printlogo


کد خبر: 227938تاریخ: 1400/1/28 00:00
شکایت رسمی فدراسیون فوتبال هند از پرسپولیس
کارگزار باید جریمه 10 هزار دلاری را بپردازد

بعد از آن پست عجیب و غریب درباره فتح هندوستان توسط نادرشاه و لشکرکشی پرسپولیس به هندوستان 200 و اندی سال قبل، شاید کسی فکر نمی‌کرد ماجرا اینقدر بیخ پیدا کند. روز اول فقط اعتراض عده‌ای ایرانی‌های مقیم هند بود که در فضای مجازی به آن پست و غیرفوتبالی بودنش اعتراض کرده بودند. اعتراض‌ها که زیاد شد باشگاه پرسپولیس با حذف پست مربوطه و عذرخواهی درصدد دلجویی از این افراد برآمد اما داستان فراتر رفت و به شکایت رسمی فدراسیون فوتبال هند از باشگاه پرسپولیس انجامید.
پنجشنبه شب سایت گل هندی خبری از شکایت فوق داد و ابتدا واکنشی از سوی باشگاه پرسپولیس به دنبال نداشت. در نامه ارسالی فدراسیون فوتبال هند به AFC که در آن به تخطی باشگاه پرسپولیس از بندهای ۵۰ و ۵۸ اساسنامه اخلاقی و انضباطی AFC اشاره شده، آمده است:
«فدراسیون فوتبال هند مراتب شکایت خود از رفتار نامناسب باشگاه پرسپولیس، نماینده کشور ایران قبل از آغاز رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا و به طور خاص قبل از سفر به هند را اعلام می‌دارد. این باشگاه یکسری پست‌های مشخص را در صفحه رسمی‌‌اش در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که منجر به جریحه‌دار شدن احساسات مردم هند شده و واکنش رسانه‌ها را در پی داشته است. این پست نشان دهنده یک رویکرد هجومی غیرمنطقی نسبت به فدراسیون فوتبال هند و مردم این کشور بود که کاملاً خارج از هرگونه چارچوب‌ اخلاقی ورزشی است. از آنجا که این رفتار نامناسب مشخصاً نشان دهنده عدم توانایی آنها به حضور در رویدادهای چنین سطح بالایی است، فدراسیون فوتبال هند قویاً این رفتار آنها را محکوم می‌کند و خواهان اقدامی مناسب از سوی AFC علیه باشگاه پرسپولیس است.»
در این نامه همچنین آمده است که این پست تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز قلمداد می‌شود، چون به صراحت بیانگر این نکته است که باشگاه معتقد است حمله به هند قابل قبول و مایه افتخار است.
همچنین کوشال داس، دبیرکل فدراسیون فوتبال هند (AIFF) در شکایت خود که روز چهارشنبه به کمیته انضباطی AFC ارسال شده، نوشته است: «یکی از پست‌های ارسال شده توسط باشگاه پرسپولیس در اینستاگرام، تحقیرآمیز بود و حیثیت مردم هند و ریشه ملی‌شان را خدشه‌‌دار کرد. شرم‌آور است که تاریخ و فرهنگ کشوری که سزاوار احترام است، آزرده خاطر شود. این پست‌ها به کلی به احساسات مردم هند آسیب می‌زند. این پست‌ها تجاوز غیرمنطقی علیه فدراسیون فوتبل هند و مردم هند را نشان می‌دهد که کاملاً خارج از هرگونه اخلاق ورزشی است.»
فدراسیون فوتبال هند با استناد به مفاد ماده ۵۰ و ۵۸ قانون کمیته اخلاق و کمیته انضباطی AFC خواستار برخورد انضباطی با پرسپولیس به دلیل نقض آشکار قوانین مربوطه AFC است. در حالی که ماده ۵۰ با بی‌اعتبار کردن بازی با «توهین به هر کسی به هر طریقی» (۵۰٫۲٫۱) و در صورت عدم شناسایی افراد باشگاه‌ها را مسئول می‌داند مربوط می‌شود، ماده ۵۸ هم مربوط به تبعیض است.
مجازات باشگاهی که «جایگاه شخص یا گروهی از افراد را از طریق سخنان تحقیرآمیز، تبعیض‌آمیز و یا اقدامات نژادی مورد آزار قرار دهد» انجام یک بازی بدون تماشاگر یا برگزاری بازی با تعداد محدودی تماشاگر و جریمه نقدی ۱۰ هزار دلار است.
در واکنش به این شکایت مجید صدری رئیس هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس نوشت:‌ «‌نظر به حاشیه رخ داده در صفحه مجازی رسمی باشگاه که با بی‌تدبیری مسئول (ادمین) این صفحه رخ داد و موجب آزردگی خاطر کشور دوست و ریشه‌دار هندوستان گردید، لازم می‌دانم از این تریبون اعلام کنم با این رفتار نسنجیده شدیداً برخورد خواهیم کرد. شایان ذکر است در تلاشیم با همکاری کارگزار، هر چه زودتر این دسترسی را به باشگاه منتقل کنیم.»
همچنین کارگزار اسپانسری باشگاه هم بیانیه‌ای داد و اعلام کرد: «ضمن قبول مسئولیت خود در قبال این سهل‌انگاری صورت پذیرفته وظیفه خود می‌دانیم ضمن اظهار تأسف از بروز چنین اتفاقی از مردم شریف هند و تمام ورزش‌دوستان عذرخواهی نماییم و همچنین بدینوسیله به اطلاع می‌رسانیم که برخورد مقتضی با مسبب این اقدام، صورت پذیرفته است و اطمینان می‌دهیم ضمن بازنگری در سطوح دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مرتبط با پرسپولیس، در آینده شاهد چنین رخدادهایی نخواهیم بود.»
متأسفانه باشگاه پرسپولیس تمام فضای رسانه‌ای خود از جمله اینستاگرام خود را در اختیار کارگزار قرار داده و حالا باید به خاطر بی‌تدبیری یک فرد و مسئولانی که بر محتوای پست مربوطه نظارت نداشته‌اند مورد هجمه قرار بگیرد و جریمه یا محروم شود، هرچند اگر فقط جریمه مالی در کار باشد کارگزار که قبول مسئولیت کرده باید این جریمه را حتماً پرداخت کند و البته هواداران امیدوار باشند محرومیت یا محکومیتی نصیب تیم پرسپولیس نشود.

Page Generated in 0.0069 sec