printlogo


کد خبر: 228086تاریخ: 1400/1/31 00:00
ابهام در آینده یوونتوس و پیرلو
بیانکونری و تلخی دوران گذار!

علی بابازاده
 
 احیای مجدد یوونتوس آندره پیرلو به مراتب سخت‌تر از تکرار قهرمانی‌های سالیان اخیر خواهد بود؛ دوران گذار و پوست‌اندازی بانوی پیر ایتالیا، گره‌های سفت و سختی مقابل خود می‌بیند و نتایج هفته‌های گذشته یوونتوس خبر از آن می‌دهد که معجون شفابخشی دردستان آندره پیرلو وجود ندارد. هافبک سابق باشگاه آث میلان و بیانکونری بدون داشتن پیشینه‌ای جذاب و قابل اعتماد در دنیای مربیگری، پا در آلیانزاستادیوم گذاشت و سفیدوسیاه‌های تورین را به آینده‌ای درخشان امیدوار کرد. آندره آنیلی طی سالیان اخیر به روش‌های مختلفی ثابت کرده که می‌خواهد در تمام زمینه‌های ورزشی، تجاری و اقتصادی با باشگاه‌های بزرگ اروپایی به رقابت بپردازد و رقیبان قدرتمندی چون رئال مادرید، منچسترسیتی و بارسلونا را کنار بزند. پایه‌های مختلف ورزشی و اقتصادی آنیلی اما یکی پس از دیگری در حال سقوط هستند؛ پیشینه پرافتخار ماسیمیلیانو آلگری و مائوریتزیو ساری در شهر تورین، قابل مقایسه با دستاورد آندره پیرلو نبوده و یوونتوس از ۹ سال قهرمانی پیاپی در سری آ ایتالیا، به تغییر مداوم جایگاهش در رتبه چهارم و پنجم جدول رسیده؛ زمان زیادی از روزهای پرافتخار بیانکونری در لیگ ایتالیا سپری نشده و هنوز هم می‌توان به اوجگیری مجدد بانوی پیر امیدوار بود اما، آیا فرمان بازگشت به مسیر پیروزی، افتخار و کسب جام را می‌توان به پیرلو سپرد؟ هافبک سابق آتزوری در فصل جاری سری آ نتایج قابل توجهی کسب نکرده و هرچه کوشیده تا بتواند دقت، هنر و ظرافت دوران بازیگری‌اش را به تیم تحت هدایتش منتقل کند، به در بسته خورده! آخرین شاهکار یوونتوس با سرمربی جوان خود شکست در برابر آتالانتا بود؛ یووه در مقابل پسران گاسپرینی با تک گل دقیقه ۸۸ روسلان مالینوفسکی شکست خورد و بحرانی تازه در آلیانز استادیوم شکل گرفت. علیرغم شکست برابر الهه‌های برگامو شانس حضور در لیگ قهرمانان فصل آینده کماکان وجود دارد و سؤال اساسی اینجاست که آندره آنیلی حاضر است یووه را برای سال آینده نیز به دست پیرلو بسپارد؟ آیا شکست در برابر پورتو پرتغال و حذف در مرحله یک‌هشتم نتیجه‌ای قابل قبول برای مدیران بالارده باشگاه به حساب می‌آید؟
طی هفته‌های گذشته فشار هواداران، رسانه‌ها و پیشکسوتان فوتبال ایتالیا بر روی کریستیانو رونالدو افزایش پیدا کرده و نفراتی چون فابیوکاپلو و آنتونیو کاسانو طعنه‌های مختلفی به CR7 زده‌اند؛ کاسانو روش دلخواه آندره پیرلو را مناسب رونالدو نمی‌داند و معتقد است تیمی که از خط دفاع به دنبال بازیسازی و ارسال پاس‌های کوتاه و بلند است، با استفاده از این مهاجم پرتغالی عملاً به عنوان تیمی ۱۰ نفره وارد زمین مسابقه می‌شود! شریک نبودن کریستیانو در کارهای تیمی دلیل انتقادهای