printlogo


کد خبر: 227763تاریخ: 1400/1/24 00:00
مچ اندازی با تن کاته ، بلان و یک کاتالان گمنام
یحیی در محاصره بارسایی‌های قهرمان اروپا و جهان

گزارش
محمدقراگزلو    
 
پرسپولیس با یحیی گل‌محمدی وارد مسابقات لیگ قهرمانان 2021 خواهد شد. مربی‌ای که در فصل گذشته این تورنمنت به نوعی شگفتی‌ساز شد و با وجود مشکلات مختلف از جمله دیر بسته شدن تیمش و تزریق 7 بازیکن جدید به تیم قبل از شروع مسابقات در قطر (مهر ماه سال گذشته)، فشردگی بازی‌ها و محرومیت بهترین مهاجمش به فینال رسید اما در آخرین روز پائیز سال گذشته و بعد از، از دست دادن سه چهار بازیکن اصلی‌اش به دلایل مختلف تنها با تقدیم دو پنالتی عجیب به حریف کره‌ای باخت و نایب قهرمان شد. یحیی گل محمدی 50 ساله به عنوان نفر اول کادر فنی پرسپولیس حالا در آسیا یک مربی شناخته شده است چرا که بعد از دو قهرمانی جام حذفی و یک سوپرجام داخلی با ذوب‌آهن موفق شد با پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شده و مهم‌تر از آن نایب قهرمان آسیا باشد. جدا از عملکرد فوق‌العاده گل محمدی و کادرش در فصل گذشته این تورنمنت، یحیی که در نقش سرمربی ذوب‌آهن و بعد از قهرمانی جام حذفی ایران به لیگ قهرمانان 2016 رفته بود در مرحله گروهی با وجود قرار گرفتن در گروهی سخت همراه با لخویا (الدحیل)، النصر عربستان و بنیادکار ازبکستان با 14 امتیاز و بدون باخت راهی مرحله بعد شد اما در دو بازی رفت و برگشت در مجموع با نتیجه 3 بر یک باخت و حذف شد. حالا یحیی در گروه پنجم لیگ قهرمانان با دو مربی نامدار و مشهور و البته یک مربی جوان گمنام مچ اندازی خواهد کرد. مربیانی که یکی‌شان بازیکن بارسا بوده، دیگری مربی بارسا (دستیار سرمربی) و آخری متولد بارسلونا! ضمن اینکه دو چهره نامدار به عنوان مربی و بازیکن قهرمان جهان و اروپا شده‌اند.
 
لوران بلان با 6 باخت از 13 بازی می‌آید!
لوران بلان 55 ساله مشهورترین چهره در بین مربیان گروه E رقابت‌هاست. بلان فرانسوی در دوران بازیگری کلکسیونی از افتخار دارد. او با تیم ملی کشورش قهرمان جام جهانی و جام ملت‌های اروپا شده و در رده باشگاهی قهرمانی لیگ برتر با منچستریونایتد را در کارنامه‌اش ثبت کرده است. بلان یک فصل برای بارسا بازی کرد و در آن یک فصل قهرمان جام یوفا، کوپا دل ری و سوپرجام اسپانیا هم شد اما ما با بلان سرمربی کار داریم. بلان 4 سال بعد از بازنشستگی در منچستریونایتد سرمربی بوردو شد و با قهرمان کردن این تیم در لیگ یک فرانسه و البته جام حذفی این کشور خیلی زود به هدایت تیم ملی کشورش رسید. بلان تنها دو سال سرمربی تیم ملی فرانسه بود و بعد از صعود سخت از مرحله گروهی یورو 2012 یا یک باخت، یک برد و یک مساوی مقابل سوئد، اوکراین و انگلیس در مرحله یک چهارم نهایی مقابل اسپانیا قهرمان آن تورنمنت شکست خورد و حذف شد.
با این حال بلان بعد از برکناری از این پست مهم به سرمربیگری پاری سن ژرمن رسید و در سه فصل متوالی این تیم را قهرمان لوشامپیونا کرد، دو بار جام حذفی را برد و سه بار هم فاتح سوپرجام کشورش شد اما ناکامی در لیگ قهرمانان اروپا کاری کرد تا مالکان رویاپرداز پی اس جی او را کنار بگذارند.
بلان از 27 ژوئن 2106 تا 19 دسامبر 2020 یعنی حدود سه سال و نیم هیچ تیمی را هدایت نکرد و در حالی که مدتی شایعه حضورش در تیم‌های مختلف از جمله تیم ملی کشورمان به گوش می‌رسید در نهایت حدود 4 ماه قبل سرمربی الریان قطر شد. او در الریان جانشین دیگو آگیره اروگوئه‌ای شد که نتایج خوبی نگرفته بود اما بلان هم در لیگ ستارگان کاری از پیش نبرد و در 13 بازی 7 برد و 6 باخت داشت تا در نهایت عنوان سوم این لیگ را مال خود کند. هر چند بلان موفق شد سهمیه آسیایی الریان را زنده نگه دارد اما تیمی که فصل قبل تنها با یک امتیاز اختلاف نسبت به الدحیل نایب قهرمان شده بود با 12 امتیاز کمتر از دحیل و 25 امتیاز پایین‌تر از السد در رده سوم قرار گرفت آن هم در حالی که فقط دو امتیاز از الغرافه بیشتر به دست آورد. بلان با میانگین 63/ 1 امتیاز از هر بازی در الریان و بدون تجربه حضور در لیگ قهرمانان آسیا وارد مسابقات این فصل می‌شود و البته چهره جذاب این گروه خواهد بود.
 
