printlogo


کد خبر: 227907تاریخ: 1400/1/28 00:00
اعزام نشدن هاشمی، به تاشکند چالش جدید برخواه در گزینشی المپیک
تثبیت سهمیه مهم‌تر از قهرمانی

گزارش
رضا عباسپور     @rez7462
 
رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا در رده سنی بزرگسالان در دو بخش مردان و زنان قرار است از امروز (شنبه 28 فروردین) در شهر تاشکند ازبکستان پس از تعویقی طولانی مدت آغاز شود. رقابتی سرنوشت‌ساز برای مدعیان المپیکی در قاره پهناور آسیا که حکم گزینشی «طلایی» را برای وزنه‌برداران در مسیر توکیو دارد. این دوره از رقابت‌های آسیایی بیش از سایر کشورهای اسم و رسم‌دار برای ما و برخی ستاره‌های عنواندار وزنه‌برداری ایران همچون کیانوش رستمی و سهراب مرادی دو رکورددار و مدال‌آور وزنه‌برداری جهان و المپیک از اهمیتی بیشتر و بالاتر برخوردار است زیرا این دو وزنه‌بردار در عین ناباوری به خاطر موانع و مشکلات متعددی که سرراهشان قرار گرفت، هنوز سهمیه نگرفتند و برای المپیکی شدن در تاشکند صددرصد نیاز به ثبت وزنه‌های ایده‌آل و عبور از رقبای مدعی و قدرتمند خود دارند.
 
حذف عجیب هاشمی
یکی از اتفاق‌های مهم و البته تعجب‌برانگیز در لیست نفرات اعزامی به رقابت‌های آسیایی وزنه‌برداری 2021 بزرگسالان کنار گذاشتن علی هاشمی قهرمان وزنه‌برداری جهان درسال‌های 2017 و 2018 است. علی هاشمی با توجه به جایگاه و موقعیت امتیازی بسیار خوبی که در رنکینگ امتیازی دسته وزنی 109 کیلوگرم داشت، حتی تا پایان اردوی آماده‌سازی اهواز جزو نفرات فیکس و پرامید کادرفنی برای اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا بود اما با شروع اردوی آخر وزنه‌برداری در تهران شرایط تغییر کرد. 
ابتدا گفته شد این وزنه‌بردار به خاطر مبتلا شدن به ویروس کرونا دوران قرنطینه را طی می‌کند اما حتی بعد از دوران قرنطینه او به اردوی تهران نیامد و حتی کادر فنی نتوانست با او ارتباط بگیرد و به همین خاطر روی نامش خط قرمز کشید و این وزنه‌بردار را از حضور در رقابت‌های آسیایی تاشکند محروم کرد؛ تصمیمی که ممکن است برای کادرفنی و وزنه‌برداری ایران در پایان مسابقات تاشکند گران تمام شود. زیرا اگر سهراب مرادی و کیانوش رستمی به هر دلیلی نتوانند در مسابقات آسیایی ازبکستان، صاحب امتیاز بالایی در رنکینگ امتیازی دسته 96 کیلوگرم شوند، نه تنها ایران فرصت کسب سهمیه المپیک را از دست می‌دهد بلکه فرصت پیش روی علی هاشمی ملی‌پوش 109 کیلویی که هم اکنون در رنکینگ المپیکی این وزن رتبه هفتم را در اختیار دارد، برای قطعی کردن سهمیه المپیک توکیو از دست رفته است. البته کادرفنی می‌گوید هرچه با هاشمی تماس گرفته‌اند او تمایلی برای حضور در اردوی آسیایی نشان نداده است که این حرف هم عجیب است.
 
آسیب دیدگی قشقایی چرخ وزنه‌برداری را لنگ کرد
یکی دیگر از موانعی که در آستانه اعزام تیم ملی وزنه‌برداری به رقابت‌های آسیایی 2021 ازبکستان، چرخ وزنه‌برداری را برای رسیدن به سکوی قهرمانی لنگ کرد، آسیب دیدگی دقیقه نودی حافظ قشقایی ملی‌پوش دسته 61 کیلوگرم وزنه‌برداری بود. به یکباره در آستانه اعزام اعلام شد که از ناحیه کمر آسیب دیده است و نمی‌تواند تیم را در تاشکند همراهی کند. غیبت قشقایی در تاشکند ضربه بزرگی به کادرفنی و تیم ملی وزنه‌برداری ایران که با تفکر قهرمانی برای اعزام به تاشکند بسته شده بود وارد کرد زیرا الان با این شرایط اگر به هر دلیل یکی از وزنه‌برداران اعزامی حذف شود، تیم ملی وزنه‌برداری حتی شانس قرار گرفتن روی یکی از سکوهای آسیایی را هم از دست می‌دهد. نکته جالب در این بین بی‌توجهی سرمربی تیم ملی و کادرفنی به نداشتن وزنه‌بردار رزرو در اردو برای جایگزین کردن در یک چنین موارد بحرانی است.
 
رستمی و مرادی به دنبال تثبیت سهمیه
بدون شک دو رقابت حساس در این رویداد، مسابقه کیانوش رستمی در دسته 89 کیلوگرم و سهراب مرادی دردسته 96 کیلوگرم است. دو رقیب داخلی که اگر چه در کورس المپیک تا به امروز بد آوردند و در عین شایستگی هنوز نمی‌دانند می‌توانند سهمیه بگیرند یا خیر اما در آسیایی به دنبال تثبیت سهمیه المپیک خود در دسته 96 کیلوگرم هستند. (البته شاید رستمی بعد از تثبیت سهمیه، به دنبال تغییر وزن و رفتن به دسته وزنی 81 کیلوگرم باشد) مطمئناً مهم‌ترین هدفگذاری کادرفنی در این دوره از مسابقات آسیایی هم همین تثبیت سهمیه باقی مانده وزنه برداری حالا یا توسط سهراب مرادی و یا به واسطه درخشش کیانوش رستمی در تاشکند است. نکته جالب توجه این است که سهراب مرادی و کیانوش رستمی در شرایطی به دنبال تثبیت سهمیه هستند که رقبای قدرتمند آسیایی آنها یعنی تیان تائوی چینی و فارس الباخ قطری چون سهمیه المپیکی خود را قطعی کردند در تاشکند به دنبال رکوردشکنی، کسب جوایز دلاری و عرض اندام برای رقبای المپیکی خود هستند. تیان تائو در ازبکستان در دسته وزنی 96 کیلوگرم وزن‌کشی کرده است، ولی فارس قطری در دسته 102 کیلوگرم روی باسکول وزن‌کشی رفته تا با حضور در یک وزن بالاتر اولاً وزن کم نکند تا آمادگی خود را حفظ کند، ثانیاً برای شکستن رکوردهای استاندارد دسته وزنی 102 کیلوگرم که رکوردهایش تاکنون دست نخورده باقی مانده برنامه‌ریزی کرده و شگفتی‌ساز مسابقات شود.

Page Generated in 0.0046 sec