printlogo


کد خبر: 227950تاریخ: 1400/1/28 00:00
نادر دست نشان درگذشت

رسول مجیدی     @Rasoulmajidi
 
ویروس کرونا روز گذشته جان بیش از 300 نفر از ایرانی‌ها را گرفت. جان‌های عزیزی که خانواده‌های بسیاری را داغدار کرد و یکی از آنها برای اهالی فوتبال حسابی آشنا بود؛ نادر دست‌نشان. سرمربی سابق تیم‌های نساجی مازندران، مس کرمان، صنعت نفت آبادان و بسیاری از تیم‌های دیگر ایران. مردی از خطه شمال و ‌زاده شهر قائمشهر. مردی که تمام دوران بازی‌اش را در تیم نساجی قائمشهر گذراند. 361 بازی کرد و 162 گل به ثمر رساند. او زننده بیشترین گل‌های متوالی در لیگ برتر فوتبال ایران است؛ 8 بازی و 9 گل. مرحوم دست نشان که فوتبال را در پست دروازه‌بانی آغاز کرد، بعدها به پست هافبک آمد و حسابی خوش درخشید. در مازندران نقل است که دلیل تغییر پست او این بود که پدر دست‌نشان برای کمتر پاره شدن لباس‌هایش از او خواسته تا درون دروازه نایستد. دست نشان که کاپیتان تیم منتخب مازندران هم بود، به همراه این تیم حضور موفقی در لیگ قدس سال 1364 داشت. لیگی که شاید بهترین نتیجه یک تیم شمالی در آن رقم خورد. آنها بعد از دو نماینده تهران سوم شدند. نتیجه این ایستادن بر جایگاه سومی، حضور در جام قائد اعظم پاکستان به عنوان نماینده ایران بود. منتخب شمال در آن مسابقات قهرمان شد و نادر قصه ما آقای گل شد.
در سال 75 وقتی 3 سال از خداحافظی از او زمین چمن می‌گذشت، دست نشان سرمربی نساجی شد. 7 سالی در آنجا بود و بعد سفرهایش در سرتاسر ایران شروع شد. یک سالی به مشهد رفت و سرمربی پیام شد. بعد شهید قندی یزد را هدایت کرد. در کرمان به مس رفت و در بندرعباس به شهرداری. بعد برگشت به شمال و پگاه گیلان را هدایت کرد. استیل آذین و نفت تیم‌های پایتخت نشینی بودند که دست نشان با آنها همکاری کرد.
اینها البته فقط بخشی از فعالیت‌های او بوده‌اند. ابومسلم مشهد، صنعت ساری، شهرداری اراک، سایپا شمال، نساجی مازندران، ماشین‌سازی تبریز، صنعت نفت آبادان، خونه به خونه بابل، ملوان بندارانزلی؛ مس کرمان و سپیدرود رشت سایر تیم‌هایی بودند که او تا همین تابستان گذشته هدایت آنها را برعهده داشت. تابستان گذشته دست نشان که به تازگی برادرش را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده بود، سرمربی شهدای بابلسر شد تا پس از سال‌ها فعالیت در لیگ یک و لیگ برتر، چند ماهی هم در لیگ دو فعالیت کرده باشد.
دو ماه بعد اما با درخواست باشگاه رایکا بابل، دست نشان از بابلسر به بابل رفت. قرار بود او کمک کند تا رایکا لیگ برتری شود.
دست نشان یکی از سلاطین لیگ یک بود. 4 بار موفق شده بود تیم‌های سطح پایین‌تر را به لیگ برتر بیاورد: مس کرمان، استیل آذین، نفت تهران و صنعت نفت آبادان.
حالا اما چیزی بعد از حدود یک سال از درگذشت برادر دست نشان، این خانواده دوباره عزادار شده. کرونا هر دو پسر خانواده را به دیار باقی فرستاده. اتفاقی بس تلخ و غم انگیز که این روزها بسیاری از ایرانی‌ها با آن رو به رو شده‌اند. کاش تمام شود این روزگار تلخ‌تر از زهر.
 

Page Generated in 0.0056 sec