هنک تن‌کانه؛31 سال مربیگری و تنها 4 جام
سرمربی 66 ساله هلندی برعکس بلان در دوران بازیگری فوتبالیست بزرگ و نامداری نبود و به عنوان وینگر چپ در تیم‌های کشورش مثل فیتسه آرنهم، هراکلس و ... بازی کرد.
تن‌کاته از سال 1990وارد دنیای مربیگری شد و تا کنون و بعد از 31 سال تجربه اندوزی در کشورهای مختلفی از جمله هلند، آلمان، مجارستان، اسپانیا، انگلیس، یونان در اروپا و چین، قطر، عربستان و امارت در آسیا مربیگری کرده است.
تن‌کاته در بارسا دستیار فرانک رایکارد بود و با این تیم دو بار قهرمان لالیگا و یک بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. او سپس سرمربی آژاکس شد اما تنها دو جام داخلی با این تیم به دست آورد. بعد از آن او به عنوان دستیار آورام گرنت در چلسی کار کرد اما در فینال لیگ قهرمانان اروپا و با شکست در ضربات پنالتی مقابل منچستریونایتد برای دومین بار قهرمان اروپا نشد. هر چقدر که تن کاته در اروپا به عنوان دستیار و استراتژیست افتخارات مهمی کسب کرد اما در نقش سرمربی جام‌های زیادی به دست نیاورده و غیر از دو جامی که با آژاکس صاحب شد یک بار تیم بوداپست مجارستان را قهرمان جام حذفی این کشور کرد. تن کاته از حدود 11 سال پیش وارد فوتبال آسیا شد و در این بین تنها مدتی کوتاه حضوری موقتی در تیم اسپارتا روتردام کشورش داشت. او حالا مربی شناخته شده‌ای در غرب آسیاست چرا که تیم‌های ‌ام‌صلال قطر، الاهلی، الوحده و الجزیره امارات و الاتحاد عربستان را هدایت کرده ضمن اینکه یک فصل هم در شرق قاره سرمربی شاندونگ لنونگ چین بوده است. تنها موفقیت تن کاته در فوتبال آسیا به حضورش در الجزیره (حدود سه سال قبل) برمی گردد که این تیم را قهرمان لیگ امارات کرد و از آنجا که میزبان جام باشگاه‌های جهان بود با پیروزی مقابل نماینده اقیانوسیه و قهرمان آسیا (اوراواردز) به نیمه نهایی رسید و با باخت خفیف مقابل رئال مادرید حذف شد. تن کاته به عنوان سرمربی الجزیره در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان 2017 با گل دقیقه 90 سیدجلال حسینی که گفته بود برایش مهم نیست چون او سوپرمن نیست که ازش بترسد از این مسابقات کنار رفت. تن کاته هلندی که برای دومین بار هدایت الوحده را برعهده می‌گیرد سال گذشته نیم فصل سرمربی الاتحاد عربستان بود اما با 4 باخت، 4 مساوی و تنها یک برد از این تیم جدا شد تا دوباره به الوحده بیاید. او حدود یک ماه قبل و بعد از باخت 4 بر صفر الوحده مقابل العین (22 اسفند 98) با هدایت ووک راشوویچ صربستانی جانشین او شد. الوحده با هدایت او روز اول فروردین یک بر صفر الجزیره را شکست داد اما 13 فررودین با نتیجه 2 بر یک به الاتحاد کلبا باخت. با این حال برد دو بر یک 18 فروردین مقابل الزورا عراق در پلی آف و صعود به مرحله گروهی لیگ قهرمانان الوحده را به موفقیت با تن کاته امیدوار نگه داشته است. الوحده در فاصله سه هفته مانده به پایان لیگ امارات در جدول 13 تیمی این مسابقات در رده هشتم قرار دارد و از 23 بازی تنها 35 امتیاز گرفته و سهمیه آسیایی فصل بعد را هم نخواهد گرفت.
 
