه پرسپولیس کافی است آن را با سایر گروه‌های غرب آسیا مقایسه کنید. سخت‌ترین قرعه در میان تیم‌های ایرانی سهم فولاد شده که با النصر، تیم حاضر در نیمه‌نهایی فصل قبل و السد، قهرمان بدون شکست لیگ قطر همگروه است. بازی‌های نزدیک این گروه که معمولاً سرنوشت‌شان در لحظات آخر مشخص شده، نشان می‌دهد که تیم‌‌ها فاصله ناچیزی با یکدیگر دارند. با این حال شاگردان نکونام در دور رفت نمایش فوق‌العاده‌ای داشته‌اند و حتی فرصت داشتند این دو رقیب سرسخت را شکست دهند.  آنها فعلاً هم‌امتیاز با النصر و به دلیل تفاضل گل کمتر در رده دوم گروه D هستند و هنوز می‌توانند با صعود از این گروه شگفتی‌ساز شوند.
تراکتور هم در گروه B کار سختی دارد و هیچکدام از تیم‌های شارجه، پاختاکور و نیروی هوایی عراق حریفان آسانی نیستند. استقلال هم در گروه C هرچند در دو بازی اول به بردهای پرگلی رسید، ولی با تیم‌های شناسنامه‌دار و باسابقه‌ای رقابت دارد. در گروه A که ایران نماینده‌ای ندارد، الهلال عربستان و شباب الاهلی امارات با دو تیم تازه‌وارد استقلال تاجیکستان و AGMK ازبکستان رقابت می‌کنند، ولی کیفیت این دو تیم و عملکرد آنها در دو بازی اول نشان داد که هیچکدام حریفان آسانی نیستند. بعد از پایان دور رفت، قطعاً اگر از پرسپولیسی‌ها بپرسید نظرشان تغییر کرده و دیگر از سفر به گوا و این قرعه ناراضی نیستند. آنها صعود را تقریباً قطعی کرده‌اند و می‌توانند بخشی از انرژی‌شان را برای ادامه مسابقات لیگ برتر  ذخیره کنند.
 

Page Generated in 0.0067 sec