printlogo


کد خبر: 228205تاریخ: 1400/2/2 00:00
بعد از اعلام تاریخ بازی‌های مقدماتی زیر 23 سال آسیا از سوی AFC
شروعی دوباره، امیدی دوباره

گزارش
بهناز میرمطهریان  
 
تیم امید فوتبال ایران در آستانه شروعی دوباره برای حضور در بازی‌های مقدماتی قهرمانی زیر 23 سال آسیا قرار دارد. بعد از ناکامی‌های مکرر تیم امید فوتبال ایران در نیم قرن گذشته و بلاتکلیفی طولانی مدتی که این تیم با آن مواجه بوده است، بار دیگر نوبت به تصمیم‌گیری تازه‌ای درباره این تیم و کادرفنی‌اش رسیده است.
ریاست جدید فدراسیون فوتبال در روزهای اخیر با تهیه پیش‌نویس تفاهمنامه‌ای با کمیته ملی المپیک درباره تیم امید فوتبال، مقدمه برگزاری جلسات کارشناسی را برای تصمیم‌گیری درباره تیم امید مهیا کرده است. قرار است بررسی‌های لازم درباره پیش‌نویس ارسالی از سوی فدراسیون فوتبال از سوی کمیته ملی المپیک انجام شود و نسبت به امضای این تفاهمنامه و شروع پروسه آماده‌سازی تیم امید با همکاری مشترک فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک اقدام شود.
از سوی دیگر اعلام رسمی تاریخ 1 تا 8 آبان ماه برای شروع بازی‌های مقدماتی قهرمانی زیر 23 سال آسیا از سوی AFC از عزم راسخ کنفدراسیون فوتبال آسیا برای شروع مسابقات این رده سنی خبر می‌دهد و دلیل محکم‌تری است برای اینکه فدراسیون فوتبال رسیدگی به وضعیت تیم امید را جدی‌تر از قبل پیگیری کند.
بر اساس اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا بازیکنانی می‌توانند در اردوی این تیم حاضر شوند که تاریخ تولدشان از 11/10/77 به بالا باشد. این دوره از مسابقات برای قهرمانی آسیا و در دوره بعدی که تیم‌های برتر به المپیک راه پیدا می‌کنند بازیکنانی باید در اردوی تیم حاضر شوند که تاریخ تولدشان از 11/10/79 به بالا باشد.
حالا سؤال اصلی درباره وضعیت تیم امید این است که آیا در فدراسیون عزیزی‌خادم، همچنان عملکرد و شرح وظایف کمیته فنی، مثل سابق خواهد بود و تصمیم‌گیری درباره کادرفنی تیم امید بر عهده این کمیته است؟ یا در پی تفاهمنامه‌ای که قرار است با کمیته ملی المپیک امضا شود، روند کار برای انتخاب سرمربی هم دستخوش تغییراتی خواهد شد؟
آخرین تصمیم کمیته فنی فدراسیون فوتبال از این قرار بود که تمرینات تیم امید برای آماده‌سازی بازی‌های آسیایی با حضور حمید استیلی آغاز شود که همان زمان انتقادهای زیادی به این تصمیم وارد می‌شد که تا چه زمانی قرار است برای موفقیت در تیم امید به استیلی زمان داده شود؟ حالا با آمدن شهاب عزیزی‌خادم هنوز صحبتی از تغییر در تصمیم پیشین کمیته فنی مطرح نشده است. هرچند که به نظر می‌رسد بعد از امضای تفاهمنامه با کمیته ملی المپیک ساز و کار تصمیم‌گیری‌ها درباره تیم امید هم تغییر کند. حتی اگر بر اساس قانون انتخاب سرمربی برای هدایت تیم امید برعهده فدراسیون فوتبال باشد، باز هم به نظر می‌رسد در دوره جدید فدراسیون فوتبال، برای این انتخاب از کمیته ملی المپیک مشورت بیشتری گرفته شود.
نکته‌ قابل توجه این است که بسیاری از بازیکنانی که در رده سنی زیر 23 سال قرار گرفته‌اند، همان بازیکنان تیم جوانان هستند که بعد از اردوهای آماده‌سازی مختلف، با لغو مسابقات آسیایی و جام جهانی، به حال خود رها شدند. همان تیمی که داود مهابادی به عنوان سرمربی و حمید درخشان به عنوان مدیر فنی‌اش انتخاب شدند اما فرصتی برای حضور در مسابقات به همراه این تیم پیدا نکردند. بسیاری از بازیکنان با استعداد آن تیم بدون اینکه فرصت خودنمایی در مسابقاتی را داشته باشند، حالا به رده سنی امید رسیده‌اند و با توجه به اینکه در شرایط فعلی تمرینات تیم امید در هفته‌های آینده شروع خواهد شد، مهم است که این بازیکنان مورد توجه فدراسیون فوتبال و کادرفنی جدید تیم امید قرار بگیرند!
از طرف دیگر با توجه به نقش تأثیرگذار بازیکنان زیر 23 سال در تیم‌های باشگاهی، دست سرمربی احتمالی تیم امید در انتخاب بازیکنانش باز خواهد بود. هرچند که همین موضوع بار دیگر تقابل باشگاه‌ها با تیم امید و لزوم برگزاری بازی‌های دوستانه و اردوهای آماده‌سازی در روزهای فیفادی را مطرح می‌کند.
همه اینها اما بار دیگر به یادمان می‌آورد که موفقیت تیم امید بعد از نیم قرن ناکامی از حضور در المپیک، یکی از وعده‌های جدی شهاب عزیزی‌خادم پیش از انتخابش به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال بوده و حالا در اولین قدم از مسیری که پیش روی این تیم قرار دارد، مهم است که چه تصمیمی درباره کادرفنی امید گرفته می‌شود و بعد از آن برنامه فدراسیون و کادرفنی برای موفقیت این تیم چه خواهد بود؟
 

Page Generated in 0.0055 sec