printlogo


کد خبر: 227925تاریخ: 1400/1/28 00:00
درباره مردی که قطعاً مدرن‌ترین مدافع وسط ایران نیست
«چشمی» در چهارراه سرنوشت

نگاه
‌ وصال روحانی    
 
کارلوس کی‌روش به غلط «او» را مدرن‌ترین مدافع وسط 10 سال اخیر فوتبالی ایران نامید اما روزبه‌ چشمی هر چه باشد قطعاً آنقدرها هم ضعیف و مضر نیست که مخالفان وی به کرات عنوان کرده‌اند. این بازیکن بلند بالای 28 ساله و 190 سانتیمتری در این فصل 17 بازی در تیم ام‌صلال قطر انجام داده و طی 1530 دقیقه پا به توپ شدن برای این تیم فقط یک گل زده اما چه او را یک هافبک وسط دفاعی بینگاریم که پست تخصصی و واقعی اوست و چه همان تصور و برداشت غریب سرمربی پرتغالی سابق تیم ملی ایران از او را داشته باشیم، گلزنی‌های مکرر و بیش از این جزو شرح وظایف بازیکنی ویژه این پست‌ها نیست و از او بیشتر مشارکت در جمع کردن تیم و درآوردن آن از زیر فشار رقبا و آماده‌سازی مقدمات حرکت رو به جلوی بعدی تیم طلب می‌شود. بر پایه چنین واقعیتی چشمی می‌تواند امیدوار باشد که اقامتش در «لیگ ستارگان» قطر شاید یک فصلی و کوتاه نباشد و او را باز هم بخواهند و همانجا نگه دارند. البته‌ ام‌صلال از 21 بازی خود در فصل جاری این لیگ بیشتر از 21 امتیاز نیندوخته و به تبع آن صاحب رتبه‌ای بالاتر از دهمی در جدول رده‌بندی نیست اما همانطور که قبلاً گفتیم هیچ تیمی یک مدافع - هافبک را نمی‌خرد تا در سایه تلاش‌ها و گل‌های او به رتبه‌های ارشد جدول برسد و در ورزش گروهی مثل فوتبال تا کلی نفرات یک تیم ندرخشند، پیشرفت محسوسی حاصل نمی‌آید و فرق‌ ام‌صلال با پیشتازان سنتی سال‌های اخیر لیگ قطر که امثال السد، الدحیل و الغرافه هستند، از همین‌ طریق روشن می‌شود.
 
کوبیدن به جدول کنار جاده!
زمانی که «استقلال» اقدام به جذب روزبه چشمی کرد، وی مهره نامداری نبود ولی پیراهن تیم ملی امید را به تن کرده بود و مثل شماری از سایر اعضای آن تیم متاع با ارزشی به شمار می‌رفت که هر تیم باشگاهی می‌توانست به وی چشم بدوزد و آینده‌اش را با احتساب حضور وی برای خود طراحی کند. اینچنین بود که چشمی پنج فصل در استقلال دوام آورد و همیشه جزو‌ مطرح‌ها و نفرات خبرساز این تیم بود. درست است که او در هیأت یک مدافع وسط قدرتی و بیش از حد سراسیمه پنالتی‌های متعددی را به رقبا تقدیم می‌کرد اما مهره به درد خوری بود که اگر در جای مناسب و در یک چارچوب تاکتیکی درست جای می‌گرفت، نفس کشیدن را برای رقبا سخت و کار یارانش را آسان‌تر می‌کرد. ایرادات زیادی که از چشمی به‌ خاطر تطابق نداشتن ذاتی‌اش با ملزومات یک مدافع وسط صورت گرفت، هرچند خیلی‌ها را قانع کرد که استفاده از او در این پست یک ظلم به کل تیم است اما کی‌روش را هرگز از بهره‌گیری وی دلسرد و پشیمان نکرد و اینچنین بود که چشمی در نظام کاری این مرد موزامبیکی‌الاصل 16 بازی ملی انجام داد و یک گل هم زد که مقابل ازبکستان بود و البته هم در جام جهانی 2018 در روسیه شرکت کرد و هم در جام ملت‌های آسیای 2019 در خاک امارات به میدان آمد. در تمامی این سال‌ها و موارد کوچکترین نشانه‌ای از اینکه چشمی مدرن‌ترین مدافع وسط ایران در یک دهه اخیر باشد در حرکات گاه افراطی وی رؤیت نشد و به‌ نظر می‌رسید که سرمربی اسبق رئال مادرید لااقل در مورد وی و تخمین میزان توانش بدجوری به‌ جدول کنار جاده کوبیده است! در عین حال بازی‌های بین‌المللی چشمی در معیت تیم ملی و باشگاه استقلال در حد و اندازه‌ای بود که او در دو فصل آخر عضویتش در این تیم مشتری‌های خارجی هم پیدا کرد که البته اغلب‌شان تیم‌های عربی کشور‌های کوچک خاورمیانه مثل امارات و قطر بودند. او پس از مدتی صبر و رفت و آمد‌های بی‌نتیجه و نرسیدن به توافق، سرانجام با یکی از آنها (ام‌صلال) کار را تمام و با تیمی قرارداد امضا کرد که پیش‌تر هم چند ایرانی را جذب و از آنها استفاده کرده بود.
 
مرد روزهای سخت
اینک در اواخر ماه نخست از بهار 1400 «چشمی» در جا و نقطه‌ای ایستاده است که باید آن را «چهارراه سرنوشت» نامید. او از یک سو می‌تواند یاور تیم ملی ایران در ادامه پیکارهای حساس انتخابی جام جهانی 2022 باشد و از جانب دیگر مردی که اگر از ام‌صلال رانده هم بشود مشتریانش در داخل و خارج اندک نخواهند بود. حضور «چشمی» در لیگ قطر و به تبع آن آشنایی کامل او با شرایط این لیگ و لیگ بحرین (که شباهت‌هایی نسبی و ولو کوچک با لیگ قطر دارد) استفاده از وی را در تیم تحت فرماندهی دراگان اسکوچیچ در دیدارهای حساس پیش‌رو مقابل عراق و بحرین در خاک بحرین اقدامی الزامی جلوه می‌دهد و اگر یوزها از این مرحله بگذرند، چشمی شاید به همراهی آنها در مرحله پایانی انتخابی جام جهانی در قاره آسیا هم برسد. گفتن چیزهایی فراتر از این و احتمال‌هایی بیشتر و قوی‌تر کار سنجیده‌ای نیست زیرا اطمینان صددرصد به نتایج بعدی تیم ملی وجود ندارد ولی چشمی ثابت کرده است که حتی اگر همان مهره توصیف شده توسط کی‌روش نباشد (که قطعاً نیست) جنگجوی مجربی است که به درد روزهای سخت می‌خورد. روزهایی که تیم ملی پیش‌رو دارد و شاید استقلال هم بدش نیاید که روزهایی از این دست را در آینده نزدیک دوباره با چشمی تقسیم و بر پایه مهارت‌ها و قدرت وی روزهای خوش‌تری را سپری کند.

Page Generated in 0.0062 sec