printlogo


کد خبر: 227861تاریخ: 1400/1/26 00:00
شش ماه به خاطر آسیب‌دیدگی و دوری از اردو خون دل خوردم
رضا دهدار: مثل «جهانی تایلند» سرحالم

مصاحبه
رضا عباسپور     @rez7462
 
 رضا دهدار تنها وزنه‌بردار طلایی ایران در رقابت‌های جهانی 2019 تایلند بعد از آسیب دیدگی زانو و کتفش در رقابت‌های بین‌المللی فجر در رشت، نزدیک به 6 ماه از اردوی تیم ملی وزنه‌برداری دوربود. زیرا شدت آسیب دیدگی او به حدی بود که نمی‌توانست زیر وزنه رفته و تمرینات پرفشار را تحمل کند. به همین دلیل وقتی او به خاطر دوری از شرایط تمرینی و رکوردی ایده‌آل جایی در لیست سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری نداشت، با تمام کاستی‌ها و کمبودهایی که پیش پایش قرار داشت تصمیم گرفت تحت مداوا قرار گرفته و بعد از بهبودی کامل برای تصاحب دوبنده تیم ملی روی تخته برگردد. حالا بار دیگر در آستانه رقابت‌های آسیایی 2021 ازبکستان (گزینشی بازی‌های المپیک 2021 توکیو) او با برطرف کردن آسیب دیدگی‌های خود پرقدرت روی تخته بازگشته است. 
ملی‌پوش وزنه‌برداری ایران حالا قرار است با افزایش وزن نسبت به رقابت‌های جهانی 2019 تایلند، در دسته وزنی 102 کیلوگرم که البته با وزن تخصصی او یعنی دسته وزنی 96 کیلوگرم متفاوت است با دوبنده تیم ملی وزنه‌برداری ایران روی تخته رفته و برای کسب سکوی افتخار در تاشکند تلاش کند. به همین بهانه قبل از اعزام کاروان وزنه‌برداری به تاشکند ازبکستان با او همکلام شدیم تا وضعیت و شرایط رکوردی حال حاضر این وزنه‌بردار را از زبان خودش بشنویم.
 
برای بازگشت به تیم ملی شب و روز نداشتم
رضا دهدار با بیان این مطلب که بیش از 6 ماه سوای تحمل درد و رنجی که به واسطه آسیب دیدگی بر او تحمیل شده بود، دوری از اردو، برخی کم لطفی‌ها و فشارهای رسانه‌ای، فشار روحی مضاعفی بر او وارد کرده بود. او معتقد است: «اصلاً دلم نمی‌خواهد به روزهای سختی که بعد از آسیب دیدگی در جام فجر رشت بر من گذشته برگردم و آنها را به یاد بیاورم چون از یک طرف آسیب دیدگی‌ها آزارم می‌داد و مجبور بودم با تمام کمبودها و کاستی‌هایی که پیش پایم قرار داشت دوره درمانی‌ام را تکمیل کرده و به شرایط تمرینی برمی‌گشتم و از سوی دیگر هم فشار رسانه‌ها و کم لطفی‌های زیادی که در دوره دوری‌ام از اردو به من وارد می‌شد حال روحی‌ام را خراب کرده بود و تمرکزم را برای برگشت سریع به تمرینات به هم می‌زد اما من هر طوری بود خودم را با کمک خانواده و دوستانم که همیشه به من لطف داشتند جمع و جور کردم تا بتوانم روی تخته برگشته و شرایط تمرینی و رکوردی‌ام را برای بازگشت به تیم ملی مهیا کنم. خداراشکر می‌کنم با تمام کم و کاستی‌هایی که پیش پایم قرار داشت، شرایط سخت گذشت و موفق شدم دوباره به سطح اول وزنه‌برداری ایران برگردم و با تلاش شبانه‌روزی که داشتم بار دیگر دوبنده فیکس تیم ملی وزنه‌برداری ایران را در مسابقات آسیایی با اقتدار کسب کنم.»
 
فکر می‌کردند دوره قهرمانی‌ام تمام شده
دارنده نشان طلای وزنه‌برداری جهان در دسته 96 کیلوگرم معتقد است بعد از آسیب دیدگی و دوری طولانی مدت از اردوی تیم ملی وزنه‌برداری برخی فکر می‌کردند دوره قهرمانی او تمام شده است: «وقتی آسیب دیدم و مدت زمان زیادی از اردوی تیم ملی دور بودم برخی از دوستان فکر می‌کردند که دوره قهرمانی‌ام دیگر تمام شده و من نمی‌توانم به شرایط آرمانی قبل برگردم اما شاید همین فشارهای روحی و موارد اینچنینی باعث شد انگیزه‌ام از قبل برای بازگشت به شرایط آرمانی و تیم ملی وزنه‌برداری دوچندان شود. حقیقتاً برای برگشتن به شرایط نرمال گذشته خیلی زجر کشیدم و تمرین کردم اما خوشحالم که سرانجام مزد تلاش و زحماتم را با بازگشت به اردو و تصاحب دوبنده تیم ملی وزنه‌برداری در رقابت‌های آسیایی 2021 تاشکند (گزینشی المپیک توکیو) گرفتم. همین برایم کافی است تا اول به خودم و بعد به رفقایی که از بازگشتم به تیم ملی ناامید شده بودند ثابت کنم که رضا دهدار تمام نشدنی است. من هنوز سن و سالی ندارم. ضمن اینکه هدف من المپیک است و ایستادن روی مرغوب‌ترین سکوی این آوردگاه. من حالا حالاها در وزنه‌برداری و دنیای قهرمانی برنامه و هدف دارم. به همین دلیل تا وقتی به تمام اهدافم در وزنه‌برداری نرسم حتی خیال وداع و خداحافظی با دنیای قهرمانی از ذهنم هم عبور نمی‌کند.»
 
برای درخشش در آسیایی آماده‌ام
دهدار با بیان این مطلب که در مسابقه انتخابی و رکوردگیری آسیایی تاشکند موفق شده به وزنه‌ها و شرایط رکوردی خوبی دست پیدا کند در این خصوص می‌گوید: «همیشه از بزرگترهایم یاد گرفتم حتی در کوچکترین مراحل زندگی‌ام هم به خداوند توکل کنم و امیدم برای راهگشایی به او باشد. من در فاصله زمانی 4 ماه توانستم بدنم را جمع و جور کرده و به شرایط استاندارد برای بازگشت به تیم ملی وزنه‌برداری برسم. 
حالا هم وقتی بعد از مدت‌ها به اردوی آسیایی دعوت شدم با همین نیت و توکل به خداوند تمریناتم را شروع کردم. همین موضوع هم باعث افزایش انگیزه و روحیه مسابقه‌ای‌ام شد، تا حدی که در رقابت درون اردویی رکوردگیری تیم ملی موفق شدم ضمن ثبت وزنه‌های 173 کیلوگرم در یکضرب و 215 کیلوگرم در دوضرب حتی برای مهار وزنه‌های 175 کیلوگرم یکضرب و 220 کیلوگرم دوضرب هم خیز بردارم. اینها همه باعث می‌شود هم خودم اعتماد به نفس بیشتری به توانمندی‌هایم پیدا کنم، هم کادر فنی برای کسب بهترین نتیجه در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا رویم مثل جهانی تایلند حساب ویژه باز کند. 
 

Page Generated in 0.0072 sec