فابیوکاپلو نیز بوده ولی، یادمان نرود امسال یووه ۴ مسابقه را بدون CR7 پشت سر گذاشته و چیزی جز۳ تساوی و یک شکست به دست نیاورده است. یکشنبه شب و در غیاب رونالدو، آتالانتا توانست در شهر برگامو و پس از گذشت بیست سال، بیانکونری را شکست دهد و خاطره آخرین پیروزی در فوریه ۲۰۰۱ را زنده کند. آنیلی با استخدام بازیکن سابق یووه به عنوان سرمربی تیمش به دنبال حضور در مسیر رئال و بارسا بود؛ پپ گواردیولا و زین‌الدین زیدان هر دو از دل باشگاه‌های محبوب‌شان بیرون آمدند و افتخارات بزرگی را کسب کردند. آنیلی با این انتخاب سبک بازی بانوی پیر را نشانه گرفته و بر این باور بود که مربیانی چون آلگری، کونته و ساری ضامن موفقیت آینده یووه نخواهند بود و این نکته‌ایست که در روز استخدام پیرلو نیز بر زبان آورد؛ «ما در ابتدای مسیری هستیم که پیشتر سایر تیم‌ها با موفقیت پشت سرگذاشته‌اند؛ مسیری که فاکتور اصلی موفقیت در آن، انتخاب یک مربی جدید از دل باشگاه و یا تیم‌های پایه است.»
آنیلی با تصمیمات عجیب خود یوونتوس را دچار سردرگمی‌های فراوانی کرده؛ در عرصه نقل و انتقالات طی فصول گذشته راه‌راه‌پوشان برگ برنده‌ای جز کریستیانو رونالدو در دست نداشته‌اند و در روزهایی که تیمی مانند رئال مادرید هنوز هم از خرید سالیان اخیر خود یعنی لوکا مودریچ و تونی کروس بهره می‌برد، مربیان و مدیران بانوی پیر به دنبال سود حداکثری و جذب بازیکن آزاد هستند! اگر قرارداد وستون مک کنی، فدریکو کیه‌زا و معاوضه آرتور ملو و میرالیم پیانیچ را نادیده بگیریم، آرون رمزی و آدرین رابیو ۲ تن از نفراتی هستند که به صورت یار آزاد راهی تورین شده‌اند و طی سالیان اخیر هیچ‌گاه نتوانسته‌اند جایگاه ثابت و تأثیرگذاری در ترکیب تیم برای خود پیدا کنند. پیرلو باخت برابر آتالانتا را با کلید‌واژه «نمایش خوبی به اجرا گذاشتیم» سپری کرد اما به خوبی می‌داند جایگاهش در تیم شدیداً تحت تأثیر نتایج ضعیفش قرار گرفته و شنیده‌ها حاکی از آنست که آنیلی پس از رونالدو، به دنبال استخدام زیدان و یا بازگشت ماسیمیلیانو آلگری افتاده؛ «مقابل یک تیم قدرتمند توانستیم نمایشی خوب به اجرا بگذاریم؛ ما کار خود را در این مسابقه انجام دادیم و این تیم حریف بود که با خوش شانسی خود در دقایق پایانی گل برتری را به ثمر رساند. از همین حالا باید به فکر هفت بازی باقیمانده خود باشیم و من مطمئنم که اگر همین روند مثبت را ادامه دهیم، مشکلی برای سهمیه لیگ قهرمانان نخواهیم داشت.»
دوران عبور از شرایط سخت برای تمامی باشگاه‌های بزرگ اروپایی وجود دارد و افت فنی و فیزیکی بازیکنان چیزی نیست که بتوان جلوی آن را گرفت؛ قطعاً یووه نیز مجدداً بازیابی مناسب را انجام داده و بازهم برای قهرمانی در سری آ خواهد جنگید ولی، آیا مسیری که با آنتونیو کونته آغاز شد، با آندره پیرلو ادامه پیدا خواهد کرد؟‌!
 

Page Generated in 0.0049 sec