خوان فرناندو؛ یک بارسلونایی 40 ساله
خوان فرناندو سرمربی جوان گوا و متولد شهر بارسلونا که در مصاحبه‌هایش از بی‌تجربگی خودش و تیمش در این مسابقات گفته بین مربیان این گروه از همه گمنام‌تر و جوان‌تر است. از دوران بازیگری فرناندو هیچ سابقه‌ای وجود ندارد. او از 29 سالگی مربیگری را در تیم‌های جوانان شروع کرده و بعد از چهار سال به عنوان دستیار در تیم شریف تیراسول مولداوی مشغول و سپس به سرمربیگری این تیم رسید. او در تیم‌های دسته سوم و چهارم اسپانیا و یونان هم مربیگری کرده و تنها افتخاراتش قهرمانی سوپرجام مولداوی با شریف تیراسول و قهرمانی لیگ دسته 3 و 4 یونان با تیم وولوس بوده است.
 
 
تست‌ها منفی شد تا مجوز تمرین بدهند
پرسپولیسی‌ها بعد از یک سفر پرماجرا بعد از اینکه به گوا رسیدند بلافاصله منتظر شدند تا از آنها تست کرونا گرفته شود اما در اقدامی عجیب فقط یک نفر برای انجام تست از اعضای این تیم در محل مورد نظر حاضر شده بود و به همین دلیل پروسه گرفتن تست طولانی و باعث خستگی اعضای تیم شد.
در نهایت اعضای تیم پرسپولیس راهی اتاق‌های خود در هتل شدند و در انتظار پاسخ تست‌ها ماندند اما درحالی که قرار بود تا ساعت دو بعدازظهر یکشنبه جواب آزمایش‌ها برسد اما تا آخر شب هیچ خبری نشد و هر بار مسئولان برگزار کننده بازی‌ها اعلام کردند که هنوز جواب‌ها آماده نیست.
از سوی دیگر مشخص شد در گوا که یک شهر توریستی است فقط یک بیمارستان وجود دارد و آزمایشگاه و یا درمانگاه دیگری برای انجام تست کرونا نیست. در واقع علاوه بر تیم‌های حاضر در گوا برای برگزاری لیگ قهرمانان آسیا، شهروندان گوا برای بحث کرونا باید به همان بیمارستان مراجعه کنند و به نظر می‌رسد دیر اعلام شدن جواب تست تیم‌ها طبیعی بود!
البته مسئولان باشگاه پرسپولیس از روز یکشنبه که متوجه کندی کار در هند شدند به طور مداوم با مسئولان AFC در بخش‌های مختلف و همچنین از طریق فدراسیون فوتبال پیگیر شدند تا هر چه زودتر تکلیف تست‌های کرونا مشخص شود.
روز یکشنبه با توجه به این شرایط و صلاحدید یحیی گل محمدی، بازیکنان در همان سالن وزنه هتل تمرین کردند اما ساعاتی بعد و در حالی که پرسپولیسی‌ها منتظر نتیجه تست‌های‌شان بودند در اقدامی عجیب و سؤال‌برانگیز در ایران شایعاتی درباره جواب تست‌ها مطرح شد به طوری که این شایعات عجیب به گوش کاروان سرخ‌پوشان در هند رسید و باعث نگرانی و استرس بیشتر آنها شد.
در نهایت صبح دیروز مسئولان باشگاه پرسپولیس به سیم آخر زدند و در شرایطی که دکتر تیم از معطلی32 ساعته برای دریافت جواب تست‌ها خبرداده بود شکوری سخنگوی باشگاه با اشاره به اینکه می‌دانستند چنین اتفاقاتی در هند انتظارشان را می‌کشد به این ماجرا به شدت اعتراض کرد و گفت با وجود نامه نگاری‌ها، تماس‌ها و پیگیری‌های متوالی منتظرند تا ظهر دوشنبه (دیروز) جواب تست‌ها به دست‌شان برسد.
در عین حال مسئولان باشگاه پرسپولیس اعلام کردند اگر بازیکنی کرونایی شود بدون هیچ سانسوری نام او را اعلام خواهند کرد و برای دوری از شایعات استرس‌زا کسی به شایعه‌سازی‌ها در این خصوص توجه نکند.
در نهایت بعد از ظهر دیروز، حول و حوش ساعت 13 به وقت ایران و بعد از حدود 40 ساعت نتایج تست پرسپولیسی‌ها اعلام شد که خوشبختانه همه منفی بود و اینچنین شد که شاگردان یحیی مجوز تمرین گرفتند. در عین حال باشگاه پرسپولیس اعلام کرد: «این اتفاقات زمینه‌ نگرانی هواداران را فراهم ساخت و متأسفانه برخی افراد سودجو تلاش داشتند تا از این وضعیت به سود خود استفاده کنند و با ایجاد شایعات، احساسات میلیون‌ها هوادار را به بازی بگیرند که به زودی در مورد این افراد، فعالیت حقوقی صورت می‌گیرد‌.»
 

 


Page Generated in 0.0058 sec