printlogo


کد خبر: 227875تاریخ: 1400/1/26 00:00
استقلال-الاهلی ، جمعه، ساعت 45 دقیقه
شب بیداری

حمیدرضا عرب

لیگ قهرمانان آسیا از بامداد جمعه رسماً برای استقلال آغاز می‌شود و آبی‌ها در اولین میدان رخ در رخ الاهلی عربستان قرار می‌گیرند.
استقلال در سال‌های اخیر همواره در کشور ثالث مقابل سعودی‌ها قرار می‌گرفت که البته از دست دادن مجال میزبانی نیز سبب نمی‌شد تا آبی‌ها مقابل نماینده‌های کشور عربستان پیروزی را تجربه نکنند و اتفاقاً آمار بردهای استقلال با میزبانی کشور ثالث بیشتر بود.حالا استقلال بعد از سال‌ها تجربه متفاوتی را پیش روی خود می‌بیند و باید همه بازی‌های مرحله گروهی را در کشور عربستان برگزار کند.
برگزاری با چنین شیوه‌ای بیش از 20 سال در آسیا منسوخ شده بود اما شیوع ویروس کرونا و نفوذ سعودی‌ها در لایه‌های تصمیم‌گیری کنفدراسیون فوتبال آسیا سبب شد در فصل جاری میزبانی گروه c این رقابت‌ها به عربستان تعلق بگیرد.بدون شک ایران نیز قابلیت میزبانی را داشت و اگر فدراسیون فوتبال می‌توانست در رایزنی‌های خود موفق عمل کند، لااقل میزبانی یکی از گروه‌ها به ایران می‌رسید اما نداشتن کرسی‌های تأثیرگذار در سطوح بالای تصمیم‌گیری کنفدراسیون فوتبال آسیا سبب شد در نهایت حق میزبانی به کلی از یکی از نماینده‌های فوتبال ایران سلب شود.
مسئولان باشگاه استقلال اما از زمانی که روشن شد باید در بازی‌های مجتمع حاضر شوند بنای سازگاری با این تصمیم را پیش گرفتند. شاید آنها نیز می‌دانستند که اعتراض به این تصمیم تأثیری در آینده برگزاری این رقابت‌ها نخواهد داشت به همین دلیل کوشیدند فضای درون اردوی خود را مهیای حضور در این بازی‌ها کنند.
در روزهای اخیر فرهاد مجیدی با بستن درهای تمرین و ایجاد فضایی غیرقابل نفوذ تلاش کرد تا حدی بر آرامش تیمش بیفزاید و با قوای بیشتر در این رقابت حاضر شود.
گفته می‌شود که تمرینات استقلال در شهر جده عربستان نیز روی نظم انجام شده و تیم به لحاظ فنی آماده رویارویی با رقیب سعودی است اما شاید مهم‌ترین موضوعی که راه صعود استقلال را قدری دشوار کند، ساعت برگزاری این بازی‌ها است که ظاهراً بیش از همه برای استقلال دردسرساز خواهد شد وگرنه تیم‌های الاهلی و الدحیل با بازی در چنین ساعاتی آشنایی دارند.
همین مسأله مهم است که ایجاب می‌کند استقلال امشب گام اول را محکم بردارد و 3 امتیاز مهم بازی با الاهلی را به حساب خود واریز کند.
عبور از سد الاهلی عربستان که 6 باخت متوالی را در کارنامه بازی‌های داخلی خود به ثبت رسانده روی کاغذ دشوار جلوه نمی‌کند، مگر آنکه بازگشت مهره‌های تأثیرگذار این باشگاه تا حدی بتواند کفه ترازو را به سمت این تیم سنگین کند.مجیدی در میدان بازی با الاهلی از روش 2-4-4 استفاده خواهد کرد اما ممکن است این روش با یک مهاجم هم انجام شود و با اندکی جا‌به‌جایی به 1-5-4 تغییر یابد.البته اگر استقلال تغییر روش هم بدهد دایره بازیکنانی که از ابتدا وارد ترکیب اصلی می‌شوند محدود خواهد بود و تحولات آنچنانی در گزینش بازیکنان ایجاد نخواهد شد و بازیکنان در چیدمان ابتدایی جا‌به‌جا خواهند شد.برای مثال اگر استقلال بخواهد با یک مهاجم بازی کند مهدی قایدی یک خط عقب‌تر بازی خواهد کرد و اینطور نیست که مجیدی این بازیکن را نیمکت‌نشین کند.
استقلال با ترکیب؛ دروازه‌بان: رشید مظاهری
مدافعان میانی: محمدحسین مرادمند، سیاوش یزدانی
مدافعان کناری: وریا غفوری، محمد نادری
هافبک‌ها: مسعود ریگی، فرشید اسماعیلی، داریوش شجاعیان، آرش رضاوند (هرویه میلیچ)
مهاجمان: شیخ دیاباته، مهدی قایدی مقابل الاهلی قرار می‌گیرد.

پیش‌بینی می‌شود مجیدی بنای خود را روی بازی با دو مهاجم بگذارد و با هدف کسب پیروزی وارد میدان شود. سرمربی استقلال خوب می‌داند حتی اگر مقابل الاهلی مساوی کند، تا چه اندازه صعودش از این گروه دشوار خواهد شد؛ گروهی که تنها مختص به الاهلی نیست و دو تیم خطرناک دیگر را هم در خود جای داده است. الدحیل و الشرطه عراق بالقوه آنقدر انگیزه دارند که استقلال را به دردسر بیندازند و بازیکنان استقلال باید با آگاهی محیطی بالا و تمرکز کافی گام به این رقابت سخت و نفسگیر بگذارند. 


Page Generated in 0.0059 sec